AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.483

Generator...motorn dog.

zy
36
zyclone
318i-02
Hej!
Jag undrar om det kan vara generatorn som är kass när bilen bara dör. Batterilampan blinkar till sen dör bilen efter några 100 meter. Batteriet är laddat då lyse, fläkt och radio fungerar, efter att tag går det att starta bilen och går att köra en bit till...kan det vara vevaxelgivare/kamaxelgivare/generator/bensinpump... vad tror ni?

E46 318i-02.

Mvh
ka
204
kaell
330xi -01
Kan vara kamaxelgivaren eller laddregulatorn på generatorn... åk in till BMW och gör ett diagnostest, kostar 295:- och spar dig mycket tid.
zy
36
zyclone
318i-02
jag har lämnat in den för felsökning och den visar att det var fel på bla. kamaxelgivare, vevaxelgivare plus några fler givare och annat som jag inte kommer ihåg, då trodde verkstaden att det var fel på "data-boxen"...
ka
204
kaell
330xi -01
Jag tror de varningssignalerna kommer när du kör bilen och bilen dör p.g.a. strömbrist, men om de skulle vara så, så borde verkstaden vara medvetna om det och fixa strömförsörjningen först och sedan avläsa diverse felkoder.
zy
36
zyclone
318i-02
Tack!
Jag ska testa att byta generatorn och sedan se hur det blir, kan generatorn vara dålig utan att det märks på battariet?
ka
204
kaell
330xi -01
Generatorn är troligtvis helt OK, det är laddningsregulatorn som sitter bak på generator-huset som troligtvis har gått, den kostar runt 1500kr har jag för mig, ny generator kostar närmare 6000kr.

Sätt en vanlig voltmeter på batteriet när bilen är igång och se hur mycket de ger, ska ge minst 13 volt, helst 14-14,5v.
zy
36
zyclone
318i-02
Har bytt generatorn, tyvärr utan framgång. Det blir samma fel igen, batterilampan blinkar till och motrorn hackar till, tappar varv. Bilen dör även under färd, som tidigare...HJÄLP! :)

ka
204
kaell
330xi -01
Laddar bilen? Mät med voltmeter på batteriet samtidigt som någon startar bilen.
zy
36
zyclone
318i-02
ja bilen laddar varken generator och dess kringliggande utrustning fungerar samt batteriet är bra.
ka
204
kaell
330xi -01
Du skriver att den laddar men utrustningen inte fungerar? :P Förstår inte riktigt vad du skriver.

Det bästa vore om du felsökte hos en BMW verkstad, du kan ha fått samma problem som mig med kamaxelgivaren som gått, eller om du har otur - DME-boxen.
zy
36
zyclone
318i-02
Hejsan
BMW verkstaden har felsökt i början av veckan, de sa att det var en massa fel kamaxelgivare, vevaxelgivare plus en massa annat, då trodde de att det var DME som var trasig, de tipsade om att byta generatorn innan DME för att det kunde vara den, tyvärr stannar bilen iallafall...så det kanske är DME iallafall. Har läst här på forumet att det kan vara glappt i kontakterna till säkringsdosan eller oxid på kontakten till DME, bilen är inlåst på verkstaden så tyvärr kan jag inte kolla detta. De ska fortsätta att felsöka till veckan...
MVH
zy
36
zyclone
318i-02
Hej igen... generatorn och batteriet fungerar bra, skrev fel förut.
mvh
Kan vara jordfel någonstans så när motorn är varm så har den för dålig kontakt för att orka gå,,,,har haft det felet på en gammal bil
Ao
12
AoT member
330i Lim -01
Tycker synd om killen, har kör ju SAAB just nu hehe.
ser konstigt ut när saaben står där bmwn brukar stå.
zy
36
zyclone
318i-02
Tror vi har en spion bland oss, hehe den startar ju iallafall :) Ska kolla imorgon: Om det är glapp i kontakten till säkringsdosan, om jordkabeln på motorn är okej vart sitter den?, om det är oxid på kontakten till DME...
zy
36
zyclone
318i-02
Hej!
Bilen fixad, byte av vevaxelgivare blev det... hoppas det fungerar...
Mvh och tack för hjälpen /ZycLonE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.