AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.452

Hur är bränsleförbrukningen på E39 540ia 96-98?

De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Hur hemska eller ekonomiska är egentligen en 540ia med e39 karossen. 99 kom väl en ny typ av motor som var snålare?

Hur är bränsleförbrukningen årsmodellerna 96-98? Är väldigt sugen på en sådan nämligen och måste övertyga flickvännen på något sätt ;)

** be as free as you want **
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Körde 3500 mil med min 540iAT -00 och snittade ca. 1,30 blandad körning. Motsvarande siffror för min nuvarande 530iAT -01 är ca. 1,15.

En bil som 540iA går hyffsat snålt på långturer, under litern på landsväg och kring litern på motorväg men kallstarter och stadskörning ger stora utslag på förbrukningen om man jämför med en mindre motor. Väljer du en manuell så verkar den vara en del snålare.

När det gäller årsmodeller så stämmer det att motorn uppgraderades med vanos -99 och fick då aningen mer vrid samt att den ska vara snålare, tror dock att det inte rör sig om så mycket i praktiken.

Service är något dyrare vilket till största del beror på att det behövs mer olja. De flesta delar är ju samma som E39 med mindre motorer. Att tänka på är att den också kräver minst 16" till skillnad från 520/523/525/528 som klarar 15". Försäkringen är ju dyrare än t ex en 528 men hur mycket måste du kolla själv, i mitt fall så kostar en 540 ungefär 1500-2000 mer per år än en 530 och ca. 1000 mindre än en M5.

___
//Ulf
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Okej, det låter juh inte så hemskt egentligen då min gamla Saab 900 2.0t cab snittade ca 1.2 i blandad körning.

Komforten och lyx känslan man får i en e39 är juh överlägsen saaben och många andra bilar enligt mig. Detta vet tjejen oxå men tror ändå att bmw:n blir en dyr monster historia och pinsamt nog ville kika på en volvo s80 t6.

Ska nog få henne på andra tankar då mitt bmw sug har blivit för stort igen. Dessutom är dem juh relativt säkra med tanke på kommande barn. :)

** be as free as you want **
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad besviken hon ska bli när hon upptäcker att Volvon slukar bensin i jämnförelse :) och missar komfort och prestanda.
Den är i allafall garanterat inte billigare i bränsledrift.
Kör man normalt så är 540 snål på samma vägsträcka 24 mil i laglig hastighet så drog den 1,6dl mer än min Seat Arosa 1,4-98 :) som drar 0.66 hur jag än kör. 2,5 års förbrukning sedan feb 2006 är 10.4L/100 Km lägsta förbrukning 0,75 under 8 mils "ecodrivibg) mera normalt är 0.82-0,89 på längre körning med +10-15 marginal till hastbegränsningen och en o annan hestsig ömkörning a 170 km/H.
Kallstart tja vet ej riktigt har sällan stått mer än 6 timmar i minusgrader och då blir den inte genomkall. men alla bilar slukar rejält med bränsle under sådana förhållanden så jag tror knappast 540 är värre en en turboVolvo.
Ska du ha en snål BMW köp en E46 318 touring eller nått sånt, hur mycket bräsnsle en bil ska ta beror mera på hur man använder bilen än vilken bil det är.
En 530i -2008 med 272 hkr har en fabriksuppgift på blandad körning 77L/100 km vilket är extremt snålt för en bil med nästan 300 hkr.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
jag kör nästan bara ganska hård stadskörning med många kallstarter då snittar jag 1.5-1.7 lm, De går o köra på 1.3-1.4 men jag gasar för mycket.
men så fort man ger sej ut på lands/motorväg så kryper förbrukningen ner
til 0.9-1.1 .Med tanke på bilens vikt och autlåda + 4.4l v8 är de inte så blodigt.

är du orolig för höga bränslekostnader kan du ju titta lite på 528-530i med manuell låda
dom dricker istortsätt ingenting och är nästan lika roliga.
Jag passar min gammla 528a den här veckan för ägaren är på semester
och den bilen är bland de snålaste jag kört ,och rolig som fan o köra.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har en kollega som kallas "mr. BMW" och han har nog haft fler BMW de senaste två åren än jag har haft bilar under hela min livstid. När jag nu skulle köpa BMW frågade jag naturligtvis honom om råd om modell och annat så jag ska vidarebefordra hans råd. Grunden för råden var ekonomisk prestanda.

Hans tips var att köpa en 6a då v8 utgör en grund för stora utgifter, vilket speglar sig i den begagnade bilens nybilspris. BMWs v8or är iofs snåla och man får mycket bil för pengarna om man köper en som är 8-10 år gammal. Men ska man sköta dem väl så blir det högre driftskostnader. Går något sönder så kostar det oftast mer än om en 6a går sönder på motsvarande sätt. Därför är det, enligt honom, mer "bang for the buck" med en av de vassare 6orna.

Och till din flickvän: Det fanns en bakrutedekal på -80 och -90talet där det stod
"BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den"
Det gäller i allra högsta grad bränsleförbrukningen. Jag har aldrig varit med om en så kraftfull bil som kan vara så snål när man vill köra den snålt.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Cirka 1,15/mil under 2500 mil, mest landsväg och motorväg med ca. 20 -25 % påslag och i likhet med Hasso relativt hastiga omkörningar och då vägen saknar trafik kan det bli mer ändå.

Något att ta fasta på är Programmers:
"...kallstarter och stadskörning ger stora utslag på förbrukningen om man jämför med en mindre motor"

och Hassos:
"...hur mycket bränsle en bil ska ta beror mera på hur man använder bilen än vilken bil det är."

och esadhs:
"...man får mycket bil för pengarna om man köper en som är 8-10 år gammal"

För övrigt är en begagnad BMW sett till motoreffekt och vikt en relativt billig bil att köra, än mer som även reservdelar och service är relativt billiga. Däremot är en ny BMW på grund av värdeminskning en katastrofal affär, men det tycks inte beröra dig.

Mvh
Mikael
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
Jag kör min 540 på 1,1 liter/mil blandad körning.

Imponerande att jag får ner den på 0,85 på motorväg i 110 km/h. Mycket motor och hyfsat med kilo.

En Volvo V70 drar ju lika mycket...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som alltid kan olika bilar av samma modell visa upp olika förbrukningssiffror precis som begreppet blandad körning för en inte är detsamma som för någon annan.

Volvo får av många kritik för att vara törstiga och det stämmer inte med mina erfarenheter...
Jag skrev ovan "Körde 3500 mil med min 540iAT -00 och snittade ca. 1,30 blandad körning. Motsvarande siffror för min nuvarande 530iAT -01 är ca. 1,15."

Mellan dessa bilar ägde jag en V70 2,4t Aut -02 som kördes i 4000 mil varav de 2500 första milen framfördes med mer eller mindre idenstisk körning som 540'n och senare 530'n och den låg då kring 1,07 i förbrukning. Kördes på samma siffror oavsett original 200hk eller chippad 252hk.

Och när det gäller kallstart och stadskörning så var inte V70'n i närheten så törstig som 540'n och även markant snålare än 530'n. Även på motorvägskörning (110-125) så var Volvon snålare. Kan ju ha varit att jag hade ett väldigt snålt exemplar?

0,85 på motorväg är siffror jag sällan ens kan se på min 530....Startade en tråd Länk som handlade om skillnader i förbrukning när jag körde samma sträcka tur och retur i samma hastighet och fick rätt stora skillnader. 2 x 17 mil i 112km/h visade 0,88 på färddatorn = 0,90 i verkligheten.

___
//Ulf
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
Angående de där med kallstart :

Finns det några siffror som visar på hur mycket bensin man tjänar på att köra webaston typ 30 min innan kallstart?

Eller det går på ett ut kanske?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På Volvo -740-87 som jag monterade i en Volvo flygmotor bensinvärmare på 6 kw som värmde både kupe o motor. Gick dagligen i ca 20-25 minuter vintertid på jobbet och hemma användes motor och kupevärmare.
Vad jag kunde notera var att det gick jämnt ut ungefär dvs ingen ökad förbrukning mot normalt, men sparade både bil och kropp. Värmemätaren stog på 3/4 av normalt vid vic -10 efter 20 -25 minuter med värmaren.
De drar inte så mycket bränsle mot vad som kommer ut i effekt är min uppfattning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Alpina B10 V8 1998, 110 mil autobahn genom tysklad, 1,2 i snitt, inte över 160 km/h dock när jag var vaken, vad sambon kör när jag sover törs jag inte tänka pá.....inte lángsammare iaf.

Nollade färddatorn när jag kom till stan dock, 2,2! Men den verkar sansa sig runt 1,4-1,5 nu efter nágon vecka.

/Christian

Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
Jag håller helt och fullt med! "Blandad körning" är värdelöst när det gäller att jämföra förbrukning eftersom vissa blandar 5% stadskörning med 95% landsväg och kallar det blandat, andra blandar 15% landsväg med 85% stad. Det enda man får fram av det är hur mycket en bil drar i snitt för den personen, med dennes blandning av stad/landsväg/gaspådrag vid acceleration. Och det kan ju i regel inte överföras på någon annan

Enda gången man kan jämföra någorlunda är när man har gjort av med näst intill en hel tank på ren stadskörning alternativt ren landsvägskörning - och då med konstant bränslebesparande körning.

_
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
esadh: Din kollega har kanske inte så mycket erfarenhet av BMW's v8:or som han tror om han säger att dom är dyra i drift och underhåll. Det går åt lite mer motorolja vid byte, men det är allt. V8:orna är mycket driftsäkra och går något sönder kostar det inte mer än motsvarande del på en rak 6:a.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
J.Dredd:
Jag tror att han menade hela bilen, och främst reparationskostnaderna, mer än drift och underhåll av bara motorn.

_
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
esadh: Dom övriga delarna på V8:a bilarna är i stort dom samma som till dom 6-cylindriga varianterna. Och dom delar som inte är samma är inte mycket dyrare.
Som exempel så kostar en bromsskiva fram till en e39 540 knappt 100kr mer än motsvarande till en e39 523.

Det är en myt att V8:orna är dyra i drift och underhåll.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.