AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.384

Z3 3.0 coupe vs. Audi TT quattro

Hej!
Titta på att köpa en liten coupe sport bil som jag skall kunna använda året runt. Har fastnat för Z3 3.0 coupe eller audi TT quattro.
Men har svårt att bestämma mig. Båda har sina styrkor och svagheter.
Är det någon som vet något om de två bilarna, jämfört varandra.

Vilket service intervall är det på Z3:n, när sker de stora servicerna?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Har inte kört Audi TT men..

Jag har för mig att Z3 3,0 har insp. I vid 5kmil och insp II vid 10kmil. Oljebytesintervallet är 2,5kmil.
Min subjektiva åsikt är att Z3 3,0 inte är någon bra bil på vintern. Jag kan iofs bara uttala mig om cabben men jag tycker att motorstyrkan är lite för bra och tillsammans med antisladdsystemet blir det bara konstigt. Om man slår av antisladden och vänjer sig kanske det går bra men jag skulle vara rädd att sätta den i nått räcke.

Riwa
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag har inte heller kört TT:n men spontant och opartiskt känns Audin som det klokaste alternativet som åretruntbil tack vare fyrhjulsdrift och bättre rostskydd än Z3.
Personligen skulle jag styra förnuftet åt sidan en aning och satsa på den jag tycker är läckrast av de två, nämligen Z3:an. Jag skulle dock komplettera med en rejäl rostskyddsbehandling.

Vad som också styr valet är också hur du ska använda bilen. Audin är väl tryggare på vägen medan BMW:n är roligare.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Jag skulle personligen aldrig använda en z3 på vintern även om det säkert skulle vara riktigt kul.
Dels pga att det inte är galvad plåt, men också för att det finns så många skrymslen där grus och skräp samlas.
Jag städade ur många nävar skräp bakom innerskärmarna, är detta blandat med salt kan man ju räkna ut vad som händer...

Tänkte använda bilen till vardaglig körning. Dvs mesta dels stadskörning och ibland lite längre resor men inget pendlande. Antar att bilen kommer stå still mesta dels i veckorna. Då jag har cykel avstånd till jobbet.
Svårt val! Z3 känns rolig att köra medans TT känns trygg. TT med sin quattro funkar bra på vintern medans Z3 med bakhjuls drift fungerar mindre bra. Men å andra sidan kör man hellre runt in en Z3 på sommren.
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Vilken TT snackar vi om? 3,2l? Har inte provkört den, men har provkört en chippad 1,8T med ungefär 250hk. Drar på ganska bra, men turbolagget suger! Dessutom så suger TT i kurvor... Understyrning, understyrning o ännu mer understyrning.

3,0 är underbar, och riktigt kul att busa med. Dessutom så tycker jag att den är myyyyyycket snyggare än den flickiga TTn.

Tips, provkör båda, tänk efter och inse att zätan är roligare! Lycka till :) Annars kan du ju köpa en ruggig vinterbil och bli överväldigad när våren kommer fram igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.