AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.428

Så där ja, då var det min tur, bilen startar inte!?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min 320 har varit lite nyckfull tidigare när den stått ett tag.
Men nu vill den inte starta överhuvudtaget.
Hade bilen som vanligt till jobbet. Sedan när jag skulle åka hem efter c:a 9h
så startade inte bilen. Har ganska nära till jobbet så frugan fick bogsera hem mig och BMW:n med V70:n!! :(

Väl hemma i garaget så har kollat lite saker men inte lyckats fått igång den.
Motorn är nyligen servad osv. Jag skruvade loss stiftet på ettan och där fick jag fina kraftiga gnistor (sitter ny spole, förd.lock, rotor och stift) när jag körde på startmotorn. Jag har kollat bränslepumpsrelät och det fungerar.
Har till och med provat ett annat (har ett i reserv).

Man hör ett snabbt surr från bränslepumpen när man slår på tändningen
så pumpen verkar ju fungera men jag vet ju inte hur bra tryck det är i den.
Efter lite startförsök så har jag skruvat ur stiften och gjort rent dem.
1:ans och 2:ans luktade lite bensin och såg lite blöta ut men det är väl normalt efter allt nötande med startmotorn?

Har försökt starta som vanligt, samt med gaspedalen till hälften, och med gasen i botten utan resultat.
Har kört slut på batteriet nu men satt det på laddning.
Men jag kopplade till startkablar från Volvon när jag försökte starta och då hade jag full spruta på startmotorn och alla elfunktioner så brist på ström är det inte.

Börjar få slut på ideer, vad tror ni kan det vara bränslepumpen som är slut trots att den surrar till vid tändningpåslag?

/L

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

kolla att den tänder till med startgas först,för att konstatera om det är bränslerelaterat.

Mvh Patrik
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ok, ska ner till macken i morgon och köpa det.
Jag är inte någon stjärna på bilar, så jag undrar:
Kan man lossa på luftfilterburken på M20 och spruta in startgas det den vägen? eller hur gör man?

/L
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
320i -87 fanns både med och utan katalysator - vilken har du? Skiljer en del på vilka fel som är tänkbara, efterom den katalysatorförsedda 129-hästaren har Motronic styrsystem för insprutning och tändning, medan 125-hästaren utan kat har LE-Jetronic inprutning och helt separat tändsystem.
En sak att kolla innan du börjar med startgas, är om kamremmen är hel - har den gått av, kuggat över eller 'tappat tänder' lär ingen startgas i världen få igång motorn... Kolla så kamaxeln snurrar när du drar runt motorn!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hej, kamremmen och spännaren byttes förra månaden tillsammans med kylaren och vattenpumpen. Slängde till och med i en ny generatorrem när jag ändå rev alltihop. (Otacksam motor!)

Jag har L-jetronic på min.

mvh.
/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Utan kat...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Sprutar jag startgas i luftfilterbehållaren på min?

/L
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bästa är nog att öppna luftfilterburken lite på ena kanten och spruta startgasen efter luftfiltret.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ok!
tack, får testa det.

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jaha, då har jag testat startgas och bilen tänder inte.
Tog isär luftburken och sprayade startgas i c:a 5 sek.
Sedan snabbt in och vred på nyckeln=startmotorn bara nöter.

Testade att öppna gasspjället samtidigt som jag sprayade=samma resultat.
Gick förbi LMM och sprayade i gummibälgen rakt in i insuget=samma resultat,
Ingen tändning.

Var ensam så jag kan inte spraya samtidigt som någon vred på startnyckeln. Men enligt texten på burken ska man spraya in i insuget sedan vrida om startnyckeln. Absolut inte starta medan man sprayar så det borde ju fungerat.

Hela gummibälgen är nu blöt av startgas. :(

Konstigt detta, jag hade ju gnista på ettans stift?
Då borde den väl tända till i alla fall?

/L
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Skumt.. i och med att du får gnista, bör kamremmen i alla fall vara hel eftersom fördelaren drivs av den. Och med gnista + startgas borde det tända till som du säger....
Skulle kunna bli så här om kamremmen kuggat över och hamnat fel, eller om kuggdrevet lossnat från kamaxeln så den inte snurrar. Eller så är det trots allt fel på tändsystemet, så det inte orkar ge gnista när du har kompression.
Kan ju också tänkas att motorn är så 'sur' av för mycket bränsle att det inte tänder på grund av det, men det borde du ha sett på stiften + att det borde lukta bensin ur avgasröret.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jo visst var den sur.
Skruvade ur stiften nyss. Droppar och luktar bensin av dom.
Gjorde rent alla sex.
Kamaxeln snurrar på fint när startmotorn går så kamremmen bör
väl sitta som den ska antar jag?
Och en ny rem och spännare ska väl inte kunna
hoppa över kuggar förutsatt att den monterats korrekt? :/

Testade en ny tändspole, tändmodul ikväll=utan resultat :(

Kan det inte vara bränslepumpen då som inte orkar trycksätta tillräckligt?
Jag har ett nytt bränslefilter liggandes, tänkte byta det imorgon och se om det leder till något. Det gamla ser ut att ha suttit i sedan Miami Vice och Nöjesmassakern gick på TV. :)

Bränslepumpen surrar dock vid tändningspåslag men bränslepumpar kan ju lura en till att felsöka på fel ställen?

Måste få ordning på detta nu känner jag.... :(

/L..
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Se över fördelaren,att där ej är en massa oxider.
Om du har bilen ståendes en tid (särskilt i fuktig miljö) kommer oxiderna fram ganska fort.
Brukar kunna resultera med dålig gnista,eller ingen alls.

Mvh Patrik
Ci
531
CiM
325ciM-04
leffo: om du tar loss fördelarlocket, ser du rotorn, dra ut den och kolla efter sprickor eller kolla att den mår väl.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tack för tipsen!
Ska kolla fördelaren ikväll om jag får tid.
Locket och rotorn byttes för ett år sedan men oxider kan som sagt finnas ändå då
bilen stått mycket.

Bytte bränslefiltret igår kväll. Passade på att plocka loss och göra rent LMM och kikade på spjället i massemätaren som verkade öppna normalt och bra med fjädrande motstånd.
Har sprutat el-rengöring på alla kontakter.

Det gamla bränslefiltret var i hemskt skick och när jag vände det upp och ner så fick jag inte ur bensinen ur det. Jag fick hålla det diagonalt då började en gul brun urinliknande skitig soppa rinna ut på garagegolvet.
Nu sitter det ett blänkande nytt filter där istället.
Dock hann jag inte göra något startförsök igår kväll.
(Ville inte väcka familjen kl. 02.00 med ett brölande från Simonsburken)

Jag hoppas innerligt att den startar ikväll och att filtret var boven, men sådan tur har man väl inte? ;/

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Forsätter strula med min bil. Jag har konstaterat att bränslepumprelät är helt ok. ialla fall, men
är det någon som vet exakt var de två orangefärgade reläna är till? Dom sitter under samma lock
som bränslepumprelät i den lilla svarta plastlådan till vänster i motorutrymmet.

/L

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nu har jag kommit lite längre i min felsökning.
Testade med startgas igen. Sprutade på duktigt ovanför luftfiltret och kastade mig in i kupén genom den öppna sidorutan och vred på startnyckeln, då tände den till 2 gånger!!

Antar att jag var för seg att hinna på startnyckeln förra gången jag sprayade den. Eftersom den till slut tände på startgasen drar jag slutsatsen att jag har ett bränsleproblem. Jag tänkte lite att den kanske får för mycket soppa istället?! Jag plockade bort pumprelät och gick in och vred på startnyckeln och den tjurskalliga sexan vrålade igång!!? Utan relä?

Den gick bara några sekunder innan det blev bränsletorsk och motorn stannade. Men när jag stoppade i relät så startade den och gick som vanligt igen... Underbart!! :)

Kan det vara så att jag har för högt bränsletryck eftersom den surar?
Kan det vara bränsletrycksregulatorn eller någon igensatt retur?
Spridarläckage?
Bränslepumpen borde jag väl kunna utesluta i alla fall?

Den vill alltså inte starta när den stått något/några dygn.
Plockar man bort relät och kör starten så sänks trycket och den tänder till.
I med relät direkt och starta igen och då funkar den som vanligt.

Vad ska jag byta? Är jag på rätt spår med regulatorn eller är jag ute och reser?

/L

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan vara så enkelt att du har någon eller flera kärvande spridare, som står och läcker bränsle med avstängd motor och tryck i bränsle-railen.
När du kör runt motorn utan relä, släpps trycket i bränslerailen ut och du 'blåser rent' cylindrarna från överflödigt bränsle.
Bränsletryckregulatorn tror jag mindre på, det borde inte orsaka att motorn blir sur när den är avstängd.
Kanske en omgång med spridarrengöring kan hjälpa? Det finns olika preparat, de som sälja på mackarna och Biltema fungerar säkert, men bäst resultat har jag fått med RedLine spridarrengöring - minns jag rätt kan t ex Mekonomen ta hem på beställning, om man inte har på hyllan. Överdosera gärna lite!
Ett trick för att hålla spridarna i trim är annars att ibland putsa i en skvätt tvåtaktsolja i tanken - ett par dl till full tank räcker. Innan katalysatorernas tid var bränslesystemet gjort att gå med blyad bensin, och blyet hade som bekant smörjande effekt, bl a på rörliga delar som spridare. Dina spridare lär inte ha fått bly på många år, då kan det vara bra att smörja dom på annat sätt!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Tack för tipset!
Ska stanna till på Mekonomen efter jobbet.
Man vill ju att pärlan skall fungera.

Jag väntar lite med att byta bränslepumpen tills vidare...

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nu har jag hällt i STP akut inspr.rengöring svart flaska.
Hann inte till Mekonomen innan dom stängde, så det fick bli OKQ8:s STP
istället. Köper en flaska Redline till nästa tankning.

Eftersom BMW:n och Jag inte kommit överens det senaste dagarna så körde jag V70 till jobbet istället ;)

Jag var ut i garaget nyss och skulle göra ett startförsök.
Befarade väl det värsta att bilen surat och jag skulle bli tvungen att "blåsa ur"
motorn utan pumprelä igen. Men den hoppade igång direkt ovanligt villigt trots att det är kallt ikväll. Blir inte klok på det här?
Hoppas insprutningsrengöringen gör sitt jobb och problemen lyser med sin frånvaro från och med nu... :/

/L

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.