AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
966

För mycket olja

ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Bytte just motor olja. Antagligen fick jag inte ut all gammal olja. Sen när jag skulle fylla på den nya oljan kolla jag stickan efter att ha haft i 5l. Då var det för mycket olja i den. Är drygt en halv liter för mycket tror jag.

Så är det här farligt? Gör motorn själv av med överbliven olja eller bör jag ta bort olja själv?

En halvliter extra är för mycket, kan tränga ut på fel ställe eller tryckas ut vevhusventilationen osv, i bästa fall. Enklast är att lätta på pluggen och släppa ner i en dunk via tratt osv.

FP
Har filtret bytts efter att oljepluggen satts dit igen?
När man skuvar av filterhatten öppnas en passage som leder ner till tråget och oljan som hålls i filterhuset åker ner i dit. För att man skall få ut all olja skall oljefiltret bytas först därefter oljan. I vart fall skall pluggen vara borta när filtret byts.
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
AKN där har vi problemet. Jag bytte filtret efter att jag tömt ur oljan och skruvat tillbaka pluggen.

Tack för svaren, blir till att tappa ur lite olja då.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tänk även på att när du tappat ur all olja och ska i med ny så blir det fullt på stickan innan det igentligen är fullt,finns ingen olja ute i systemet...
Starta bilen i någon sekund,stäng av när oljelampan slocknar.
Sen går det att fylla på ett antal dl till...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.