|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Var ute och åkte ihopp med en kompis (jag i min 00:a) som har en 99:a M5 och när vi gasade lite så märkte vi att hans bil inte hängde med för 5 öre. Så jag provade hans bil och märkte direkt att den inte går som den ska. Den vill inte varva upp vid kraftig acceleration som den ska samt att det känns som att den tappar kraften(trögt från ca 3000varv/min). När man varvar den i friläge så verkar den gå som den ska. Så frågan är vad kan det vara för fel på den. PS: Jag har sökt och läst det mesta men vill ändå fråga er om det är nån som har nåt förslag..... Gillar fordon med fart | |
|
Luftmassamätarna (LMM) är sannolikt felet, köp två nya. Testa att byta med varandra så märker du direkt att det är felet. Kostar ca 3000 på BMW men det finns andra alternativ, se under "mektips" men använd inte just de LMM:n då de saknar tempgivare. Söker du så finner du rätt artikelnummer här på AP. |
|
| De kostar väl 3000:- styck påBMW. Hade förövrigt samma symptom på fd M5. Blev som ny med nya lmm. | |
| Glömde "/st" efter "3000" :) | |
|
Tack för alla svar. Det var väl det som vi misstänkte också. Bara att byta dom då ,så får vi se om den går som den ska sen. Kompisens 99:a var billig i inköp men nu börjar det....... Gav honom rådet att köpa en som var välunderhållen för en lite större slant men men han är envis. Gillar fordon med fart |
|
| Ja, LMMarna är ju ingen större kostnad ännu. Just nu ser det ut som att mina kostnader för de första 2000milen skulle bli 60-80tkr... Å andra sidan lär man ska köra bilen rätt bekymmersfritt efter det *ta i trä*. | |
|
740 power; Din kompis är precis som 90% av sveriges befolkning. Resterande 10% köper den bilen som är prisvärd inte billigast. Lycka till! M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Vi har nu bytt båda LMM och det är samma sak fortfarande....... När man har friläget i så varvar den bra, dock så kan den "tveka" lite först(dör i nån 10 dels sekund).....bara ibland. Är det dags att byta tändstift. Kan det vara fel på stiften som gör att den är "slö"? Missar lite fast man inte märker det? Tycker lite synd om min kompis,det var ju jag som sa till honom att köpa en BMW och inte en MB som hade tänkt. Så ös på med åsikter och tips för att hjälpa honom. Gillar fordon med fart |
|
|
Tycker det låter som något bränsleproblem typ dålig bränslepump eller smutsigt bränslefilter. Lambda borde det inte vara då den brukar kopplas ur vid fullgas-körning och lmm var ju bytt.. Om stiften vore risiga tycker jag att man borde märka det på tomgång med lite misständningar. Svekke |
|
|
Mm.... många som provlyssnat/åkt och alla är överens om att det inte är nåt "bränsle" fel utan nåt med elektroniken..... Vad vet jag,inte mkt....kan ju skruva med det mesta men fel sökning på en ganska modern V8:a = nja. Hur som helst kom gärna med fler tips. Gillar fordon med fart |
|
|
Kolla stiften, att åka för länge med dåliga LMM kan skada stiften. Det hade hänt på min M5 när den var nyköpt. Bytte stift sen perfekt! |
|
|
Vi har nu bytt stift och bilen är mkt rappare än tidigare känns det som men det regnade för fullt vid provkörning så det är svårt att avgöra,men det verkar som att det kan vara stiften som är boven i dramat..... Det satt Bosch stift i bilen(dåligt?) men nu är det NGK Titanium eller nåt hette dom nya. Det fanns även lite olja på utsidan av stiften,alltså under kåpan(OBS ej på stiften som var snus torra). Är det ventilkåpan som läcker lite då eller vad är det som gör att det kommer ner lite olja där? Tacksam för svar. Mvh:Daniel Gillar fordon med fart |
|
|
Det kan mkt väl vara ventligkåpspackningen som läcker in lite olja. På min bil gjorde det, fick byta den vänstra packningen. Kostar väl ca 4000kr om jag inte minns fel. Min bil: Länk |
|
|
Häll i en flaska STP ST-1 i nästa fulla tank. ÄR bilen servad som den ska? Annars är byte utav luftfilter samt bränslefilter en bra sak att göra. Vissa ägare utav M-modellerna äro icke pedanter som besöker Autopower eller läser instruktionsboken alla gånger äro mina egna erfarenheter. Mvh Asken |
|
| Kam- vevaxelgivare? | |
|
Asken: Jag måste få fråga dig vad denna mirakelvätska har hjäpt dig med? Det börjar dyka upp tips om denna titt som tätt, oftast med dig som "rekommendatör" (nytt ord, skriv ner och spara allesammans) ;) Jag är jättenyfiken på varför gammelsvenskan och STP ST-1 blivit just din signatur... ;) |
|
| P.S Borde inte jag sova nu? D.S | |
|
Felet är nu löst... Det var fel på en kamaxelgivare. Går numera som ett skott = som alla andra "bra" M5:or. Kompisen tackar för alla svar! Gillar fordon med fart |
|
|
Skullle precis skriva det, hade samma fel på min. Fick även byta vevaxelgivare. |
|
|
740 power: Vad trevligt att AP-forumet kunde hjälpa till att lösa det hela även om du numer har möjliga lösningar på de flesta ting som kan uppstå med en M5 E39:) bmw-lelle: Jag är en varm vän utav förebyggande underhåll och då jag de senaste åren inte haft ekonomin att köpa ny bil utan det har blivit begagnade BMWs så visar det sig att de inte alltid blivit skötta helt optimalt alltsedan de vart nya. Då är Omega 907 en underbar högst kostnadseffektiv additiv att så snabbt som möjligt nå invändigt nyskick på motorn. Förra året rekommenderade jag varmt Bilstein Engine Flush för jag hade många goda erfarenheter utav det själv. Även det med liknande effekt. Numera så nyttjar jag båda som hängslen/ livrem för bilens förbrukning sjunker med de inre förbränningsrummen i optimalt skick. Det kostar att tjäna pengar, det kostar ännu mer att återställa en BMW som inte varit underhållen på föreskrivet vis. Det räcker väl med att läsa på forumet ett par år så förstår man det... Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.