|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skulle överklaga felsökningen. Ta telefonen och ring in för att kolla vad det kostar för att lämna in och få fläktmotståndet utbytt. Obs. Dom frågar säkert efter regnr, så ta reda på ett likvärdigt nummer. |
|
|
Hej Jag drabbades av detta fel (för andra gången) dan före nyårsafton. Fläkten slutade inte gå trots avslagen tändning och batteriet tömdes på en timme eller två. Fläkten stannade äntligen när jag fick loss kontakten till fläktmotståndet. Köpte ett nytt nu på morgonen, 825 kr på BMW. Utmärkta instruktioner under mekartips hur man bär sig åt för att byta. Inte så svårt men lite bökigt att komma åt. En liten korrigering bara - i mekartipset står att fläktmotståndet sitter längst bak - det beror lite på hur man ser det. Det sitter längst fram i bilens färdriktning bakom sidpanelen på mittkonsolen. Förra gången lät jag verkstan byta, men jag slapp kostnad för felsökning: "Felsökningen hade du ju gjort själv" sa BMW-verstaden. Tack Autopower för det! Den här gången byter jag själv. Hälsningar Thomas |
|
|
Kan vara bra att känna till: Om man misstänker fel eller vill stänga av strömmen till fläkten: Säkringen (40A) sitter under handskfacket, bara att ta ner skyddet över fotutrymmet (utan verktyg) så ser man ett par säkringar tillsammans med några relän osv. Lite intressant att man fortfarande väljer att benämna styrningen till fläkten för ett motstånd, även på verkstäder osv som vet bättre. Kanske lättare att säga än effektsteg eller effektmodul, vad vet jag? Men ingen kallar bildäck för gummiringar längre, som de en gång benämndes...) FP |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Lyfter denna tråd lite. Har ett fenomen i min E34M5 som jag misstänker är pga ett defekt fläktslutsteg. Fläkten fungerar som vanligt,men fläktfunktionen är inte avstängd med tändningen. Drar man ur relät under säkringskåpan,så dör allt,men sätter man i den igen,så startar fläkten för en tiondels sekund,men sedan är den tyst. Men däremot hör man ett lågmält surr i coupen hela tiden(inte fläkten eller spjällmotorn). Nu har jag inhandlat ett nytt fläktslutsteg(motstånd),och enl mektips intill,ska det sitta ovan gaspedal mot mittkonsoll på E34.....men inte på en E34 M5!!!?? Någon som vet var den kan sitta mer precis.? Bilen är M5 E34 -89. Mvh Patrik |
| Lånar denna tråden lite. Mitt batteri började dra ur för nån månad sen. Köpte en Ctek-laddare - hjälpte icke. Köpte för två veckor sen ett originalbatteri - hjälpte tills idag. Nu har det dragit ur igen. Risken är väl stor att det är fläktmotståndet så tänkte byta det på måndag. Frågan är bara vad det skulle vara om det inte är fläktmotståndet? :( | |
|
Om du märker att fläkten i bilen startar och går lite titt som tätt så är det fel på fläktmotståndet. Annars kan du alltid plocka bort säkringen till fläkten, då skall bilen inte dra ur batteriet. Kör man kortare sträckor så kan detta oxå göra att batteriet inte blir tillräckligt laddat mellan starterna. |
|
|
Den har uppfört sig konstigt några gånger när jag varit ute och kört. Blåst på för fullt när det varit varmt ute och sen plötsligt stängt av sig. Nu när jag försöker starta den så klickar det bara och efter det låter fläkten lite konstigt av sig. Borde kanske vara det då? Jag kör mycket kortsträckor men å andra sidan så hade jag aldrig det problemet med förra bilen trots samma sträckor. |
|
|
Hej, jag hade samma problem. Löste det med ett nytt slutsteg, sk fläktmotstånd se min blogg Länk Hälsn Ola /Ola Skön, skönare, BMW |
|
| Ja det är ju lite trist att jag redan köpt en laddare för 750 spänn, batteri för drygt 2000 och nu det här för 1500 (inkl. jobb) om det inte beror på det men sannolikheten är väl som ni säger rätt stor. | |
|
Det blir lite fel ordningsföljd om man inte börjar med att hitta orsaken till varför batteriet laddare ur, innan man köper laddare och nytt batteri. Det är ju alltid bra med nytt friskt batteri, och en laddare är också bra att ha för stödladdning då och då, speciellt vid kalla årstiden och om man ofta kör småsträckor. Men grundorsaken till plötslig urladdning försvinner ju inte... och innan man drar till verkstaden och ber om montering av nytt effektsteg för kupéfläkt, eller t.ex felsökning på motorfläkten så är det en enkel sak att lyfta säkringen till dessa och testa om batteriet behåller sin laddning. Först då kan man vara någorlunda säker på om felet låg i dessa enheter eller om man skall söka vidare. FP |
|
|
Lyfter upp denna tråd igen. När man tar ut säkringen, är det då endast fläktmotstånd/fläktslutsteget som slutar att gå, men att fläkten ändå fungerar? (låter konstigt) Jag tog ut nämnd säkring (50A) igår på min E46:a men fläkten fungerade som vanligt ändå. "... Man kan också ta bort säkringen (40A, sitter under handskfacket, inte bland de övriga uppe i handskfacket) när man ställer bilen något dygn osv..." skrev folke. Mvh Henrik. |
|
|
Det sitter två säkringar: 40A för kupéfläkten och 50A för motorfläkten. Detta gäller E39, kan inte direkt svara på om E46 har samma placering av säkringar eller om det ens sitter två säkringar där. Någon modell har säkringen för motorfläkten ute i motorrummet i e-boxen om jag inte minns fel. FP |
|
|
enl: Länk så tog jag ut säkringen för elfläkten. Antar då att det är motorfläkten och att en 40A fläkt sitter någon annanstans. Tack för svaret! Mvh Henrik. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.