AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.476

fläkt drar ur batteriet e39-02

Sida 1 av 2
Ew
2
Ewrob
525iA Touring -02
F800 gs -08
Fläkt drar ur batteriet.
fläkten höjer och sänker farten man bara har öppnat dörren och sitter i den eller om den är låst. Fungerar normalt annars när man kör,men ibland hackar fläkten till typ.
tack för svar
ewrob

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett klassiskt problem på E46 och E39 är att fläktslutsteget (vissa kallar det fläktmotstånd) blir dåligt. Är det dåligt så kan bl a följande märkas:

- fläkten kör alltid med samma hastihet.
- fläkthastighetet "jazzar" upp och ner.
- när du manuellt ökar fläkten så syns det på diplayen men fläkten lyder inte
- fläkten går i gång trots att bilen är avstängd och detta kan ledan till tomt batteri över natten.

Fläktslutsteget kan vara dåligt hela tiden eller bara i bland. På min M5 så gick fläkten hela tiden även när bilen var parkerad vilket resulterade i tomt batteri på mindre än en natt. Den lydde inte alls de manuella inställningarna.

Min 530 funkade normalt till 95% men någon enstaka gång kunde fläkten leva sitt eget liv. Tomt batteri fick jag 3 gånger på 1,5 år. Nu har jag kört ett år sedan jag bytte och inga problem.

Fläktslutsteget kostar dryga 500kr på BMW det kostar ungefär lika mycket att få det bytt. Ska inte vara så svårt att göra själv.

___
//Ulf
Ew
2
Ewrob
525iA Touring -02
F800 gs -08
Tack
Bra att få sina funderingar besvarade.
tack för snabbt svar.
ewrob

En bra beskrivning över (problem)funktionerna för effektsteget för kupéfläkten.
Gäller för flera BMW-modeller och även andra bilfabrikat.

FP
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
jag hade precis samma problem som jag löste enkelt förra veckan genom att byta drivsteget, det tar 5 min.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
kamel2: Nja, fem minuter är nog en liten underdrift. Det är nog mer typ 8-9 tror jag. ;-)

Programmer: Väldigt drygt 500kr. Faktiskt hela 825kr på BMW, färsk uppgift från i början av veckan. De har väl insett att de kan tjäna lite mer på det. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: jag kollade på kvittot från mitt senaste byte och du har helt rätt....800kr inkl moms kostade det men arbetet var lägre...290kr så totalsumman var ändå drygt 1000-lappen...Detta var i november förra året. Ytterligare ett år tidigare så bytte jag på min 320d -03 och då var totalpriset också precis över 1000-lappen men då uppdelat på drygt 500 för slutsteget och 500kr för arbetet.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kan man mäta sig fram till att fläktmotståndet är dåligt? Jag blev stående på långtids parkeringe på Arlanda förra veckan på grund av batteri som var helt slut, laddade upp batteriet som vissade grönt i "ringen" på batteriet, idag var den svart, alltså halv dåligt laddad. På BMW var de 99% på att det är motståndet som är dåligt men jag tycker det vore surt att lägga ut 900:- på den om det visar sig att den var hel!

M3 E30Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Fläktmotståndet, är det nr 3 på bilden? Länk

M3 E30Länk
Enklast är att försöka kolla om fläkten fortsätter att snurra efter att man stängt av bilen, i annat fall drar den knappast nån ström den vägen. Man kan också ta bort säkringen (40A, sitter under handskfacket, inte bland de övriga uppe i handskfacket) när man ställer bilen något dygn osv. Det tar lite tid att felsöka, det går knappast att mäta på effektsteget när det gäller periodiska fel. Om det är ren kortis i detta så går fläkten för fullt vilket man märker direkt osv.

FP
Go
166
Goeras
F11 520d -11
Har samma fenomen på min bil att fläktmotståndet är paj och fläkten liksom svajar.
kom ut häromdagen efter att bilen stått över natten och batteriet var nästintill stendött.
har sen lyssnat och hört att fläkten går fast man stänger av bilen.
hur länge den går verkar vara olika sen vet jag inte om den går igång av sej självt igen sen och då drar ur batteriet under natten.
Ska prova byta fläktmotståndet och hoppas att problemet försvinner.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Alltså om man vrider av nyckeln så skall fläkten stanna direkt?
525i -03 ?
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Sen är det väl tyvärr så att det ofta finns en anledning till att transistorn i slutsteget brinner upp och den anledningen är att motorn har slukat mycket ström.

Kan bero t.ex på att den frusit fast under vintern men det vanligate är nog att fläktmotorn börjar vara slut. Kan även vara vettigt att byta kupefilter om man slarvat med detta så att inte dessa begränsar luftflödet. Då får motorn jobbar hårdare samtidigt som slutsteget får mindre kylning av luftströmmen.

Visst ser slutsteget ("motståndet") ut på detta sätt?
Länk

Hade det inte varit ingjutet hade man enkelt kunna byta den trasiga transistorn för någon tia. Går förståss att lösa upp gjutplasten men det är nog inte värt jobbet.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Japp. så ser "fläktmotsåndet" ut.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Någon som vet vad slutsteget kostar?
Ja, jag vet. För jag har läst hela tråden!
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
kollade idag, 875kr exkl montering.
Oftast beror felet på internt fel i effektsteget, mera sällan på att fläktmotorn. Det har förekommit lödfel i anslutningsplinten som kan gå att fixa, och även bränd plast och isolering pga varmgång och glappkontakt förekommer. Effektsteget förekommer i ett par modeller, olika form på kylkroppen, de är utbytbara sinsemellan. Om kupéluftfiltret är väldigt igensatt så minskar luftflödet med sämre kylning för effektsteget, å andra sidan drar fläktmotorn samtidigt mindre ström.

FP
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Då var det nya effektsteget inköpt.
Det nya steget ser lite annorlunda ut.
Mindre kulflänsar fast fler.
Har monterat och det verkar funka fint.
Fick visst fel pris.
Rätt pris skall vara 825kr exkl montering.
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Hmm, jag har bekymmer med att bilen drar ur batteriet men jag har inte märkt att fläkten vandrar å har sig. Måste kolla om det kan vara detta felet ändå.

Har förstått att detta är ett typiskt problem för E39.
Problemet för mig var att
- fläkthastigheten gick upp och ner
- fläkten gick i gång/fortsatte att gå trots att bilen var avstängd.
Batteriet blev urladdat ett par gånger vid tillfällen när bilen stod i varmgarage...

Lämnade in min E39 -02 till BMW och talade om att fläktmotståndet skulle bytas. Det kostade totalt ca 3.000. I det ingick felsökning för en tusenlapp trots att det var uppenbart vad som var fel.

/Leif

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.