|
|
|
|---|---|
|
Måste jag ställa in framvagnen om jag byter fram dämpare på min 540iAT -96? Är det svårt att byta dämparna själv? Det är ingen nivåreglering på dem... Tack på förhand, Danne C-YA, wouldn't wanna B-YA! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Framvagnsinställnig rekomenderas,är inte så dyrt att det är motiverat att avstå, då däck är dyrt. MVH Hasso |
|
Näe, bara byte av stötdämpare ändrar inga inställningar så hjulinställning behövs inte av den anledningen. Däremot håller jag med Hasso om att hjulinställning är en bra idé så där i allmänhet. På E38 är det relativt enkelt, förutom fjäderkompressor behövs en avdragare för att trycka ur konan i toe-staget ur navet. Antar att det är snarlikt på E39. Mvh Björn |
|
|
Du skulle rent teoretiskt kunna ta bort själva stötdämparna (åtminstone bak) utan att bilen skulle sjunka ihop någonting. Det är fjädrarna som bär upp bilens vikt. Framdämparna kan iofs ändras om det är andra mått eller fästpunkter (ej original) på den nya dämparens fjäderbenstalrik. Byter du däremot fjädrarna kan bilen ändras i höjd och inställning bli nödvändigt. Men som de andra skrev, inställning kostar inte så mycket i förhållande till däckslitaget, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det räcker att du har varit mot en trotoarkant lite hårt för att hjulinställningen på bilen skall vara felaktig. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag hade den uppfattningen att det inte skulle ändra sig och ingen annan heller men när jag böt fram på min Volvo740 så ändrade sig inställningen i allafall trots noggrann uppmärkning av tidigare inställning. Jag böt iofs till hårdare än standard till Sensetrac gas. Men framvagnen ändrade sig iallafall. med felaktigt däcksslitage som följd. Fast den av all expertis inte skulle det?? Därav min rekomendation. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.