|
|
|
|---|---|
|
Har en 320IK-88 som jag haft i snart 10 år som sommarbil med 10560 mil på mätaren. Hitills är motorn standard i frånsett 325 oljekylare samt ett rostfritt g-power system. Motorn går jättebra och drar jämnt genom hela registret, men går som en påse nötter på tomgång.... den försöker, men efter kanske 15 sekunder börjar den vaja rejält. Har vad jag kommer ihåg varit så i stort sett hela tiden jag ägt den. Kollat i stort allt vad jag kan komma på... -Kollat anslutningar så inga kontakter är igenärjade. -Bytt rotor/fördelarlock -Bytt vattentemp. givaren -Bytt diverse vacummslangar samt bälgen. -Bytt tomgångsmotor (smörjd). -Provat med annan MLL, ingen skillnad där... -Borde ju inte ha med stift (gått max 4000mil) eller tändkablar, borde ju gå illa hela tiden då! Sommarbilen Länk | |
| Jag tror att det är tomgångsmotorn det är fel på prova en annan. | |
|
har ju redan provat med en ny.... kan ju ragga tag i en till, men tror inte det är felet. Sommarbilen Länk |
|
| Kan också bero på tajt ställda ventiler | |
|
Har precis låtit ställa ventilerna, eländet fanns redan innan - men blev lite värre efter inställningen. Sommarbilen Länk |
|
|
Vad ställde du ventilerna på. |
|
|
Det är alltså inte problemkällan... Sommarbilen Länk |
|
| Du skrev att det blev värre efter inställningen.ville bara veta vad du ställde dom på | |
|
vet ej, verkstad gjorde det.... Sommarbilen Länk |
|
|
För tajt ställda ventiler kan få den tendensen. |
|
|
Var i garaget nyss och kollade kablaget fram till tomgångsmotorn så kontaktytorna är rena iallafall, provade 2 olika tomgångsmotorer (har L modellen) med kabel inkopplad och utan, var ingen skillnad på med eller utan, antingen är dessa tomgångsmotorer trasiga eller är det något längs med vägen dit.... motorn går rent och fint annars!!! Motronicenheten paj på något sett? brukar dessa tomgångsmotorer gå sönder? HJÄÄÄÄLP!!! Sommarbilen Länk |
|
|
Har du provat att göra rent insprutarna? Martin |
|
|
Tja, har nyligen hällt i "rengöringsmedel" i tanken och kört 40 mil från Sthlm, gör alltid det en gång på försommaren och en gång innan avställning.... om det är det du menar, har ju inte lossat dem fysiskt då jag knappast tror att det är problemet - motorn går ju mjukt och fint annars i alla lägen.... Fick ett tips om någon "tillsatsventil" som kan hänga sej med 4 ingående slangar, var kan den sitta?, kan inte påminna mej om att jag sett den... Sommarbilen Länk |
|
|
Vilken tempgivare bytte du? Den blåa eller den bruna? Kontrollerat spjällägesgivaren? /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Tror det var den blå... den som sitter lite illa till. Har ej kollat spjällägesgivaren, hur gör man det? kan den ge ett sånt här fenomen? Sommarbilen Länk |
|
| testa å kolla om slangen från vevhusventilationen har börjat klegga igen. kan ju bli lite kondens å skit om bilen står still halva året. | |
|
Är det den som går från ventillocket och under insuget? är nybytt.... Sommarbilen Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.