|
|
|
|---|---|
|
Vad är perfekta ET på 10" breda fälgar bak till en E34 sedan? Satt och fundera för mina 8½" fälgar har ET17 bak och de har inte mkt mer att ta på på utsidan men på insidan finns det ca 30mm, vilket måste bytyda att jag måste ha närmare ET25 om en 10 tummare ska gå in? | |
Conan999 |
Har för mej att jag hade ET20 på mina 9,5 tummare Conan999 |
|
ET20 är original på e34. Så en 10"fälg med ET20 bygger 1" inåt och 1"utåt mot en 8"fälg. Mina Y-rondell bygger utåt 7mm då de har ET13. Bayerische Motoren Werke |
|
|
Ja, jag fattar väl hur ET fungerar :P Jag ville bara ha en siffra, för 10" breda fälgar till E34 är ju ingen nyhet. Jag vet att bilen har ET20 orginal men jag tvivlar på att 10" får plats utåt bak med orginal ET. Grejen är den att jag fått tag på 20x10" fälgar med 275 däck med ET20 till bra pris, men vet inte om jag vågar köpa dom, de kanske inte får plats? Hur mkt kan man valsa en E34? Borde gå någon cm iaf va? |
|
|
Du BÖR ha ET20 på den, annars ändrar du spårvidden med allt det innebär; större lagerpåfrestningar, ändrade köregenskaper, effektförluster o.s.v. Tips: Prova dem på bilen innan du halar fram Wasa. Eller köp vettigt breda fälgar. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Svårt att pröva dom, de finns i england :P Kan ingen sate svara på vad man ska ha för ET? Måste ju finnas någon som vet? |
|
Conan999 |
Hör med en däckfirma Conan999 |
|
Du får nog lösa ditt problem själv "Japmax", många råd har du fått men inget verkar passa dig. Av dit ordval i inläggen lyser viss arrogans. Lycka till med ditt ET problem, vad jag läst har du fått de svar du sökte. Vänligen NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Ingen arrogans alls, en blandning av viss förvåning och ironi med ordvalet. Jag får be om ursäkt om fler tagit illa vid sig. Jag har fått många råd ja, men jag har inte fått svar på min fråga. Jag trodde inte frågan va så svår, jag har sätt 10" fälgar många gånger till bmw, men aldrig uppfattat någon ET, nu är de aktuellt för mig och blir förvånad att ingen på sveriges största bmwforum vet ett värde. Conan999 frösta svar är väl de som ligger närmast ett svar, men de känns fortf osäkert att köpa fälgar från england med den informationen när de finns bättre. Men jag får väl söka någon annanstans. |
|
| Se till att skärmj---n är valsad så bör det passa med et20. Kommer dock se löjligt ut med 20" och 2cm gummi | |
|
Du vet ju att et20 är original. Så det är ju bara ta med sig tumstocken till bilen och mäta på de hjul som du har sitter på nu, så ser du ju snart om de nya passar. Bayerische Motoren Werke |
|
|
Din fråga: "Vad är perfekta ET på 10" breda fälgar bak till en E34 sedan?" Svar: ET20! Alternativt ET20. Eller ET20. Inget annat än ET20 är perfekt på en bil som har ET20 original. Blev det klarare? :-) Ditt påstående: "Jag har fått många råd ja, men jag har inte fått svar på min fråga." Svar: JO, det hade du! Kanske inte det svar du ville ha, men svar på din fråga - absolut! Vill du ha ett annat svar får du ställa en annan fråga. Huruvida en bredare fälg får plats eller inte måste du ju mäta dig till på din egen bil. Alla bilar är inte på millimetern likadana, vilket gör att på en bil får de kanske plats men på en annan inte. Oftast får man valsa när man ska ha löjligt breda/stora fälgar så bered dig på det. JOBBA, JAPMAX! :-) Och jag håller med Chrille.A om att 2 cm gummi ser motbjudande ut. Bilen ser ut att vara trasig. Jag gick ned till 18" från min vision om 19" för att redan vid 19" blir det för lite gummi. Du funderar inte varför priset är så bra? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Har jag en attityd som stör folk? För helt plötsligt är alla väldigt uppkeftiga. Och av inläggen hittills att dömma så är de inte jag som inte vårdar språket. Så tänk er för innan ni brer på med sarkasmen. Hurvida 20" är snyggt lr ej känns föga väsentligt, Jag bryr mig lika föra om spårvidden, jag vill ha 10" breda fälgar som får plats i hjulhusen, eftersom 10" bredd är i största laget krävs det en viss ET, det är den jag ville ha, och inte har fått! |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Nej då, Japmax tycker inte du har en störande attityd. Däremot kan man tycka att en del svar är lite väl syrliga. Et 20mm är ju inte heligt. Till ämnet. När jag importerade min Touring var den TÜV-godkänd med 10x17" et17 fälgar och 265/40/17 däck. Inga problem med frigången, och min bil har inga valsade kanter. Har tyvärr inte provat med 275,or. Eftersom mina fälgar har et 17 mm så misstänker jag att det blir problem med frigången på insidan först när man når maxbredd på fälgar/däck. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Okej, jag har ET17 nu på mina 8½" och då finns det massor med plats på insidan. Ca 30 mm. Antar att ET20 funkar, ditt svar va ju mer än vad jag hoppats på :) Men jag tror inte ET17 hade funkat på 20" med 275er.. det är tight nu med mina 19". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.