|
|
|
|---|---|
| Tjenare..har kollat ltie på denna bilen: Länk och är det någon som har kört en e30 med denna motorn i?går de mkt bättre än m20b25 motorn?ngt man ska tänka på med detta motorbytet? | |
|
www.e30m50.com finns mycket info där annars finns det massor med trådar på forumet. Dock måste du ha en 325 som är reggad utan katalysator alltså 86-87 samt tidiga 88or om du vill kunna regga den lagligt. |
|
| tack så mkt för länken:) ja det är ju en 86:a så den va tydligen reggad med den motorn | |
|
Jag letar själv efter en 325 86-88, dock är alla tok renoverade eller tok högt pris. Mitt recept är M50 Motor (Styrbox,Generator,Kabelhärva,LMM) E34 Oljetråg E36 Motorfästen E36 Grenrör / E36 avgas E28 Motorkuddar M50 Vxl låda Med M20 växellådan måste du byta stödlager i motorn samt måste brickor monteras för att ge M50 rätt lutning. Det går men är inte att rekommendera. Kardan passar rakt på M50 lådan. Detta har ja läst mig till, är grenrören jag är osäker på. Folk skriver olika helt enkelt. Men finns vilja o svets går allt att ordna. |
|
| hehe jo sant.går det mkt bättre med m50 motorn då?tycker att m20b25 går väldigt bra orginal ändå. | |
|
Bilen behöver inte vara reggad utan katalysator för att det ska gå att registrera med M50. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vilken trevlig nyhet, nu ökade chanserna hitta en lämplig E30 betydligt. Men visst är det ännu 20% max ökning av effekten som gäller? d.vs. krävs en 325 för M50B25 konverteringen? |
|
| Hittde svaret själv, saknar edit funktionen i forumet. Tackar för konkret info JohanE. | |
| nee de tär nog sant.ökningen får la inte vara mer än 2 även om man byt0% | |
| oj...det spelar väl ingen roll om man trimmar eller byter motor?ökningen får la inte överstiga 20% ändå? | |
|
Hos vv står det. För bil som INTE är ombyggt fordon gäller: - Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut) - Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Så 20% gäller, om jag inte har missförstått något igen. Det är den första punkten ja funderar på.(- Den effekt/det.......) För har sett en 320 på blocket som skulle vara reggad med M50B25 motorn, vilket jag tycker inte skall gå den lagliga vägen. |
|
| Mr_spectre: har ud kollat på den röda på blocket som finns i trollhättan med m50b25 motorn eller? | |
|
Var nog den du hade lagt ut i tråden ja tänkte på, glömde du hade länkat till den. Den borde inte gå att regga med den motorn lagligt? Är 129 hk i 2 liters M20 och det blir ca 155 hästar max med 20% ökning. |
|
|
Kan ju alltid byta bromsar och hela drivlinan och registrera som ombyggt fordon. ///BMW - Was sonst! |
|
| just de ja..tänkte faktiskt inte på de..men dne kan ju inte vara laglig nej eftersom det överstiger långt över 20% | |
|
Trodde det krävdes mycket med modifikationer för ombyggt fordon. Så ta bromsar o drivlina från en E30/325 till vilken E30 som hellst räcker för ombyggt fordon? Vad kostar det i slutsumma att regga den hos SBP? Då slipper man skaffa intyg från en verkstad att motorn man har satt i är orginal o.sv. också, som behövdes för regbesiktningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.