AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.585

Punktering RFT-däck, varsågod och byt ?

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Sedan är nog den komfortförlust som RFT medför klart mer påtaglig på svenska vägar, med sin grova ytstruktur och många lagningar, än på slätare underlag.
Ni
85
Nimbus
F22 M240i -17
Mina bakdäck behöver nog bytas framåt våren, det är Potenza RE050 RFT i dimension 245/35-18.

Frågor:
1. Framdäcken är även dem RFT, kan jag köra med konventionella däck back och RFT fram? Ser ingen anledning varför inte men någon annan kanske vet bättre?
2. Däcktrycksvarnaren funkar som jag förstått även med konventionella däck?
3. Skall man ha XL däck bak om man kör med konventionella?

Hoppas nu denna fråga hamnade i rätt tråd.

Tack på förhand!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag körde några veckor med spårslangar fram (RFT potenza) och billighetsdäck bak (235/45/17)... Det blev intressanta turer på E4:an, både för mig och mina medtrafikanter, eftersom bilen spårade så mycket att nan nästan fixade omkörningarna utan att ens vilja :-) billighetsdäcken hade även den lustiga egenheten att släppa abrupt vid våt vägbana i exv. rondeller samtidigt som de greppade bra på torr asfalt. Efter regn ligger det vatten kvar i spåren på byvägen mellan Uppsala-Knivsta (E4:an), vilket gjorde att man endast med dödsförakt körde fortare än 90.

Bytte så till vinterdäcken (195/65/15) och det blev som en ny bil! Trots olika märken och dubb bak/dubblöst gren...

RFT-däck... Hmmm... Nej tack :-)
Profossen: Fast som jag förstår det hade du RFT på en E36:a. Den bilen är inte konstruerad för att använda RFT däck vilket nyare BMW modeller är. Då går det nästan att räkna med konstigt beteende på vägen.
Som jag förstått har de inte bara bultat på RFT däck, utan hjulupphängningarna har konstruerats för det.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Proferssen.
235...där har du orsaken till spårigheten på din bil spec när du sen går över till 195/65.

rtf däck pluggar inte utan det sätts en böda på insidan av däcket! Sen är det trisst när verkstäder i princip ljuger, det är däckfabrikanten som sätter ribban på vad som gäller ang deras produkter!

sen till alla, testa att kör ett vanligt däck i ++110km/h och se vad som händer. Det funkar med ett rtf däck. Jag har testat ;)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tycker RTF-däcken blivit betydligt bättre, med den senaste generationen känner man knappt någon skillnad.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Mina rft är tillverkade 2006 så det är väl first gen. också :-)

De satt på när jag köpte 17" i augusti så jag tänkte köra slut på dem (7 mm kvar, bra skick), istället var det däcken som höll på att köra slut på mig :)

I rättvisans namn så gick det bra på jämn väg, men E4:an är ju inte direkt välhållen den sträckan jag åker. Tror jag säljer fälgarna och kör på 205/50/15 el. Dyl. I sommar :-)
Antar att fälgarna du köpte egentligen är till en E9x och inte E36 vilket isf förklarar dåliga vägegenskaper då de hamnar helt fel på din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.