AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.008

olja som rostskydd på min 525iat -01

Mr
2
MrCaps
525iA Touring -01
Hej! Har en 525iat-01, o undrar om man kan oljespruta med ny motorolja underredet o i hålrum som rostskydd. Har läst lite att det kan bli värre o ta bort det befintliga skyddet. mvh

MC
Det är rätt stor skillnad på motorolja och rostskyddsmedel, även om vissa delar är petroliumbaserade i båda.
Rostskyddsmedlet måste penetrera ytan man sprutar på, fastna (klibba fast) och torka på ytan för att inte ta till sig all smuts och damm som ev. kan förekomma.
Använd riktigt rostskyddsmedel är min rekommendation.
Om ytan redan är behandlad så måste man givetvis ta reda på vilken typ av rostskydd som finns, plast, vax eller oljebaserad osv.

FP
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Jag har använt kallpressad linolja under flera år. Billigt, ger dessutom ett bättre resultat än petroleumbaserade produkter. Var bara noga med att avfetta bilen strax efetråt., annars får du inte bort lioljan när den härdat. Jag använder oljespruta, vanlig lackspruta och hålrumsspruta.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det fungerar alldeles utmärkt medelst vegetabilisk solrosolja, dessutom löser det hårt sittande smuts ypperligt.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Asken lägg NED nu!!
Nu är det rostskydd och inte Marinering som gäller.
Finns linoljebaserad rostskyddsspray på Biltema tex vilken är rekomendabelt och miljövänligt och som ovan säger funkar bra.
Nu finns det väl krypande rostskyddsmedel tunt för karosseriskarvar som kanske bör användas där det behövs.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.