|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har Continental, bilen är knappt inkörd och får en spik i ena däcket. När jag kommer till gummiverkstan vill de först inte plugga skiten, det är "inte tillåtet" enl BMW. På märkesverkstan säger dom att däcket ska bytas, trots att det är nytt, kostar ca 3 tusen för ett nytt. Vad liknar det? Vad finns det för bra standarddäck som passar alufälgarna till en 118d? Vad händer med punkavarnaren om man byter? | |
Ghost Rider |
jag har kastat rft däcken på tippen tycker dom är otroligt stötiga och högljuda kör på avnliga däck och det funkar klockrent inga problem med punk varnare eller nått Christer Andreasson BMW 120D |
| Varnaren sitter i fälgen och inte i däcket :) | |
|
Länk Däcktrycksindikatorn övervakar i alla hastigheter lufttrycket i däcken. Eftersom sjunkande lufttryck gör att däckets omkrets minskar, ökar då hjulets rotationshastighet. Detta kan mätas av hjulets ABS-sensorer. Vid ett tryckfall ges en optisk och akustisk varningssignal. /Udo Dirkelsniff |
|
|
De går visst att laga, jag har fått 2 punkteringar på RFT-däck och lagat utan problem. Åk till en annan gummiverkstad BMW CS #5139 |
|
|
Det går att reparera. Det är mest i däckssidorna som skillnaden ligger mellan vanliga och rf-däck. BMW väljer utbyte för att behålla originalegenskaperna på sin produkt, i synnerhet under garantitiden, vilket är rätt förståeligt. Efter lite körning, nåt 1000-tal mil eller så bör man givetvis byta båda däcken på samma axel isf, inte så billigt... FP |
|
BCR |
Punktering på punkteringsfritt däck!? ;-))) som sedan inte går att laga... Detta ämne är upplagt för en manusskribent till en ny komedi. Kunde bli en klassisk sketch! Detta exemplifierar ännu en gång det absurda i detta sorgliga kapitel i BMW´s historia, varför envisas BMW med att montera dessa missfoster till däck på sina bilar? Att inte BMW inser det bisarra med RFT-däck är obegripligt !! När ska BMW lägga av med RFT? /Håkan OO=00=OO |
|
Punka kan man alltid få på alla däckstyper. Skillnaden är att man kan köra vidare med rf-däck och slipper åka av vägen, man sparar åtskilliga kilo på att slippa reservhjul osv, detta är argument nog för en biltillverkare. Sen om de är dyra, bullriga eller sämre på annat är ju en annan femma FP |
|
|
Vill inte ens tänka tanken vad som händer om man blir inblandad i en olycka och det visar sig att man har ett lagat runflat däck. Antar att det kan bli strul med försäkringen om det vill sig illa. Opel och ett märke till som jag glömt namnet på ska börja köra med runflat efter nyår! |
|
|
Förstår inte riktigt varför ett rf-däck skulle förhålla sig annorlunda efter lagning än ett vanligt? Vad skulle fb säga om detta? Att biltillverkaren/däcktillverkaren vill att man byter är ju inte så konstigt, men rent tekniskt, vad skulle skilja i själva slitbanan före/efter reparation? FP |
|
|
Det kan ju vara så att belastningen på däcksidorna vid körning utan luft i däcket påverkar däckets egenskaper och hållbarhet. Det är väl inte rekommenderat att köra långa sträckor med ett punkterat RFT-däck. mvh Tomas |
|
| 10 mil har jag hört att man kan köra med ett rf-däck,när man har fått punktering på det. | |
|
Länk Punktering? Med däck med nödgångsegenskaper betyder inte ett minskat lufttryck att du måste stanna vid vägkanten för ett besvärligt hjulbyte. Speciellt förstärkta sidor och laterala stöd i däcket, plus en brandsäker gummiblandning och en speciell fälgstruktur, håller däck med nödgångsegenskaper stabila och säkra för upp till 15 mils körning i 80 km/h – med normal last i bilen. Du kan köra bilen till närmaste däcksverkstad. En betydande vinst i personlig säkerhet och komfort. /Udo Dirkelsniff |
|
| fredwal: byt däckverkstad , för det finns många däckhandlare som skulle laga ett rft däck för 100kr | |
|
Det går utmärkt att plugga RFT-däck, men argumentet för att inte göra det är just att RFT-däcket kan köras en begränsad sträcka utan luft. Har man gjort det, är däcket att betrakta som förstört eftersom körning utan luft frestar hårt på däckskuldrorna och dessutom driver upp temperaturen i däcket. Har man inte kört någon längre sträcka utan luft, kan man lugnt låta plugga skador i slitbanan. Att RFT-däcken sedan är sorgliga att köra på, även med luft i, är ett annat kapitel. BMW vägrar envist att leverera annat än RFT-däck, inte ens lösa vinterdäck vill man leverera utan RFT.... obegripligt och idiotiskt. Som flera påpekat är RFT-däck stötiga, tungrullade, spårkänsliga, bullriga, tunga och har dålig livslängd. Enligt min enkla uppfattning är det dessutom en nackdel att däcket kan köras utan luft, eftersom risken då finns att man faktiskt gör det - särskilt vid 'pyspunka' kan detta vara illa, man kan åka långt med för lågt tryck utan att däcktryckkontrolen slår larm. Själv väljer jag att ta bort de förbaskade RFT-däcken och ersätta med riktiga så fort som möjligt, och att montera RFT vinterdäck är fullkomligt uteslutet. Särskilt 1-serien blir en oerhört myclet trevligare bil med 'riktiga' däck! Jag förlitar mig istället på ett par flaskor punkteringsspray (för mindre punkteringar), och så har jag investerat i ett "BMW M Mobility kit II" med kompressor och punkteringsvätska - det som BMW skickar med i bl a M3, M5 och Z3M/Z4M som BMW av någon anledning inte levererar med RFT-däck.... Mitt råd är att du inte bara kasserar det trasiga däcket, utan köper fyra nya 'riktiga' däck + en stor flaska punkaspray. Du kommer att få en helt ny bil! |
|
| P.S. Alla standarddäck passar direkt på RFT-fälgarna, du kan köpa vilka däck som helst. Enda skillnaden är, att RFT-fälgen har en extra 'vulst' innanför fälgkanten, som ska hindra ett lufttomt däck att kränga av fälghornet. | |
|
Beträffande punkteringsvarnaren, så funkar den utmärkt även med riktiga däck. Larmar den är det bara att fylla däcket med punkaspray, och åka till närmsta däckverkstad för att få det pluggat! Varnaren funkar ännu bättre med riktiga däck än med RFT-däck, eftersom ett konventionellt däck inte behöver lika mycket tryckförlust för att sjunka ihop så pass att varnaren märker det. Du hinnar alltså inte köra lika långt med pyspunka, och därmed är risken att däcket förstörs betydligt mindre! |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Precis som gunnare säger, många lockas nog att köra utan luft de godkända 10 milen med sitt RFT-däck, och då är det bara att kasta bort och köpa nytt. Så ska man spara 3 lappar så har man ingen nytta alls av RFT-däck, de behöver bytas likväl vid vägkanten. Själv har jag en punkteringsspray med mig istället, och jag har också bytt ut däcken mot icke-RFT. För jag har haft några punkteringar, men aldrig en "däcksexplosion" utan bara pyspunkor. Jag har pluggat RFT-däck, och det är absolut inga problem. Det förstör inte något mer än på ett vanligt däck, dvs ingenting enligt min erfarenhet. Skulle jag köpt nya däck varje gång jag fick en spik i däcket så skulle jag vara pank nu (har precis avslutat ett husbygge....). Så, sammanfattningsvis, det är bara att reparera (förutsatt att du inte körde alltför långt utan luft), säger däckverkstan nej så ok bara till nästa. Mvh Johan |
|
Att behöva kassera ett så gott som nytt däck måste kännas trist. Att dessutom betala 3000 pix för ett nytt gör inte saken bättre. Att det finns olika uppfattningar om RFT, vet vi sedan tidigare. I sommras var jag på bilsemester genom europa. Åkte på tyska autobahn samt genom otaliga tunnlar i Österrike. Det som slog mig då var om man skulle få punktering med total tryckförlust på autobahn med endast 2 filer utan väggren. Stanna är inget alternativ med tanke på övriga bilisters hastighet (för att inte tala om tradarnas hastighet) Vad återstår ? Jo köra vidare och förstöra däck och fälg. Inte billigt det heller. Tunnlarna i Österrike varierar i längd. Det finns upp till 10 km långa. Inte så jädra kul att få punka därinne heller. Återigen med tanke på den täta trafiken. Stanna för att byta däck eller fylla på med punkaspray gör man bara inte om man är något så när rädd om livhanken. Bara att köra vidare. Trafiksituationen nere i europa skiljer sig åt mot den vi har i Sverige. Därför tror jag att BMW lättare kan fortsätta sälja bilar med RFT. Med ovan eller liknande argument. NN/ |
|
|
Eastwood, den situation du beskriver är förvissom besvärlig, men lycklgtvis inte särskilt vanlig. Särskilt inte för oss svenskar som sällan åker Autobahn..... Tyvärr är det inte säkert att ett RFT-däck hjälper i lägen som ger total och plötslig tryckförlust - i de lägena är däcket oftast så söndertrasat, att det inte går att köra vidare på oavsett om det är RFT eller 'vanligt'. För övrigt finns det 'Notstreifen' åtminstone varje kilometer nästan överallt på tysk Autobahn - utrymmen där man kan komma undan trafken vid behov av nödstopp. Att köra en kilometer med punka i låg fart är inget större bekymmer med ett standarddäck heller, och är det fråga om plötslig, total tryckförlust är nog däcket så pass skadat att det ändå måste kasseras. Kan allstå kvitta om man trasar sönder det på den bit det tar att komma undan trafiken. För övrigt håller inte BMW:s säkerhetsargument för RFT-däck, så länge M3/M5/Z4M levereras med icke-RFT. Jag är helt övertygad om att envisheten med RFT enbart är en ekonomisk fråga för BMW (och för däckfabrikanterna). Man slipper ta hänsyn till att det behövs ytrymme för reservhjul, man spar kostnaden för reservhjulet (för ingen inbillar sig väl att bilpriset sänks i motsvarande grad??) och man kan dessutom tjäna mer pengar på eftermarknaden, eftersom RFT-däcken både är dyrare och håller sämre än traditionella däck. |
|
BCR |
Det som är mest flagrant som "gunnare" påpekar ovan är att BMW inte monterar RFT på sina prestandamodeller dvs M-modellerna. Detta är i prakatiken ett underkännnade av RFT såsom "försämrare" av väghållning och chassie. Varför ska bilköpare av icke M-modellet tolerera denna försämring av väghållning och komfort? Och dessutom tvingas köpa nya däck vid en punktering!? Varför, varför, varför BMW!!? Was ist los? /Håkan OO=00=OO |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.