AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.366

Ska man justera ljusbilden även i sidled?

Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Tjena..
Sedan jag monterade projektor strålkastare så funderar jag lite på ljusbilen.
Just nu så ser den ut ungefär som följande "bild":

Inte riktigt så illa kanske men den högra är lite lägre och det är ju enkelt att justera upp. Men man kan ju även justera dom i sidled. Så min fråga är om det ska se ut så här:

Eller om dom ska justeras ihop så det blir så här:

Kanske inte spelar så stor roll?
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
haha det där gick ju inte alls.. aja.. jag får försöka förklara.

Nu ser man två snea streck som går upp. Ska man ha två streck eller ska som justeras ihop så att ljusbilen bara består av ett lågt streck som sedan går upp till det övre trecket..

är det någon som förstår =)
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Ett försök till..

Som det ser ut nu:
............_____________
_______/....._____________
__________/

Alternativ 1:
.............________________
_______/___/

Alternativ 2:
..............__________________
________/
Alternativ 1 är rätt om jag förstår skissen rätt. Avståndet mellan de sneda sträcken ska vara samma som bredden mellan strålkastarna, på alla avstånd från bilen. Justerar man ihop dem så att de korsar varandra så kommer ju höger strålkastare att peka åt vänster på längre avstånd och vice versa.
Vo
271
VoidMain
Mazda6 2.5 Sport -10
Ok! Tack för snabba svaret!
Ja det borde jag ju ha kunnat räkna ut nu när du sa det =) Funderade lite på hur man skulle få dom att lysa helt rakt fram men det är ju bara att mäta avståndet mellan lyktorna som du skriver. Perfekt!

Hur är det med höjden annars? Ska finnas något sätt att mäta det också? Typ tre meter från bilen får dom högst ligga en meter upp eller något?
Det ska väl falla minst 1 cm på 1 m, så om du ställer en tumstock precis framför och mäter hur många cm det är där, så många meter får det lysa. Eller så mäter du på 1 m och 10 m avstånd, och ser till att det faller 10 cm däremellan.

Jag brukar inte mäta alls. Med projektorer ser man ju så tydligt vart avgränsningen går även på långa avstånd, så det är bara att ställa så att det lyser lagom långt och helt rakt på vägen.
Mät höjden lite till vänster, fallandet gäller den låga delen av ljusbilden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.