AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
593

Kompressor i 318i-89.

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vad bör man göra om man skall sätta i en kompressor i en 318i-89? Jag hade tänkt mig en liten kompressor från typ en corrado g60 eller liknande. Vad behöver jag göra? Är det bara att sätta dit den och köra? Eller bör jag sätta dit en hållbarare topplockspackning? Hur mycket kan jag ladda utan att behöva byta kolvar mm? Riskfyllt att ladda över 0,5 bar?

Detta skall alltså bara bli ett litet och billigt projekt, så jag vill inte byta kolvar mm. +30 hp skulle jag vara nöjd med.

Jag har varken sportsystem, sportfilter eller chip. Men systemet och filtret byts nog ut.

Tacksam för alla råd. Och jag tänker inte byta bil!
MIRRE75
Ska du montera kompressor så lär det inte bli billigt!!
En beg. kompressor kostar ca.6000-10000kr:-däremot en
turbo 400-1000kr:-
Och en trimning av org motorn (byte kamm,porta topp,extractor grenrör,etc.)ligger det allt ifrån 10000-20000kr:-
Du får själv välja,smakar det så kostar det!!!

Lycka till!

Mirre
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Anledningen att jag föredrar kompressor före turbo är att den blir så mycket enklare att sätta i och ev ta ur. Sen så känner jag en som har en corrado g60 kompressor som är trasig som kanske går att laga, så den kostar nog inte så mycket. Jag vet att dessa kompressorer är helt värdelösa, men endå.

Finns det något enkelt sätt att montera en turbo på min då? Kan man sätta den efter grenröret för att slippa göra om det? Har läst om någon som gjort det. Sen är det ju det här med luftslangarna. Jag har ju luftfiltret på andra sidan. Är det bara att dra långa slangar eller bör man flytta filtret?

Låt oss säga att jag sätter i en liten turbo. Jag drar slang från lm-mätaren till turbon och från turbon till insug. Tror ni att bilen skulle gå bra sen, eller behöver man göra något mer?

Finns det turbos som inte behöver kopplas in till smörjsystemet?

All information är välkommen. Kom gärna med förslag på turbos som skulle vara lämpliga.

Jag skall byta topplockspackning snart. Skall jag ha i en som tål mer? Bara utifall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.