|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525i -93. Idag när jag var ute och åkte dog bilen plötsligt och sen vägrade den starta. När man vrider på nyckeln slår startmotorn till men det låter inte som om den drar runt motorn, men kylfläkt och vattenpump och allt annat där framme snurrar som det ska, någon som vet vad det kan vara för fel?? | |
| Hej Johan här! Har exakt samma problem som du.. jag var ute och körde lite i byn,gasa lite här o där för jag skulle visa bilen för min kompis,bilen hade bra temp o så. hade kört ca: åtta mil motorväg innan dess med. Har dock bara hört startmotorn, pumpen gickbara eb gång när min kompis knackade på den. Är inte så kunnig heller precis men pappa skulle nog ta bilen till sin kompis imorgon som ska göra ett komptest på cylindrarna först innan man går vidare med felsökningen.. kan ju berätta hur det går:) jag gör lumpen så det kan dröja lite med svar o så hehe | |
|
Lite svårt att förstå vad du menar. om vattenpump fläkt gemerator snurrar så måste den ju dra runt motorn i allafall .menar du att den inte alls tänder till Bimmer |
|
| ta startgas och spruta i luftintaget medans en annan vrider på nyckeln, tänder den till då så betyder det att felet är bränslerelaterat. | |
|
Nä den tänder inte alls, låter som jag inte har nårot kompresion i motorn. har även upptäckt att soppa pumpen inte gick men jag bryggade förbi bränslerelät så att pumpen går men motorn låter ändå likadant och vägrar starta! |
|
|
Tänder den inte på startgas så har du ingen gnista, har du kollat alla säkringar? Annars gissar jag på paj vevaxelgivare, men då gissar jag. |
|
|
Om du misstänker att du inte har någon kompression så är det kanske läge att kolla om du har någon kompression samt om kamaxeln snurrar. Kommer inte ihåg om man kan se kamaxeln genom påfyllnadslocket på den där motorn. Hade det varit en bil med kamrem hade jag gissat på att den var av. Om kylfläkten snurrar så drar ju startmotorn runt veven och har du då ingen kompression så är det riktigt illa. Typ kamkedjeras eller kamaxlen som gått av. |
|
| LÅter lite märkligt att komp skulle försvinna på alla cylindrar samtidigt | |
|
Jo jag tycker oxå att det verkar märkligt att kompresionen skulle försvinna bara helt plötsligt. jag har tagit bort ventilkåpan och kollat och kamkedjan är hel och allt snurrar som det ska när man gnuggar lite på nyckeln. Provade med startgas idag men den är helt död. Gnista finns det. Blir tokig snart !! |
|
| Hej igen lumpen är klar nu! Det var kamkedjan på min... Hur gick det med din? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.