AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.264

Vinterförvara sommarbil i kallgarage - en bra eller dålig idé?

Har planer på att utöka med en bil till men i samband med detta är jag plötsligt en garageplats kort, vilket främst blir en nackdel vintertid. Tanken är att köpa en BMW Z4 till och frågan är om det går att vinterförvara den i kallgarage. Garaget i fråga är 100% skyddat från regn, rusk och nedfall i form av löv etc. men saknar helt isolering och uppvärmning. Sedermera kommer temperaturen i garaget att ligga ungefär i fas med utetemperaturen, även vintertid.

Är detta något som är negativt för bilen eller som på annat sätt kan skada den? En annan fundering är om det är en god idé att i ett sådant garage låta bilen stå med sidenpyjamas på under vinterhalvåret.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Länk

Visserligen så var frågan där om "varmgarage", men lite tips där ändå kanske(främst kanske angående den relativa luftfuktigheten)?

"Sidenpyjamas" är aldrig fel om du köper en riktig som kan "andas" och inte blir för tät s.a.s..dvs ett kvalitetsöverdrag.

Men bra ventilation i garaget är ju aldrig fel...

Finns säkert fina tips i din instruktionsbok också..

Mvh Janne.
Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
Jag själv har jag en Z4 och den står i kallgarage inga fara billen mårbättre av Friklufft som vi gör.
Jag tar 2 torbollar och säller in i billen efter som jag har överbrag som är bra för att hålla borta dam och fågel spill om de kommer in (duver hopplös fågel)
Ska man ta och varmköra billen så rekomedera jag att ta ut bilen och köra en liten sväng (bra för oljor bromsar däck och alla rörliga dellar men komihåg att köra lungt i början all olja ligger i botten. lått tempraturen stigga i bilen och låt den gå på tomgång efter några minuter.(Lycka till med frövaringen av bilen prata lite med och fråga lite hur den mår)(sett för mycke på GONE IN 60 SECONDS)

Tompa_master
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Har haft min miata vinterförvarad i kallgarage flera år och har inte haft några problem med det. Bör tilläggas att detta är i norrland och periodvis är det riktigt kallt. Senaste vintern blev det ingen varmkörning under vintern men den kickade igång utan problem på vårkanten.
Då var det en bil till på uppfarten, lyckades dock rensa undan i husets dubbelgarage så pass att nytillskottet också kan stå varmt. Till vinterförvaringen åker gummimattorna ut för gott (dessa luktade inget vidare!) och Clas Ohlson har fått leverera två påsar Yokoair för att inga dofter ska sätta sig under vintern. Har även tänkt trycka i lite extra luft i däcken så snart jag listat ut hur sjutton jag får reda på vad rekommenderat tryck är, min gissning är att det just nu är för lite luft i. Varken däck eller fälg är orginal utan utbytta mot bredare 19"-varianter med lägre profil, sedermera går det inte att följa instruktionsbokens angivelser. Vad jag kan minnas från en tidigare tråd ang. vinterförvaring är det rekommenderat att peta i lite extra luft över vintern för att däcken inte skall sätta sig.

Givetvis kommer jag under vintern varmköra samt ta en tur lite då och då för att bilen ska trivas med tillvaron. Dock är mönstret undermåligt (3mm bak och 4 fram) samt att profilen 30 inte var någon höjdare på halt underlag - det erfor jag i helgen...det spinner minst sagt vilt så fort man kliver upp lite i varv. På den punkten är upplever jag Z4 M annorlunda jämfört med garagekamraten Z4 3.0i som är stark nere i registret men tappar på topp.

Stort tack för era svar, även om det i slutändan blev varmgarage trots allt :)
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hejsan!

Har min nyinköpta Z3:a i mitt kalla garage. Eftersom det är väl ventilerat så är luftfuktigheten ungefär som (när det är som torrast) ute, vilket vid den här årstiden i Skåne innebär ca. 85%. Är det någon som vet om t.ex. suffletten (utsida/insida) kan ta skada av detta? (En del cabbar står ju utomhus året runt.) I tråden som det länkas till ovan så handlar det om "vinterbilar" som blir blöta regelbundet och måste torka. Den diskussionen gäller ju inte våra sommarbilar så mycket, så att sätta in en avfuktare i garaget känns overkill.

MVH
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.