AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.015

Flyttgods och helbilsgodkännande

or
725
oreo
323i -85
Tänkte höra om någon vet hur det fungerar med helbilsgodkännande för bilar som tas in som flyttgods eller importeras från land utanför EU? Jag skulle gärna vilja få tag i en e46 utan helbilsgodkännande och jag undrar ifall det kan finnas några sådana alls.

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Bilar som sålts som nya i ett annat EU-land har helbilsgodkännande.

Bilar som sålts som nya i ett land utanför EU är ej helbilsgodkända utan tas in på undantagsregler som "Eget bruk"

Kolla typskylten i bilen om den har ett E-nummer eller ej.
Är det fritt fram då för Dinan, Hartge och Schnitzer bilar med?

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som flyttgods får du igenom i stort sett vad som helst men kraven för hur länge du bott utomlands och ägt bilen är ganska stora.

//Lövet
Alla specialversioner på bilar som nämts ovan kan ej importeras från annat EU-land

Är det någon som lyckats få in en sådan från USA t.ex ??

Vore kul om denna möjlighet finns

Jag har bara tagit hem standardbilar från USA utan minsta problem
Exakt, min tanke angående USA.
Har läst flera trådar om att det inte går inom EU.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Rättning av mig själv:
Det jag läst om gäller ju direktimporter, jag har inte läst något överhuvudtaget om flyttgods. Kollade på tullverkets hemsida men vet inte riktigt vad jag letar efter...

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det finns en M3 E36 Dinan som har importerats som flyttgods, denna: Länk

M3 E30Länk
or
725
oreo
323i -85
Tallviking:

Om jag förstår dig rätt så är alltså bilar som tas som flyttgods inom EU helbilsgodkända. Det finns väl en del bilar som tagits hem under "Eget bruk" inom EU också, men detta påverkar alltså inte helbilsgodkännandet?

//Örjan C

Min frilansarblogg: Länk
Bilar inom EU tas inte som flyttgods eftersom dom redan är helbilsgodkända och behöver inga undantagsregler för att bli godkända

På vägverkets hemsida kan du läsa följande:

Flyttsaksfordon
Ska du flytta till Sverige kan du i vissa fall få ditt fordon klassat som flyttsak.

Observera! Om fordonet förs in från ett annat EU-land eller EES-land (helfordonsgodkänt fordon) behövs oftast inte tillvalet flyttsak för att fordonet ska kunna godkännas vid den tekniska kontrollen. Detta under förutsättning att ursprungslandet var EU-medlem eller EES-medlem när fordonet var nytt. Tillvalet flyttsak behövs inte heller för en personbil av 1968 års modell eller äldre. Kontrollera med Bilprovningen om just ditt fordon innan du ansöker!

Ett fordon klassat som flyttsak får då vissa lättnader mot vad som är vanligt vid registreringsbesiktningen. Det gäller bland annat krocktest. Fordonet behöver heller inte uppfylla de skärpta krav på avgasrening som ställs i Sverige från och med årsmodell 1989. Vissa miljökrav som gäller vid årlig kontrollbesiktning av äldre bilar ska dock uppfyllas. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar. Ett fordon får tas in som flyttsak om du

* varit bosatt utomlands i minst ett år
* varit ägare av fordonet i minst ett år
* använt fordonet utomlands i minst ett år.

Vid en registreringsbesiktning behöver du, förutom de sedvanliga handlingarna, också ha med

* fordonets instruktionsbok
* beslut om flyttsak från Vägverket.

Bilar som förs in som flyttsak eller arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.