|
|
|
|---|---|
|
Ligger normalt sett på 1,35 liter/mil med min 728 här i sverige. Under den vecka jag nyligen tillbringade i Munchen med bilen gick förbrukningen ned till 1,2 liter/mil - och då gasades det frikostigt. Redan på nedresan halvägs ner i tyskland började vi märka att förbrukningen sjönk , hur mycket vi än gasade sjönk förbrukningen. Tänkbara orsaker kan vara Etanolen de frikostigt blandar i vår bensin här i sverige , halten skall ju vara 5% , om det är vikt eller volymprocent förtäljer inte historien , kanske fuskar de med skiten och har i 10% etanol i stället och tjänar lite mer cash. Helt klart är ju situationen lite väl konstig när man går från 1,35 liter/mil och körsättet "effektiv landsvägskörning med lite stad" till 1,2 liter/mil med 2 gubbar och packning i bilen , en motoroljetemperatur aldrig understigandes 110 grader och konstant fullgas så mycket det nu går i en 728. Borde ju vara tvärtom...... "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Halv motor som nästan drar dubbelt så mycket som min V12. Deras Vpower är på 100oktan vilket sänker förbrukningen då det är högre energi-innehåll per liter. Normalt för din bil borde vara runt 0.8/0.9 eller så per mil. |
|
Gratulerar till din V12a som bara drar 0,675 liter per mil ! nog den snålaste 12an på hela forumet. Jag har inte ens tankat Vpower , utan deras vanliga 95-oktaniga. Jag vet inte om normalt för min bil borde vara neråt 0.8 liter / per mil - vart har du fått det ifrån ? 1,14 liter per mil är det BMW själva anger och ungefär det man brukar ligga kring vid normal körning av de 728or jag själv kört , 0,8 låter lite väl lågt ? jaja... skönt med en 12a som drar hälften av en 6a iaf. , jag skulle med vilja ha en sådan motor ;-) "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Min drar vid 110km/tim 1,08 vid 130 1,27 och motorn är frisk och sund :) Mycket lägre än så är inte möjligt med M70/73 V12. Mvh Skalman |
|
| Min 728 brukar jag snitta 0,8-1,0L/mil. Med "Ren" svensk 98. | |
|
Nog tror jag det blandas hej vilt, kanske inte med vilje men vem vet hur det står till med seriositeten hos pumpägarna... Jag menar att dom har väl inte värsta marginalerna och svenskar myglar inte mindre än andra nationaliteter. Tysk bensin tror jag mig veta inget om men varför skulle den inte kunna vara bättre än vår, en bekant som kört lite rally runt om i europa berättade att en mackägare i polen som sålde rejs-soppa på bakgården fast det var väl en tjuge år sen förstås... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Jag brukar som regel försöka upprätthålla någon form av "effektivitet" när det gäller bilkörning , dvs. jag vill komma fram snabbt och då drar ju bilen en hel del mer än om man ligger jämt ochg fint i 95 på 90 vägen , 0,96 är det lägsta min 728 dragit blandad körning och då gick det inte undan. Hursomhelst tror jag att det kan fuskas en del med Etanolen och kanske med energivärdet/kvaliteten. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag var nere en runda i Tyskand i somras och körde upp 3 tankar 95 oktan varav den första var fylld i SE och de två andra i DE. Det mesta var ju motorväg i lugnt tempo (130-140) med några mindre delar landsväg och stadskörning. Förbrukningen för varje tank var i princip identisk så att den tyska bensinen skulle vara bättre märkte jag inte, dock var den något dyrare... ___ //Ulf |
|
|
intressant , jo den var ca 30 öre dyrare per liter. Jag tankade "premium" , det som skall motsvara vår 95. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Maverick _____________________ Deras Vpower är på 100oktan vilket sänker förbrukningen då det är högre energi-innehåll per liter. _______________________ Nja, nu har ju Oktantalet inget med bensinens energiinnehålla att göra, utan är endast ett mått på hur knackresistent bränslet är. Det är alltså samma energiinnehåll i vanlig 95 Oktan (utan inblandning av Etanol) som det är i 98 Oktan. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag gjorde en resa imorse på 20 mil färdatorn säger 0,85 och då låg jag oftast i mellan 110-140km/h och körde utan onödiga gaspådrag. Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Nu är min M73 chipad och drar runt 0.9 blandad körning. En 728 utan chip borde inte ligga över, kanske med tung fot och en motor som måste jobba hårt för att dra runt på den tunga vagnen. Inget illa menat alltså från min sida. |
|
Ingen fara , min erfarenhet är att samtliga BMWs modeller drar ungefär (+- 5% ) det som står i modellguiden när man talar om lugn blandad körning Vid jämn hastighet rakt fram på landsväg eller motorväg blir förbrukningen självklart lägre men ganska missvisande i längden, där jag bor har vi fullt med rödljus , vägsniglar , bussar , traktorer och annat som blockerar framfarten , man får jobba duktigt både med högerfoten och välja mindre trafikerade vägar beroende på vilken tid/dag man kör för att kunna hålla uppe en hög hastighet och då blir förbrukningen betydligt högre. Det snålaste jag kört M73 på blandad är nog 1.2 , normalt med M73 när jag kör är mera 1.5 och det är så jag uppfattar att bilen skall användas om man ser till chassi och bromsar osv. , vid mera för mig normal körning hemifrån i stan ut på bra 90 vägar över östgötaslätten är det mera 2.0 som gäller. 0.9 är onekligen lågt för en 5.3 Liters V12a med stor rörlig massa och låg kompression/litereffekt. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
maverick: när du säger blandad körning kan du beskriva lite närmare hur din körprofil ser ut? Hur mycket stadskörning och landsväg/motorväg är det i din blandade körning? Vilken snitthastighet har du i stadskörning? Begreppet blandad körning är luddigt och nästan omöjligt att jämföra bilägare emellan. En som kanske kör 75% landsväg och 25% stadskörning får helt andra förbrukningssiffror jämfört med det omvända. Men jag tycker att siffran 0.9 låter otroligt låg för blandad körning med en M73, en siffra uppåt 1.4-1.5 l/mil minst låter mer rimlig för blandad körning. Och då är blandad körning för mig 75% stadskörning 25% landsväg/motorväg. 0.9 l/mil kan jag komma ner i om jag kör i prick 90 km/h på landsväg/motorväg med min bil. Att en chippning kan sänka förbrukningen med 0.5 l/mil det tar jag för helt omöjligt. |
|
|
Henke lexs. Håller med dig helt där. Det enda som vi vanliga amatörer kan jämföra någorlunda hyfsat är i princip bara ren landsvägskörning. Då kan man köra efter en fast hastighet (och bara har ev. felvisning att brottas med där) och vägsträcka, och sen bara ange om det är hyfsat lika topografi på vägen. Trots detta så kan det gömma sig ganska skapliga felmarginaler även här, men även vara relativt exakt. Tar vi istället blandad körning, eller stadskörning, så är det närmast omöjligt att jämföra. Därför att i stort sett alla faktorer är så olika från fall till fall. Det är ju också orsaken till att man inom bilindustrin har en norm som alla sa köra efter. Denna norm är noga specificerat in i minsta detalj. Sen går det att få en bil snålare med omprogrammering. Men man ska nog inte räckna med några väldigt stora skillnader. Biltillverkaren hade i så fall väldigt gärna själv gjort bilen så bränslesnål om de bara kunnat. Men de måste möta fler krav än bara lägsta förbrukning. Avgasvärden blir inte alltid bättre bara för att det går snålare, och motorn mår oftast inte så bra av att gå snålare än det är tänkt m.m. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Handlar det inte mycke om själva körstilen och trafikrytmen me? I tyskland är det en annan trafikrytm jämnfört me sveriges. Har ju kört en hel del i tyskland fast mestadels motorväg. Och jag kan tycka att min förbrukning va mindre där. Motorväg i sverige kan innehålla 90 och även 70 skyltar som man måste bromsa ner för att sedan gasa upp igen. Speciellt när alla håller stenhårt på hastigheterna här. Man kan liksom inte köra 105 när d blir 90 fast 90 sträckan är kanske 500 meter. Detta va bara ett exempel. Har ju kört mycke i grekland me. Där e det en helt annan trafikrytm och knappast någon som kollar på hastighetesskyltar. Spelar ingen roll om det står 70 på skyltarna. Rytmen kan vara 100-130km/h och det är ingen som gnäller på det, inte ens polisen som kan stå vid vägkanten. Så länge det flyter på så. (Detta var också ett exempel. ) Därför upplevde jag förbrukningen betydligt mindre där än här. Mvh Jojje |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vad man noterar är ju att de importbilar som jag sett servcieboken på i allmänhet har en längre körsträcka mellan servcien, då servcieindikatorn räknar förbrukad bensin och inte km. 2700-2800 mil låg min 540 mellan intervallerna i Tyskland och endast 6 månader i mellan inspektion /servcie Körsätt och trafikrytm är nog den huvudsakliga orsaken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skillnaden på motorväg i Sverige och Tyskland är stor och det mycket pga att långa sträckor på Autobahn är 3-filiga. Ligger man på 130-135 i "mittfilen" så kan man hålla denna hastighet under lång tid utan att behöva öka eller minska något nämnvärt. På Sveriges ofta 2-filiga motorvägar så ligger man i 120, sen går en lastbil ut för omkörning och farten sjunker till 92 och sedan ska man upp till 120 igen för strax behöva bromsa igen. Denna typ av körning ger ju lägre genomsnittshastighet men högre förbrukning. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.