AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.908

Kallavfettning på våt bil?

Det lär finnas kallavfettningsmedel som kan sprayas på våta ytor. Någon som vet vilka?
Jag vet inte hur bred definitionen av kallavfettning är egentligen, men i min värld så är det samma sak som petroelumavfettning, och rena sådana är ju helt enkelt inte lösliga med vatten.

Sen finns det ju microemulsioner (micro-avfettning) som är ovanstående blandat med alkalisk avfettning. Dessa medel är vattenlösliga.

Om du bara är ute efter ett medel som löser tjära och vintersmuts och går att använda på blöt bil så är Smartabs Power ett exempel på ett medel som fungerar.
Även om petroliumbaserad kallavfettning, t.ex Hagmans eller Biltema m.fl luktar som lacknafta så är det olika produkter och de löser sig till en vit emulsion när man sprutar på vatten osv. Lacknafta, Varnolen, White Spirit, Fotogen, Tvättnafta osv, många namn på närbesläktade produkter, funkar också utmärkt som avfettning, tjärborttagning, oljelösare osv, med lämnar en halvfet hinna kvar på den behandlade ytan. Prova gärna, det är helt ofarligt, men avsluta med vanlig kallavfettning.
Mikroavfettning är helt riktigt kallavfettning blandat med alkalisk avfettning.
Jag har alltid fått bäst resultat med petroliumbaserad kallavfettning, och frågar man yrkesanvändare på maskinstationer, åkerier osv så är det endast kallavfettning som gäller.
Funkar alldeles utmärkt att spruta på blöta ytor, även om det funkar även på torra om man inte låter det torka in, då får man börja om på nytt..
Varning för vissa alkaliska medel och s.k. naturavfettning, de får ALDRIG torka in på lackytor osv, alltid bäst att ha fuktiga ytor och vattensköljning till hands.


FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som alltid när det gäller kemiska produkter, gäller grundregeln från fysik-lektionerna: Lika löser lika!

Dvs. är det petroleumbaserad smuts (t ex asfaltstänk och gummirester etc.) funkar nästan bara "kallavfettning" (petroleumbaserat medel).

Är det å andra sidan organiska föroreningar (t ex flugor och jord/gyttja etc.) brukar microavfettning och tensider fungera bäst.

Dvs. försök analysera vilken typ av smuts det är man vill få bort innan man väljer rengöringsmedel - på sommaren är det mest organisk smuts och på vintern är det mest petroleumbaserad smuts pga dubbar mm. (givetvis kan man få asfalt på bilen om man kör genom t ex ett vägbygge på sommaren eller kör på "värmeblödande" asfalt!

För övrigt brukar det bara behövas väldigt små mängder kallavfettning när man använder det medlet - jag har en blomspruta där man pumpar upp ett tryck - med den behållaren kan man lägga en fin dimma på lacken. En liter kallavfettning räcker många tvättar!

Var försiktig med kallavfettning över nedre delen av rutorna, då kallavfettningen annars kan rinna in i dörrarna och lösa upp rostskyddet där.
Jag brukar lägga kallavfettning upp till rutorna och mikroavfettning över den linjen.



Mvh


BMW – Weltmarke aus München!
cl
19
clayton
M3 e36 -93
M5 e39 -99
Adekemas kallavfettning fungerar utmärkt på våta ytor, använder den dagligen i jobbet för att få bort asfalt =)

/Jonathan

A true gentleman never travels behind less than 8 cylinders
Gr
133
Grimm
320i -99
Har under denna vintern haft otroligt svårt att få bort asfalten på bilen.
Har testat ett par olika avfettningar som Prickbort, Sonax Power+, Turtle Superavfettning, T-grön avfettning.
Jag har testat både på blöt och torr bil och låtit det verka 5-6 minuter och upprepat proceduren efter spolning. Har även svampat försiktigt men nej då, denna vintern gör asfalten uppror.
Läste förresten ett test nu som automotorsport gjort. Där ligger Turtle kallavfettning i topp följt av Autosmart fordonsavfettning och på tredje plats Hagmans Microavfettning.
De testade 37 olika avfettningar.
Det får bli ett nytt försök om nån vecka igen. Då SKA asfalten bort!!

Ha det fint i vår alla!
Märkligt. Gör den enkla lukttesten på produkten: Luktar det lacknafta osv så kommer asfaltprickarna att lösas upp, annars är det inte asfalt. T-grön och liknande biologiska eller s.k miljövänliga alternativ är tyvärr inte så bra på detta.
Testa gärna med enkla billiga produkter, t.ex Biltema kallavfettning (petroliumbaserad) eller tag en gnutta vanlig lacknafta. Enda skillnaden på den senare mot vanlig kallavfettning är att den inte löser sig (emulgerar) och sköljs bort med vatten. Man får efterbehandla med lite vanlig kallavfettning, men löser upp olje och asfaltbaserade prickar osv gör den, garanterat.
Helt enkelt för att den vanliga "grundlagen" gäller: Lika löser lika, och olja/asfalt osv är petroliumbaserat, precis som kallavfettning.

FP
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Prickbort tycker jag är skitbra på att ta bort både salt och tjära. Oftast räcker det att spruta på lite prickbort på en torr bil och sen blåsa rent med högtryck eller brandslang för att få bort ALLT salt. Skulle det finnas lite tjär/asfaltsfläckar kvar så brukar jag ta lite prickbort i en trasa och hålla mot fläcken några sekunder och sedan torka bort den.

Efteråt så blir det vanligt bilschampo med vax eller glansmedel.
Gr
133
Grimm
320i -99
Ja, jag kanske ska testa lite lacknafta. Det har jag aldrig testat tidigare. Namnet låter frätande bara det, men är det ofarligt för lacken så ska jag testa. Men lacknafta ska man väl inte använda så som man gör med avfettning, alltså spraya på bilen? Ska man bara ta lite och dutta på eller?

Jag har också tidigare använt prickbort med mycket bra resultat så för mig är det en gåta varför detta inte funkar nu.
Tag lite på hörnet av en svamp och dutta på. Lacknafta är inte frätande, efter nån halvminut så bör prickarna var lösta, spola efter med vatten och vanlig avfettning, avsluta med lite bilschampoo så blir det säkert bra. Om inte så består fläckarna av nåt annat ämne än asfalt/olja.

FP
Gr
133
Grimm
320i -99
Ok, ska testa det.
Tack för era svar.
Gr
133
Grimm
320i -99
Idag var det tvätt igen av den svarta pärlan. Verkar som att det ska bli ett par fina dagar nu, så denna gången kändes det lite roligare att tvätta.
Lacknaftan har inte åkt fram än, men kanske nästa gång pga envisa asfaltsfläckar fortfarande efter denna tvätt.
Bestämde denna gång att testa en för mig ny avfettning. Turtle Nano Extreme tror jag den hette. En lite mer geléaktig avfettning som inte rinner av utan ligger och verkar där den sprayas.

Resultatet blev bättre än tidigare avfettningar jag testat. Dock inte perfekt...en del går inte bort helt enkelt så nästa gång åker lacknaftan fram.
Däremot så gillade jag detta avfettningsmedlet bättre än flera andra så nästa gång är denna given innan lacknaftan.

Turtle Wax Extreme Prewash-T heter den ser jag nu.

Bara lite uppdate så här inför sommaren.
Ha det gott alla.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.