AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.521

Vad heter castrol oljan till m3?

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Blir helt vilse när man läser alla gamla inlägg i detta ämnet.

Så.. kan någon bestämt säga vad castrols 10-60 olja till m3 heter??
TWS, edge, sport, sportedge..??

Har den rätta oljan bytt namn på sistone för att man ska bli ännu mer förvirrad??

Mekonomen säljer castrol egde sport 10W-60? Är dettta den rätta oljan?

Nej det är fel.

TWS eller Edge SAE 10W-60 är samma och rätt olja.
Den heter Castrol TWS Motorsport 10W60
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
de ska bara va Castrol TWS Motorsport 10W60 inget annat.

Men herregud, jag har ju redan svarat på frågan, förvirra inte till det nu.

TWS Motorsport och Edge SAE 10W-60 (EJ sport) är SAMMA olja.
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Jag blir aldrig riktigt klok på det här med castrol-oljan.
Tycker det är lustigt att det bara är aukt. BMW-verkstäder som säljer TWS.
EDGE säljs ute i butiker som tex mekonomen mfl.
Verkligen knepigt att castrol har olika namn på samma produkt.

Jag har hört att TWS-oljan ska ha någon extra kemikal som smörjer oljepumpen bättre?

Om man jämför med färg. Så saluförs bara den bästa (dyraste) färgen av fackhandeln. Färgen steget under saluförs av tex av coop.

Hoppas det man inte kan dra en liknade slutsats av försljningen av olja...

Själv kör jag med TWS tills jag har blivit överbevisad om att EDGE är samma olja.

EDGE 10W-60

________________________________________________________________________________

Användningsområden

Castrol EDGE 10W-60 är en helsyntetisk motorolja med exceptionellt gott skydd för högeffektsmotorer.

Denna produkt är den enda godkända olja för vissa BMW M motorer såsom M5 och Z8 etc.

________________________________________________________________________________

Egenskaper / Fördelar

Ger högsta skydd speciellt för BMW M-serie.

Högsta grad av motorskydd vid både höga och låga temperaturer.

Helsyntetisk teknologi.

Specifikationer / Prestanda

Godkänd för BMW M-serie och Z8 modeller
API SJ/CF

Lagring

Alla förpackningar skall lagras under tak. Sker lagringen utomhus skall faten lagras liggande så att vattenintrång och utplåning av fatmärkningen undvikes. Produkterna skall inte lagras i temperaturer överstigande 60 °C, utsättas för starkt solsken eller köldgrader.

Hälso-, Skydds-, och Miljöaspekter

Hälso-, skydds- och miljöinformation för denna produkt finns på ett särskilt säkerhetsinformationsblad. Detta ger infromation om eventuella risker, skyddsåtgärder och första hjälpen, liksom om miljöeffekter och rekommendationer för omhändertagande av använd produkt.
Castrol eller dess dotterbolag åtar sig inget ansvar om produkten används för icke avsett ändamål eller angivna eller om angivna skyddsåtgärder inte vidtagits. Innan produkten används på annat sätt än det angivna bör det lokala Castrol-kontor kontaktas för råd.

Typdata

Testmetod Enhet Värde:

SAE 10W-60

Test Metod Enhet Typdata
Relativ Densitet 15°C ASTM D4052 0.864
Utseende Visuellt Klar & Ljus
Viskositet 100°C ASTM D445 mm²/s 24.2
Viskositet 40°C ASTM D445 mm²/s 161
Viskositets Index ASTM D2270 ingen 179
CCS -25°C ASTM D5293 cP 4860
Flam punkt, PMCC ASTM D93 °C 200
Sulfat aska ASTM D874 % wt 1.1
TBN bastal ASTM D2896 mg KOH/g
Lägsta flyttemp. ASTM D97 °C -51

TWS Motorsport
Specially approved by BMW

Användningsområden

Castrol TWS Motorsport 10W-60 är en avancerad helsyntetisk motorolja som bibehåller sin prestanda även under svåra driftsförhållanden.

Castrol TWS Motorsport 10W-60 är den enda motoroljan som har godkännande för vissa BMW M modeller t.ex M5, plus Z8 efter mars 2000.

Egenskaper / Fördelar

Castrol TWS Motorsport 10W-60 är formulerad på helsyntetisk basolja och med högteknologiska additiv.

Bred varierande multigrade som ger utmärkt skydd vid såväl höga som låga temperaturer

Specifikationer / Prestanda

BMW godkännande för M-serien och Z8 modeller efter 2000
ACEA A3/B3
API SJ/CF

Lagring

Alla förpackningar skall lagras under tak. Sker lagringen utomhus skall faten lagras liggande så att vattenintrång och utplåning av fatmärkningen undvikes. Produkterna skall inte lagras i temperaturer överstigande 60 °C, utsättas för starkt solsken eller köldgrader.

Hälso-, Skydds-, och Miljöaspekter

Hälso-, skydds- och miljöinformation för denna produkt finns på ett särskilt säkerhetsinformationsblad. Detta ger infromation om eventuella risker, skyddsåtgärder och första hjälpen, liksom om miljöeffekter och rekommendationer för omhändertagande av använd produkt.
Castrol eller dess dotterbolag åtar sig inget ansvar om produkten används för icke avsett ändamål eller angivna eller om angivna skyddsåtgärder inte vidtagits. Innan produkten används på annat sätt än det angivna bör det lokala Castrol-kontor kontaktas för råd.

Typdata

Testmetod Enhet Värde:

SAE 10W-60

Test Metod Enhet Värde
Densitet @ 15C, Relativ ASTM D4052 0.864
Utseende Visuellt Klar & ljus
Viscositet, Kinematisk 100C ASTM D445 mm²/s 24.4
Viscositet, Kinematisk 40C ASTM D445 mm²/s 161
Viscositets Index ASTM D2270 179
Viscositet, CCS -25C (10W) ASTM D5293,DIN 51377,Supplier cP 4860
Flampunkt, PMCC ASTM D93 °C 200
Sulfataska ASTM D874 % wt 1.1
Bastal , TBN ASTM D2896 mg KOH/g 8.1
Lägsta flyttemp. ASTM D97 °C -51

Utöver ovanstående så har jag själv frågat Castrol Sverige.
Har tyvärr inte kvar mailkonversationen....

Det som stör mig är de små små skillnaderna som de ändå nästan alltid lyckas få in bland SIFFRORNA.
(i detta fall Viskositet kinematisk 100C ASTM445 24.4 jämfört med 24.2)

Man undrar om det är medvetet.....

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Det är mkt möjligt att edeg och tws är samma olja.

Men för att röra till det lite så kan jag ta ett ex. när jag skulle ha olja till diffen till min m3 e46.
Jag ringde då till mekonomen och fråga efter Castrol SAF-XJ + FM booster.
Eftersom oljan som mek. sålde "bara" hette castrol saf-xj, så ringde dom castrol för att reda ut det hela.
Castrol sverige svara att det bara fanns en slags olja (saf-xj). Fm booster skulle vara en tillsats som redan fanns i saf-xj.

Eftersom jag fortfarande var tveksam som tog jag upp problemet på 2st olika m3-forum i USA. Jag fick snabbt raka svar där folk kunde ge konkreta ex. på hur SAF-XJ hade fått deras diff att gnissla. Problemet hade lösts med att byta till oljan som BMW säljer med FM-booster.

Det skulle vara intressant att se en liknande jämförelse av fakt typ viskositet mm. mellan SAF-XJ och SAF-XJ med FM booster.
Jag skulle tippa på mkt lika siffror...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.