AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
965

Köpa avställd, förvarad bil?

ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Jag ska eventuellt köpa en 328-97 som har stått i ett garage i cirka 3 år
Är det något man ska vara noga med när bilen har stått så länge?
Är det nån nackdel att bilen har stått så länge?

Tack på förhand!
Finns ett reportage om 518 på denna webbplats med namnet: "Lågmilaren: 31 mil på 15 år del 1 "
Du kanske får lite tips där.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Är bara bilen korrekt förvarad så bör inte 3 års stillestånd vara något större problem på en modern bil.

Kolla däcken noga, dom kan ha blivit "fyrkantiga".

Batteriets konditition.

Bromsarnas funktion.

Oljebyte.

Har bilen inte stått lagrat så bra är det pockså viktigt att kolla inredning, ev mögel, samt att karrosen inte fått rostangrepp.

Mats
BMW CS #5847
En nackdel är att packningarna i motorn/växellådan/bakaxeln torkar ihop men dom brukar täta till sig ( sväller upp igen) efter några hundra mil.
Samt att kolvringarna inte tätar fullt ut till en början
Den sista bilen jag köpte hade varit avställd i 6år och ej körd under den tiden.
När jag körde upp den till Luleå med en resa på 140mil så tog den 1.5liter olja på den resan. Sen efter ca 3månaders körning så tog den ingenting fram tills det att jag sålde den 1.5år senare.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
bu
49
buster_66
528iA -97
320i -88
tycker att när du byter olja så drar du runt den nya oljan i motorn utan tändning innan du startar.
Jag har fått erfara att bromsarna kan kärva (vara låsta), att man får ta isär och göra iordning, men nu gäller det "bara" tre år, så det borde inte vara några probs.

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.