|
|
|
|---|---|
| Hej jag har en 530 sedan 2002:a med hifi-ljudsytem, jag vill ha mer bas men kan ej offra bagageutrymme p.g.a barnvagn. Kan jag bygga en baslåda i reservhjulsbaljan och få in något bastryck i bilen. Om inte är det någon som har tips på vad jag kan göra för att få mer bas i bilen. Tack på förhand. Jonas | |
|
Ja du kan skaffa en aktiv baslåda och ställa in därbak, det gjorde jag. Är du intresserad så finner du mitt svar i detta forum. Det är bara att söka så finner du svar på alla dina frågor. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Det är tveksamt om det blir nån förbättring i kupén, däremot spelar det som tusan bak i skuffen...) Allt beror på vilka krav eller ambitioner man har. FP |
|
|
håller med folke, blir inge bra med en "vanlig" baslåda spelandes fritt ut i bagaget, då det är otroligt välisolerat och tätt på våra välbyggda bilar. du kommer säkerligen att skaka om nrplåten ordentligt men linjäriteten blir inte topp. en vanlig lösning är att ha en sluten låda spelandes framåt genom skidluckan, om sådan finns. |
|
| Det verkar som jag får leva utan bas då jag har tre ungar och behöver hela bagaget. Om jag sätter portar i hatthyllan kommer inte trycket in ändå. | |
|
vet inte hur mkt plats det finns under stolarna på e39, annars hade ju en variant varit någon av de kompakta aktiva basarna som finns för montering under tex säte frånt ex MDS. Länk blir betydligt bättre än ingenting. |
|
| Svårt att få plats med något under E39ans stolar tyvärr. Jag trodde just MDS lilla subwoofer skulle få plats under stolen, men tyvärr gick det inte. Jag har i det närmaste gett upp idén att få mer bas i en touring om man inte vill ta bort en del av utrymmet i skuffen. Möjligen funkar kanske ett litet slutsteg (litet) som har ISO kopplingar och är mindre ån MDS subwoofer, men om ljudet blir så mycket bättre är lite tveksamt (Folke var nog lite skeptisk i en tidigare tråd.) Det var i alla fall allt MDS kunder komma på... | |
|
I en touring är det ju öppet in i kupén, där blir det nog bas så det räcker om man man kan undvara lite plats för en låda i skuffen. Problemet är lite värre i sedanmodellen. FP |
|
|
Ang. sedan, Om det finns skidlucka går det utmärkt att spela genom det hålet. En låda som ha element och ev portar i lucköppningen men i övrigt tätat in mot skuffen. Klart är att lite bagage går det åt hur man vrider och vänder på sig. Med dagens bilbasar som har lågt VAS och högt x-max går det att få till riktigt bra bas i en liten sluten låda. Priset man får betala för liten låda är ineffektiviet (mycket effekt) men det är ett mindre problem idag då det finns stora slutsteg. |
|
|
Jepp, det spelar utmärkt. Jag har denna lösningen själv sen flera år men det stjäl rätt bra med plats i skuffen, vilket Iceman inte kan undvara i det här fallet. FP |
|
|
brynar> du hade ju utan problem kunnat få byggt något i reservhjulsutrymmet, är mkt lättare att få bra i en touring. eller bygga i ett av sidofacken i bagaget. behöver ju inte vara stora grejer, en 8" eller ordentlig 6,5" hade gjoprt stor skillnad i ditt fall. mina JL 6W0 (6,5") vill ha 5liter slutet och spelar helt ok subbas :) |
|
|
HFR: Kul med fler som goda erfarenheter av JL 6W0 basarna. Jag kör ett system i frugans bil med sådana (en Peugeot 307 cabbe). 5 liter sluten, en låda bakom varje stol. Rainbow SLC 265 i dörrarna och JL A4300 i bagaget. Dunkar duktigt... Betydligt bättre än i min bil sorgligt nog.... |
|
|
HFR och Folke. Det är sant har nog gjort en tankevurpa här. Det slog mig att BMW hade ju subwoofer i sidofacket/bagageutrymmet som tillval så det borde givetvis fungera i det här fallet. OM jag nu tex skulle välja en MDS 8" aktiv låda (kanske inte det vassaste men) och stoppar denna i sidfacket bak kan det fungera? (varifrån tar man då ström och signal?) Alternativ 2 att bygga en låda i reservhjulsbaljan låter ju onekligen mer komplicerad. Desutom åker jag omkring med gummumatta i skuffen. Är det ändå ett bättre alternativ - ge gärna tips på sub/högtalarlösning i så fall. Jag vore väldigt tacksam Just nu är jag på gång med Icelink installation men nästa steg blir ju något av dessa hoppas jag... hälsningar |
|
|
svesam> låter som en nätt, men smaklig anläggning :) brynar> allt som får plats fungerar, och kommer ge märkbar skillnad. jag kommer inte ihåg hur mkt plats det var i sidofacken på min e39 touring, men kanske att man kan få in en infinity basslink, den är hyffsat musikalisk. eller om du vill bygga, be någon bygga något custom, behöver inte vara särskillt komplicerat. signal tar du enkelt högnivå från en/bägge av bakhögtalarna i innertaket bak, jag haffade kabeln på väg neråt i någon av sidopanelerna. ström och jord har du direkt på batteriet bak, kan inte bli bättre. remote (av/på) kan de flesta aktiva lådor klara sig genom att känna av högnivåsignalen, annars har Folke bra tips på var man tar remoten bak. mest mos får du troligen om du använder utrymmet där reservhjulet är, kan ju ha kvar hjulet utan problem. gummimattan är inga som helst bekymmer, subfrekvenser går igenom de flesta material utan problem. vill du ha en snabb och mindre förbättring, börja med en aktiv låda som får plats i sidofacekn bak. modda gärna sidofacksluckan med galler eller motsv för fri luftpassage ut i kupen. |
|
| Nej, förläng inte transporten från kon till öra genom en massa nya material. Allt har varierande resonans och absortion, det blir aldrig bra att spela genom en gummimatta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.