|
|
|
|---|---|
|
Säkert varit uppe tusen gånger, men jag finner inte infon... Finns det ett vanligt OBD-II uttag i en E39 1998 (523iA touring)? Om ja, var sitter det? Om nej, kan man använda uttaget i motorutrymmet? Tack på förhand! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På en 98 ska man ALLTID använda pluggen under huven för diagnos den innehållar alla systemsignaler. Vid maj-juni 2000 försvann diagnospluggen under huven på E39 (bensindrivna) då finns ALLA signalerna istället i OBDII pluggen som sitter i "taket" bakom en liten lucka i förvarningsfacket till vänster om ratten på din bil innhåller det enbart DME koder (dvs mororstyrning) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Var köper man lösa kontakter för pluggen under motorhuven, alternativ konverter till OBD-II? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du lite här o var finns det konvertrar billigast är väl från Kina one-stop factory eller one.stop elektronics tex. 24shop brukar ha samt unifix mfl Men sedan beror det ju på vad du ska läsa av, har du ett instrument som bara har OBDII uttag så kanske det enbart läser motorkoder tex då kan du lika gärna skippa konvertern och använda OBDII uttaget ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hmm. nu har jag letat och letat. Hur ser luckan ut? Sitter luckan fast med skruv? Kan det vara så att vissa 98:or inte hade OBD-II kontakten? |
|
Kommer inte exact ihåg när det blev standard på EU bilar har för mig att det var under -98, USA bilar har haft det tidigare.Men det kan vara möjligen från 99 årsmodell, men då enbart DME koder i Obd II uttaget så uttaget under huven ska användas för full diagnos det fanns kvar tom 05/06-2000 OBDII uttaget finns under en liten lucka att fälla ned i förvaringsfacket så sitter uttaget om det finns nått åtminstone på min -01a ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
hmmm.. nu har jag letat och letat, så då måste min -98 vara lite för gammal, för jag kan inte hitta uttaget. Får nog fixa en konverter från diagnosuttaget i motorrummet. Har du länkarna till de sajterna du rekommenderade? |
|
| Knycker tråden en sväng... Om man köper en kontakt som passar ens bil. Finns det program att ladda hem då eller måste man köpa nått svindyrt program för att kunna läsa ut felkoder och liknande? På VV står det att min bil är: Fordonet tillverkat: 2000-05. Antar att jag måste öppna huven och kika efter kontakten då för det verkar ju osäkert om det finns där då eller inte? | |
| Det finns inget uttag inne i bilen på 98orna, bara under huven! | |
| @MrHasselberg: Tråden är över 6år gammal så den är nog bortglömd.. | |
| Jag är medveten om detta, men tyckte att jag kunde fylla på med info eftersom det va lite oklart och folk letar fortfarande info om olika fordon. Har haft väldigt mycket nytta av gamla trådar när jag har mekat :-) | |
|
För att rätta lite jag har en 528 tillverkad 9806 men halva bilen består av delar som egentligen är avsedd för bilar tillverkade 9809 den har både runda i motorrummet och 16 poliga i kupen. 16 poliga är utmärkt för vad det är att bara läsa obd2 vilket även står på locket. Jag har bluetooth adaptern som jag använder tillsammans med tourqe. |
|
|
Okej, jag har en 530 -01 där jag har den 16 poliga i kupén som jag också använder blåtandsadapter och tourge. Men har också en 523 -98 där jag inte hittar något uttag inne i bilen.. |
|
| Jag tror inte det är det på tidiga 98:or | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.