AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
752

några tips innan man börjar mecka?

xp
126
xplod
525 -91
Jag ska byta viskokoppling och vattpumpen o termostaten ihelgen, och undrar om det är nått jag borde tänkta innan jag börjar skruva. Kom gärna med byte tips eftersom jag aldrig gjort just detta..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Länk

Två länkar...

Som generellt tips när man mekar länge nära kylaren - gör någon form av täckplatta av plåt/plast/styvt papper etc. som du sätter som skydd på insidan för att skydda dels kylaren om man slinter med ett verktyg, men framförallt skydda knogarna mot den 40x40 cm stora raspen som kylaren utgör....

Vid luftning av systemet: ställ fronten framåt i uppförsbacke, slå på full värme i kupevärmen och halv fläkthastightet, tändningen i läget innan motorn startar - fyll på vartefter som luften försvinner...när det inte kommer mer luft - starta motorn, öppna luftningsskruven och vänta tills det bara kommer vatten utan luftbubblor. Efterkontrollera nivån efter körning i början för att kompensera ev luftfickor i motorn som försvinner vid körningen....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Bytte termostat på e34-94 idag. Tur att man gjorde det på jobbet! Vet inte hur din bil ser ut, men termostat huset på min var av plast. Inget fel med det, men det var TVÅ ställen som skulle ha O-rings packningar. Hade köpt termostat och PACKNING på mekonomen. Vad som inte nämdes var att termostatpackningen redan var inkluderad i termostaten, medan den andra inte ens finns att köpa på mekonomen. Hade ofantlig tur som hittade en packning på jobbet. Sannolikheten var typ en på 10000 eller nåt.

Några användbara tips:

Se till att ha ALLT som behövs. På www.realoem.com kan man hitta mycket dolt.

Det finns slanguttag på expansionskärlet bredvid kylaren. Här kan man i krissituationer koppla en dunk, öppna den blå kranen, byta termostat och hälla tillbaka allt efteråt, stående vid vägkanten. Mindre spill om man utnyttjar vid tömning. Lyckas man få allt i dunk vet man sedan även på ett ungefär hur mycket luft som ska ut efter jobbet. Det ska alltid tillbaka mer än man fick ner i dunken.

Viskoskoplingen på fläkten kräver oftast en 32 mm öppen nyckel. En kompis missade att den här är VÄNSTER GÄNGAD. En annan hade ju läst Haynes:)

När man tagit bort fläkten och fläktkåpan får man oftast plats för riktigt stora verktyg, som spärrskaft med 10cm förlängare.

Termostaten brukar fastna rätt ordentligt i blocket. Polygrip och mera våld... har ju en ny.

Luftningen enligt ovan fungerar säkert bra. Hade själv en luftskruv vid expansionskärlet, men räkna med att det måste få ta 30 minuter innan man är helt klar och känner sig trygg!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.