AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.861

Dags att byta koppling...

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Har insett att det är dags att byta koppling på min lilla leksak.

Har kolla runt lite på olika siter efter kopplingar och har kommit fram till att bildelsimporten.se är billigast (1695:-) tätt följt av Motor Nord (1875:-)

Jag undrar om någon vet vilka märken dom levererar, är det bara skräp eller är det ok grejor, MECA (2293.75:-), Mekonomen (2365:-) och BMW (3375:-)så dom kostar ju hyfsat mycket mer än de andra två är dom så mycket bättre än dom andra?

Jag kör inte särskilt hårt eller på bana så en orginal koppling kommer att duga alldeles utmärkt.

//Daniel
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Har precis fått reda på att Bildelsimportens kopplingskit är från Sachs så då ska det väl bara vara och köpa?

//Daniel
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Ja, det ska inte vara några problem. Sachs gör bra delar.

Mvh Henrik
os
33
oscar_lindgren
320xd F31 -17
kolla ABR.se
os
33
oscar_lindgren
320xd F31 -17
förlåt. Länk den adressen gäller, den andre använder vi från jobbet:D (jobbar på mekonomen)
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Glömde och nämna att priset hos Bildelsimporten hade gått upp en del, den kostar numer 1935:- och att det är samma art.nr (KS610) hos både MotorNord och Bildelsimporten

Har kollat på länken som oscar_lindgren gav och dom har också samma art.nr men alla är dyrare än MotorNord och Bildelsimporten.

//Daniel
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Hur långt har din tvååtta gått? Känns som min är på g ibland. Eller så är jag bara klantig med kopplingen :D. 7500mil har min iaf gått.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Min har precis passerat 11300mil, de flesta bilar jag har haft har utav nån outgrundlig anledning börjat trilksas med kopplingen vid runt 11000mil...

//Daniel
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Toksmurfen och Transquillity
Hejsan
kan inte låta bli att och göra ett inlägg om edra kopplingar!
Är det verkligen möjligt att kopplingen tar slut vid ca10-11000 mil? beror det på stark motor? själv har jag aldrig bytt koppling på någon bil trots jag kört upp till 25000 mil på en gammal Volvo.

Nu till min teori, själv har jag en Z3 en 00:a 5500 mil med ett förfärligt knarrande i pedalen, verkstaden smorde på ett ställe det blev bättre men ej bra, jag plockade bort en hydraulcylinder vid kopplingen och sprejade med ett bra medel på de rörliga delarna inne i lamellhuset utan att komma åt lamellerna, och allt knarrande försvann men nu fick jag en bonuseffekt som var att hela kopplingsrörelsen i pedalen blev mjukare-lättare ja allt känns som "smör"
Det kan ju hända att dammet från lamellerna lägger sig på alla rörliga delar så att det till slut börjar kärva och mer kraft i hydralsystemet behövs och då är pedalen uppe i ett sådant läge att kopplingen hugger.

Det verkar som BMW inte smörjer något inne i lamellhuset vid montering, läste en nybilsägare som hade problem med knarrande koppling redan första halvåret, så om min teori håller så borde lite smörjning av de rörliga delarna inne i kopplingshuset ge ett positivt resultat för er, för jag antar väl att ni inte har misshandlat kopplingen utan det handlar om normalt handhavande, jag följer fortsatta inlägg med intresse och det vore skoj om mitt inlägg kunde hjälpa er något på vägen
mvh Uffe/bildock
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Även på min bil har det blivit dags, den är inne på kopplingsbyte idag. Miltal 11.300 exakt!
I mitt fall tog kopplingen fortfarande bra men ett visst missljud fanns på låga varv då bilen var varmkörd, vilket jag vill bli av med.

Kan för övrigt rekommendera Micro som säljer Luk-kopplingen för 1.954 kr (fraktfritt vid köp över tvåtusen).

Z3:an Länk
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
bildock;
Min koppling är dålig för när man trampar ner koppling och släpper upp den snabbt så hugger den inte in utan varven sjunker ungefär som om man släpper gasen.

Misshandla låter så elakt, men visst har det väl hänt att man har brännt lite däck.. men kopplingen var lite knasig redan när jag köpte bilen.

Och jag har också problemet med knarrande kopplingspedal, som jag tänkte åtgärsda i samband med kopplingsbytet.

//Daniel
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Hehe... och när nu kopplingen väl är bytt kan jag konstatera att missljudet hela tiden kommit från spännrullen till generatorremmen :)

Nåja nu är kopplingen i toppskick iallafall!

Z3:an Länk
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Toksmurfen: Länk

Riwa
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
riwa, det är bara att ta bort CDV:en om man vill, man får bara onödigt slir på kopplingen med den. Det är onödigt att köpa en ventil som är lika stor i öppningen som röret, plocka helt enkelt bara bort CDV:n, istället för att köpa en ny modifierad. Billigt och bra ;)

to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Nu äntligen så har kopplingen blivit bytt och jösses vilken skillnad!
Erland smörjde även upp kopplingspedalens infästning så det knirrande ljudet försvann och koppling blev ju som förbytt.
På min Z3:a så sitter det ingen CDV och det var tydligen bara vissa marknader och årsmodeller som hade det, däribland USA vilket inte förvånar mig ett dugg.... :)

//Daniel
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
toksmurfen: bytte du själv eller lämnade du in?
om du bytte själv,hur lång tid tog jobbet.
Jag har beställt koppling till min och tänkte göra allt själv, då vet man att det blir ordentligt gjort.

Jag har ju verkstadmanual så det blir inga problem,tänkte bara på hur mycket tid du lade ned.

Mvh
Peter
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
pgr69: vilken z3 verkstads manual har du och var kan man ev hitta en sån :)
Har ochså bla en knarrande kopplings pedal..
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
På Z3M tar det lite längre tid att byta koppling för man får plocka bort avgassystemet också. För en van hemmamekaniker tar det 4-5 timmar att byta koppling skulle jag tro.

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
mv70: Jag har BMW TIS manualen.

ViccoA: Tackar.

/P
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
pgr69: Jag lämnade in den till Hansson Bil & Motor och samtidigt bytte jag även olja i broms/kopplingsystemet samt en packbox på utgående axel, totalt med koppling blev det ca 5500:-

//Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.