|
|
|
|---|---|
|
Bytte just motor olja. Antagligen fick jag inte ut all gammal olja. Sen när jag skulle fylla på den nya oljan kolla jag stickan efter att ha haft i 5l. Då var det för mycket olja i den. Är drygt en halv liter för mycket tror jag. Så är det här farligt? Gör motorn själv av med överbliven olja eller bör jag ta bort olja själv? | |
|
En halvliter extra är för mycket, kan tränga ut på fel ställe eller tryckas ut vevhusventilationen osv, i bästa fall. Enklast är att lätta på pluggen och släppa ner i en dunk via tratt osv. FP |
|
|
Har filtret bytts efter att oljepluggen satts dit igen? När man skuvar av filterhatten öppnas en passage som leder ner till tråget och oljan som hålls i filterhuset åker ner i dit. För att man skall få ut all olja skall oljefiltret bytas först därefter oljan. I vart fall skall pluggen vara borta när filtret byts. |
|
|
AKN där har vi problemet. Jag bytte filtret efter att jag tömt ur oljan och skruvat tillbaka pluggen. Tack för svaren, blir till att tappa ur lite olja då. |
|
|
Tänk även på att när du tappat ur all olja och ska i med ny så blir det fullt på stickan innan det igentligen är fullt,finns ingen olja ute i systemet... Starta bilen i någon sekund,stäng av när oljelampan slocknar. Sen går det att fylla på ett antal dl till... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.