AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.299

En dum fråga om klimatanläggningen på E36

sk
36
skold
318 touring -96
Hej Jag har en sån här klimatanläggning:
Länk

Och nu till frågan,
jag tror min kylfunktion är paj eller vilka knappar ska va intryckta för att få det så kallt som möjligt?

snälla hjälp mig

De blåa knapparna
Den med snöflingan ska lysa grönt, som den inte gör på bilden.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis som Adelson säger,snöflingan ska vara intryck för att AC:n ska hoppa igång.
Det hörs jättetydligt om den går i gång eller inte...varvet brukar höjas ytterst lite när den slås på.
Inom dryga 10 sekunder ska det kännas att det börjar bli kallt.
na
630
navi
BMW325xi -06
Vrid också reglaget i mitten högst upp mot framrutan till Blått.
Det som sitter vid mittersta utblåsventilen.
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag läser ju som en kratta, det gällde ju E36 och inte E46, men det kanske är likadant på den?
Ja det kan gå lite fortare att kyla ned om man ställer det på blått. Men det blir ju lätt varmt om fötterna om man låter det stå kvar där när temperaturen har stabiliserats.
sk
36
skold
318 touring -96
Går det inte få kallt utan AC:n?

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Tanken med ac är att den kyler luften. Har du inte den påslagen får du inte kallare luft än vad det är utomhus.

sk
36
skold
318 touring -96
Nej jag får ingen kyla från min klimatanläggning. Är det nån som vet vad det kan va för fel? Och om man kan fixa det själv eller om man måste lämna in bilen och vad det kostar?

tack på förhand mvh daniel

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Det första du kan göra är att kolla om kompressorn slår igång och börjar gå, men eftersom att du inte verkar få någon kyla så låter det inte så troligt.

Du kan börja med att fara till någon som håller på med klimatanläggningar, alternativt en kyl/frys firma, vet inte hur det finns med sånna firmor hos dig, jag for iaf och fick det bra mycket billigare hos dom än hos "vanliga" firmor som håller på med bilars ac.
Jag hade problem med kondensorn (ac kylaren), och fick hjälp med provtryckning samt fyllning för 800 kr, helt klart värt pengarna.
Den nya kondensorn köpte jag från tyska ebay, kring 900 kr kostade den med frakt, i sverige kosar den cirka en tusenlapp mer, att byta den är inte heller så svårt, bara man tar sig tid och tar allt lungt och metodiskt och inte har tummen mitt i handen. Men sen kan det ju vara läckage någon annanstans. Killen jag fick hjälp av, sa att där det var som vanligast att det är läckage, är i kondensorn eller i axeltätningen i kompressorn. Är det axeltätningen i kompressorn är det lite dyrare vad jag förstod. Det ingreppet låter jag någon annan säga något ord om, då jag själv inte har så stor kunskap inom det :)

Men iaf... Börja med att provtrycka systemet !

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.