AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
908

kondensorfläkt snurrar på maxvarv helatiden

har en 328 e46 där min kondensorfläkt hela tiden går med fulla varv.
vad kan det vara för fel?
är det temgivaren?

mvh simon
Givare eller relä, alternativt effektsteg till fläktmotorn om den är steglös.

FP
oki men vart sitter de reläet i så fall?
Jag är inte så bekant med E46, hur gammal är bilen till att börja med?

FP
det är en 328i touring -00
funderar lit epå om man skulle kunna testa temgivaren och var man kan köpa nya?
I de uppgifter som jag har så följer E46 efter -98 samma system som i E39. Det sitter en analog tryckgivare i AC-systemet som ger en variabel signal till motorstyrningen (ECM) som i sin tur styr fläktens effektsteg, dvs fläkten är steglös och har inget relä. Utöver signalen från tryckgivare så tar ECM även in kylvätskans temperatur och kan köra igång elfläkten utifrån denna vid behov.
Det verkar som ditt effektsteg är defekt (kortslutet) därför går fläkten konstant. Lossa kabeln till fläktmotorn eller tag loss säkringen till den. Säkring F37 (50A) går till elfläkten, kan tyvärr inte säga var den är placerad i din bilmodell.

FP
tack för svaret, var ute och kollade lite nu på bilen.
den startar ju och stannar två ggr när motorn precis startats (vilket är enligt rutin som jag förstått) sen är den stilla i ca 30 sek och därefter börjar den gå på maxvarv hela tiden tills man stänger av bilen.
OK, då styrs den igång från motorstyrningen, troligtvis defekt givare.

FP
mm känns så, men man vill ju inte springa o köpa en givare utan att veta om det är den.
är de dyra?
finns det ngt sätt man kan kollla den?
känns ju som det skulle vara tempgivaren.
Temp eller tryckgivare, båda kan styra fläkten. Hör hos BMW-verkstaden för pris, du bör nog köra en diagnos också, säkert finns det ett fel lagrat angående givare osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.