|
|
|
|---|---|
|
Vet att det kanske är ett uttjatat ämne men frågar ändå.. Fick 2:a på solfilm på besiktingen på mina sidorutor i fram. Kan man kräva att dom ska mäta ljusgenom släpp då? Fattar för att de ska vara minst 75%. Jag har väldigt ljus film på dom så ja skulle vilja veta om man kan kolla det på nåt sätt. Länk Vet inte om det synns så bra på den här bilden. | |
|
Jag tror inte det är lönt. De kommer förmodligen bara hävda att det är en otillåten film som skapar reflektioner istället. |
|
|
Nu är jag ingen expert på just "solfilmslagen",men om det är förbjudet med en viss "solfilmsgrad"(så har iaf jag fattat det hela,dvs en visst mått av icke ljusgenomsläpplighet(öh :))!? tillåts) så bör ju SBP ha mätapparatur för att konstatera mätledes detta... Eller? Främre sidorutor får man ju icket filma,men det var ju inte heller frågan i detta fall.. Mvh Janne. |
|
|
Citerar Jespardo (APs man på ASB) i en gammal tråd Länk : "Du kan överklaga beslutet och få frågan utredd. Visar det sig att underkännandet var felaktigt får du alla din omkostnader ersatta av Bilprovningen. Visar det sig däremot att underkännandet var rättfärdigat får du stå för samtliga omkostnader. Det enklaste i ditt fall är att få det uppmätt hos en tredje part innan du går vidare." "Det är tillåtet att tona i princip hur man vill, t.ex. med färg eller film. Förutsättningen är att lagkraven uppfylls, det får inte medföra störande reflexer (typ spegelfilm) eller att ljusgenomsläppet understiger 70% för främre sidorutor och 75% för vindruta. Kraven på ljusgenomsläpp gör att det i princip inte går att tona rutan med film, det räcker oftast med en helt transparent film för att ljusgenomsläppet ska bli för lågt. Jag har mätt rätt många rutor för att få lite referensmaterial. En helt normal sidoruta har ett ljusgenomsläpp runt 70-80% (moderna rutor 70-75% och lite äldre 75-80%), och en "originaltonad" ruta har runt 65-75%. En ruta som är tonad med väldigt ljus film (precis så det ser tonat ut) brukar ha runt 50%..." Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hur kan man få det mätt då? Vem har sån utrustning? Om man sitter i bilen o tittar ut genom sidorutan o sen kollar man framåt genom vindrutan så är de ingen störrre skillnad tycker jag.. |
|
|
Problemet är att du måste BEVISA att det är tillräckligt ljusgenomsläpp Dagens bilar är normalt fabrikstonade max vad som är tillåtet från fabrik i fram och sidorutorna så ALLA filmer blir därigenom olagliga i Sverige En del har dubbla uppsättningar sidorutor har jag sett och byter vid ombesiktning eller efter åläggande från polisen men det känns lite väl komplicerat |
|
|
Pekki Det handlar inte om att du inte ser en "större skillnad" utan att man ska veta att den andra föraren har sett mig och jag sett denne. Man ska kunna ha ögonkontakt med varann i olika trafiksituationer. Bayerische Motoren Werke |
|
|
Jaja ja får vel ge mej då.. Blir vel o ta bort skiten nån dag då o bes om den. Blir nog till o tona om rutorna en gång per år från o med nu.. Det ser ju lite träligt ut o bara ha fram till framdörrarna. Vilket är det smidigaste sättet o få bort klistret som blir kvar ? |
|
| nu har du ju redan besiktigat så de är lite sent, men man kan köra ner rutorna helt och plocka säkringen innan bes så brukar de kunna gå igenom. | |
|
Låter ju inte alls misstänkt att besikta med rutorna nerdragna? Du tror inte de reagerar på det en aning? //Lövet |
|
| Offtopic men vad har hänt med Jesperado?? Han var en riktig tillgång till forumet! Saknar honom lite trots att jag inte känner honom öht. | |
|
fönsterhissarna behöver inte fungera de kan dom inte anmärka på. sen visst kan de tyckas misstänkt men de är värt o prova, lättare än att montera bort solfilmen till varje bes. |
|
|
Man måste kanske inte ha sidorutor, men sitter de där kommer de vilja kontrollera att det inte sitter film på dem, så nej, det funkar inte längre. |
|
|
Tänkte prova en annan grej istället.. Har via mitt jobb tillgång till ganska mycke polycarbonat alltså typ plexi i alla möjliga tjocklekar. Tänkte prova om man låter rutan vara i nerläge o stoppar dit en plexiskiva i samma mått,, va tror ni om det? Det var en jobbarkompis som kom på den brilianta iden idag på lunchen. O nu kan ja ju inte låta bli o prova,, vad kan hända mer än att ja kanske får en ombes igen om dom upptäcker det. |
|
|
Har du läst HELA tråden jag länkade till?? flera citat från Jesperado på ASB: "Bakke: Det där medför en anmärkning på otillåten ändring av sidorutan. Den ska vara av laminerat eller härdat glas." Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Bilarna åker ut och in i rask takt på bilprovningen och väldigt många fel missas , Skälvklart skall sidorutorna kontrolleras men om de kommer in en bil en varm sommardag med rutorna nere så är de inte alls Skälvklart att någon höjer på ögonbrynen. Om en bil blir godkännd eller inte beror mycket på vem det är som utför kontrollen. De fungerade så sent som i maj då en Corvette här i stan rullade igenom bes med nerrullade rutor och plockade säkringar. De är lite lotto men de kan gå. |
|
| Problemet är att han kommer dit för ombesiktning av sidorutorna så då lär INGEN besiktningsman missa ev fuskförsök eller plexiglas i sidorutorna !!! | |
| Ja för pekki är de för sent han måste ta bort filmen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.