|
|
|
|---|---|
| Dags att byta dämpare och fjädrar på M5an och är öppen för förslag :) Mina främsta alternativ just nu är en ny uppsättning originaldämpare och fjädrar eller KW variant 3. Några stenhårda bankörningsalternativ är jag inte intresserad av, utgångspunkten är att komforten inte skall försämras alltför mycket från original. Ett alternativ kunde vara att köra med originalfjädrar men byta till "bättre" dämpare, har någon erfarenhet av detta ? | |
|
Jag körde med KW V.2 på min M5 och var nöjd. Men om du nu inte ska köra bankörning behöver du ju inte justera rebound, dämpning etc. eller? Man ska dessutom kunna veta vad som påverkar vad när man skruvar annars så får man en livsfarlig bil! + att man ska kunna känna den skillnaden och det är det inte alla som gör... Mitt tips är isåfall antingen KW v.1 eller Koni, Bilstein, H&R etc där du inte kan ställa mer än höjden. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Ja, mina idealdämpare + fjädrar skulle vara några som inte sänker bilen nämnvärt jämfört med original och är snäppet styvare. Skulle egentligen inte behöva justera dem alls ifall grundinställningarna är bra. Kvalitetsmässigt skall de vara bra, hållbarhet som original och inga mystiska missljud eller dylikt. Bilstein PSS har jag hört att är mycket obekväma jämfört med KW v3, de andra har jag egentligen ingen koll på. Kanske jag borde hålla mig till originaldämpare :) |
|
|
Ja, isåfall så rekommenderar jag byte till orginal igen. Det bjuder inte på några negativa överraskningar. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
kv3 är mer för agresivkörning typ bana kv2 alt kv1 är nog mer att föredra om du ska ha lite vassare en orginal sen är kv et super märke med dämpare i värsklas ska du köpa orginal så kostar dom om jag ej har fel mer än kv 1 och då är kv ett klart bätre val. kolla på tyska e bay finnes för 1100euro kv1 kv2 någon hundring mer det är betydligt billigare än här hemma .. vad du än gör köp inget skit för det är viktigt att ha riktiga dämpare i farter över 220km... |
|
| Koni Sport verkar gå att kombinera med originalfjädrar. De är visserligen ställbara (dämpning), men åtminstone bakdämparna är typ "set and forget" och det finns en del information om hur man bör ställa dem med originalfjädrar. Kunde vara en möjlighet. Snabb gallup, Koni Sport + originalfjädrar eller KW v1 ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.