|
|
|
|---|---|
|
Jag har konstaterat att motorn går orent på låga varv och fick mycket riktigt en 2a på CO-halten på besiktningen. Tror att jag hade 5 och gränsvärdet är 3,5 (ingen kat). Har haft bilen inne på BMW för felsökning och justering men dom säger att dom inte får någon kontakt med styrenheten, dvs att dom inte kan läsa ut några felkoder. Funderar på att ta hem bilen igen och fortsätta felsöka själv för att inte bli ruinerad av BMW. Hög CO borde väl innebära en massa oförbränd soppa, alltså borde inte tjuvluft vara problemet. Eller är jag fel ute? Någon här som haft liknande problem eller har några friska idéer? //Stefan | |
|
Det kan ju bero på många olika saker men i ditt fall så hade jag börjat med att kolla efter luftläckor vid insuget. Den blå kylvattensensorn bör du även kolla upp så att den fungerar annars går bilen gärna lite fett. Mitt råd annars är att börja med billiga grejer först typ nytt bensinfilter, kolla tjuvluft, jordning till motor och generator, byta huvudrelät som sitter på torpedväggen, blåkylvattensensor, fördelarlock och rotor, TPS osv. osv. Känner du någon annan som har kör s14 i närheten så kanske du även kan testa att byta luftmängdsmätaren och styrboxen. |
|
|
Hejsan....har du kollat insugspackningarna ordentligt? Det är ju ett mycket vanligt fel på s14 att dessa torkar och spricker...och motorn därigenom suger in tjuvluft...inte alls svårt att kolla...en burk startgas á 40 spänn...med motorn på tomgång...spraya rakt på infästningen där insugsröret är bultat emot topplocket...en cylinder i taget...ge den en rejäl dusch med startgasen...notera ifall gången försämras och motorn hostar...om läckage är det som att tändningen bryts på just den cylindern och motorn hostar till...ordentligt!! Kanske det är ngt följdfel på din bil...men jag hade iaf börjat med att kolla detta Mvh Ferenc |
|
|
Jag ska kolla pa det i helgen, ar utomlands just nu (darav bristen pa svenskt tangentbord). Jag borjar med kylvattentempsensorn och insugspackning sa far vi se. Jag kanske kan fa den genom besiktningen med lite E85 men problemet maste ju losas anda... //Stefan |
|
|
Har bytt tändstift och kollat den blå kylvattentempsensorn utan resultat. Dessutom har jag sprutat lite WD40 runt insuget utan att hitta något läckage. Rotor och fördelarlock är bytt nyligen. Jakten går vidare.... //Stefan |
|
|
WD40!? Rostolja? Använd startgas! -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Jag reagerade också på wd40...kan väl inte funka??...som sagt...startgas Och snåla inte med startgasen...rikta strålen med det där sugröret som följer med...precis vid skarven mellan insugsröret och topplocket...där röret är bultat emot toppen...och sen ge den en rejäl dusch...håll inne sprayknappen 5-6 sekunder...notera ifall motorn hostar till...nästa cylinder samma procedur Mvh Ferenc |
|
|
Jag ska testa startgas oxå. Jag tog WD40 för att jag hade det hemma och någon på s14.net rekommenderade det. Har idag kollat ICV och tändkablar oxå. Inga fel där.... //Stefan |
|
|
Nu är det äntligen fixat och besiktat med godkänd CO-halt. Det visade sig vara LMM som någon tidigare ägare trixat med... //Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.