|
|
|
|---|---|
bm 175 Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04 Toyota Hilux-10 Audi A4 2.0tdi Quattro-09 Bmw 530xd -08 |
Hej! Jag har en bmw 320 Diesel års-00 som har gått runt 220000Mil Det som är skumt är att ibland när jag gasar så börjar hela bilen att vibrera och den börjar typ slira på kopplingen, varvet går upp och det börjar vibrera mkt... Och ibland funkar det helt utmärkt.. Kopplingen är bytt för ca 1 år sedan och jag har svårt att tro att den är slut igen.. Men är ju skumt att den funkar helt normalt ibland och ibland så funkar det inte alls.. men det är bara när jag gasar kraftigt! Tacksam för hjälp! |
| låter som kopplingen. provat att spänna den ? | |
|
"Spänna kopplingen"?!? Det är inget man gör på moderna bilar med hydraulisk manövrering av kopplingen, allt är självjusterande. På beskrivningen låter det onekligen som att kopplingen slirar, men eftersom det fungerar normalt för det mesta kanske det är ett annat fel än utsliten lamell. Vet du exakt vad som byttes vid kopplingsbytet? Bara lamellen, eller hela paketet med tryckplatta, lamell och lager? Känns pedalen konstig på något sätt? Har du oljeläckage under bilen vid kopplingen? Hur reagerar den om du håller fullgas på 3:ans eller 4:ans växel vid ca 2000 varv och 'duttar' på kopplingen? |
|
Allt blev bytt lamell tryckplatta och lager.. Har kollat om den läcker olja men det är helt torrt.. Plockar av växellådan imorgon så får jag se hur det ser ut. Kan det vara slavcylindern? Eller att det är luft ? När jag kör och den börjar slira så stampar jag till kopplingen några ggr sen går det över..Annars funkar det liksom helt bra.. Nåt som jag har lagt märke till är att när jag lägger i en växel för att motorbromsa så skakar det till lite,precis som det gör när den slirar när man gasar på! |
Har plockat av växellådan nu och kopplingen och svänhjulet..Kopplingen ser bra ut men mjukstarten på svänghjulet är ganska slapp så antagligen är det svänghjulet som är sönder! Dyrt som fan! Men har hittat ett beg på skroten som jag ahr beställt sen får jag se om det hjälper.. Återkommer efter allt sitter på plats! |
Nu efter några dagars väntan har jag fått svänghjulet. Nu är det också monterat på bilen.. Det fungerar kanon =) Allt går mjukt och kopplingen tar snabbare! BMWPOWER |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.