|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon här som har erfarenhet av båda dessa modeller?...jag ska skaffa mig en brukskombi med dragkrok. De bilar det står mellan är två långmilare ca 20 000 mil, 318 02a och MB:n 04a...vad för problem kan man vänta sig? Har MB:n kamkedja? MB:n känns lite större inuti...stämmer det? Vilken har störst bagagerum? Har MB åtgärdat rostproblemen på 04an?....hur är faceliftad 318 vad gäller rost? | |
| Ingen som har några tankar??.... | |
|
Ställer du frågan på ett BMW-forum är väl svaret ganska givet.... Objektivt sett är det väl mer en smaksak, köp den du gillar bäst! BMW har sina 'typfel' (slitna spindelleder t ex), MB har andra (rost och motorhaverier). |
|
|
Jag har tidigare ägt en 320iT 04 och min far hade tidigare en C270 CDI kombi -03 som jag kört en hel del. Visserligen inte samma motortyper men hårdvaran är identisk. Jag skulle göra följande bedömning: BMW har snabbare styrning och lite trevligare chassi, roligare att köra. Byggkvaliteten känns ett snäpp bättre i BMW. Bagageutrymmet är lite bredare i BMW vilket underlättar lite om man har barnvagn eller långa golfklubbor. Nackdel: mycket låg utväxling vilket ger surr på motorvägen (gäller även 318). Mycket dåliga stolar (förutom sportstolar). MB: Känns klart modernare, både interiört och exteriört. Kom i uppdaterad version med uppfräschad finish -04. Bättre standardstolar och sittkomfort. Modernare utväxling och jag upplevde alltid att MBn hade lägre vindbrus än BMWn. Rost drabbad båda bilarna av, men detta gäller främst E-klassen (W211??). Min fars C-klass hade gått 10kmil när han sålde den och den hade inte en rostprick. Tyvärr drabbas BMW av rost också och goodwillgarantin är inte mer än 6 år. |
|
| har själv en 318 touring-02 den har funkat mycket bra är extremt bränsle snål 0.59 på lång körning tycker att mb ser gubbig ut räcker inte det och de rostar | |
|
Kom på en sak, både MB och BMW har kamkedja till sina motorer. Att MB C-klass skulle vara värre än BMW E46 vad gäller rost håller jag inte alls med om. Hur många E46 ägare har inte fått sina motorhuvar, bakluckor, dörrar etc utbytta på goodwill från BMW? Sök på "rost och E46" på forumet och man har läsning hela natten... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.