|
|
|
|---|---|
|
Har tidigare använt putsdukar för påläggning av vanligt vax (i mitt fall vegetabilisk) men framförallt för våtvaxning som görs var 5-10 dag i anslutning till tvätt. Hörde av någon bilvårdskille att man kunde köra en ituklippt tvättsvamp för påläggning och provade det idag med våtvaxet. Upplevde att påläggnings jobbet halverades, då man inte behöver byta dukar lika ofta, då dom blir genomblöta på 20 sekunder. Dock vet jag inte om svampen suger upp vaxet så det inte fastnar på lacken lika bra. Någon som vet om svamp är lika bra för bilen som med duk? OM det lika bra för lacken så kan jag varmt rekommendera Er av tids/bekvämlighetsskäll. /Hampus Länk | |
|
Jag fick tag på sprayvax som ska sprutas på när bilen är våt, fördelas ut med tvättsvampen som ska vara fuktig. Sköljer av lite lätt och skinnar av bilen. Blir kanon! Själva vaxningen går på någon minut eller två. Det är helt ok för lacken så länge svampen är ren. Borde faktiskt vara bättre eftersom det blir mindre friktion och man inte gnuggar riktigt lika mycket som med dukar. Tips: På plastdetaljerna kan man gnugga lite extra när man sprutat på sprayvaxet. Har du provat ett perforerat syntetiskt skinn? Klart bästa avtorkningsprodukten jag provat. //Mikael |
|
|
Mikael: Sköljer av bilen, what?! När jag smort in våt vaxet som anläggs på våt bil så torkar jag direkt bilen torr. Inte spolar du av bilen med vatten efter vaxpåläggning??? Har inte provat perforerat syntetiskt skinn, hur ofta tvättar du skinnet? Är så rädd att man får repor, så använder alltid ny tvättsvamp, putduskar osv... /Hampus Länk |
|
|
Jo, med det vaxet skulle man tydligen skölja, inte spola, av bilen. Hinner det torka blir det riktigt svårt att få bort. Hinner jag inte torka av alla ytor (om jag står i solljus) är det bara att blöta upp de ytor igen som hunnit torka. Har köpt vaxet av en rekondfirma. Det ser ut som vanligt vax. Undrar faktiskt om det inte är det... Bra blir det i alla fall, lika bra som när rekondfirman tvättar och vaxar. Håller ganska länge. Har en djuphavsblå bil som är jättefin när den är ren men den är extremt känslig för smuts och repor eftersom den är mörk. Så länge du inte gnider/gnuggar utan är lätt på handen när nu skinnar av den så ska det nog gå bra. Jag slarvar tyvärr en del med tvättning av skinnet, men jag sköljer det lite då och då i en hink under avtorkningen. Riktig tvätt av skinnet blir kanske varannan gång. //Mikael |
|
|
Låter i mina ögon riktigt skumt att du spolar av bilen efter vaxpåläggning.. Kan nästan lova att det inte är ett vanligt våtvax med den beskrivningen. Problemet med intorkat vax löser du ju enkelt genom att inte lägga på vax på hela bilen i ett svep. Oavsett om det är sol eller ej. Jag kör nog vidare på turtle dukarna, så kan man vara säker att inte smuts ligger kvar sedan tidigare, speciellt nu när man kör svamp som klarar all påläggning:) /Hampus Länk |
|
| Nej, det är nog inte vanligt våtvax. Svart burk ca 1 liter, vit/röd etikett från Sonax. Inte helt vanlig i butikerna. Förvisso kan han ha hällt i något annat än vad det står på burken. Bra som f-n blir det i alla fall. Snabbt och enkelt är det också! Inga poler/tvättrepor alls. Har tidigare arbetat med polering av Voxxos utställningsbilar och är därför mycket noga med tvätten. Allergisk mot tvättrepor... :-) | |
|
Låter bra att du är pedandisk i tvätten, det ska man vara:) Upp med lite bilder nu så man får ser den välgnussade kärran! /Hampus Länk |
|
|
Hihi! Skrället står på verkstan... :-) Uppdatering av mjukvaran. Bilen måste vara baserad på Windows... Bilder kommer så småning om. Ska ta dem först. Snygg bild på din kärra! |
|
|
La på ett nytt våtvax idag som jag vart rekommenderad och det ska läggas på med svamp och sedan spolas av med vatten igen. Tyckte det var väldigt smidigt att lägga på och lätthanterligt. Det vart överförväntan blankt och fint och jag ska på med ett par lager till sen kan ni få före och efter bilder. Det heter Autorange - Wet Wax Länk |
|
|
Våtvaxar ni vart 5-10 dag?? Inte tusen försvinner ett lager vax efter ett par veckor. Jag har alltid fått intrycket att man INTE ska lägga på för mycket vax då det lägger sig som en hård hinna ovanför lacken och istället förstör glansen. |
|
|
jag har ingen stor erfarenhet utav våtvax utan har börjat med det nu på min relativt ny lackbehandlade bil(i december) och har fått instruktioner på att 3-5 lager i omgångar vid tvätt t.ex. varannan dag är bara bra. för att sedan våtvaxa vid varannan eller var tredje tvätt beroende på tid mellan tvättarna. Om detta är felaktigt upplys mig gärna då jag inte vill göra fel utan lära mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.