|
|
|
|---|---|
|
Vi satt och diskuterade på fikat på jobbet om man ska börja tanka i lite extra etanol i tanken? Det funkar ju rent tekniskt ? Dessutom så är det bara 95an som idag innehåller 5% etanol, 98an (som jag tankar idagsläget) innehåller inte det. Då borde man kunna tanka ännu mer etanol tillsammans med 98an ? Vad säger ni? /Alex | |
|
Ungefär så gör jag med familjens 2 bilar; 10-15% E85 och resten 98 oktan på en Zaab 9000 -96 med BSR-trim och 20-30% E85 och resten 98 på BMW:n. Mvh |
|
| ok det var ju intressant. och du märker inte av att de drar sämre eller nåt annat sidoeffekt kanske? | |
Conan999 |
alex452: Funkar utmärkt. Jag kör på 50/50 i min andrabil, en Corolla Conan999 |
|
Varför skulle man kunna tanka "ännu mer Etanol tillsammans med 98an"...? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus: som jag skrev så hörde jag att 98 inte innehåller etanol samtidigt så kan man ju få problem om man har för mycket etanol på en icke-etanol konverterad bil (det är de bilar vi pratar i det här tråden om ) därför gäller det att ha en ballans mellan bensin/oljebaserad soppa och etanol. Conan999: det låter nästan lite extremt 50/50 får man inte de där problem som att det startar sämre på vintern osv ? |
|
|
alex452. Det var inget svar på min fråga ang. ditt uttalande. Jag frågar därför igen. Varför tror du att man kan ha mer Etanol i 98 Oktan än i 95 Oktan? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr.T, kanske dom 5% som nämns i början? Jag kör nu med 50-50 och väntar med spänning på vad som ska hända, omöjlig att starta när temperaturen kryper neråt eller kanske ett haveri i bränslesystemet... Åsikterna har varit många men jag tänkte att jag måste prova då några konkreta bevis för det ena eller andra lyser med sin frånvaro, dock kan tilläggas att jag tycker mig ana en rikligare förbrukning för tillfället alltså rent subjektivt eftersom jag fortfarande är på premiär tankningen. =) Jodå, jag har bunkrat upp med olja och diverse filter ja t.o.m en pump ifall det bär åt häcklefjäll. blir det totalhaveri får jag påskynda renoveringen av den andra motorn som står i garaget. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Jag har kört med etanol i 5år blandningsförhållande 50/50 bilen är en 525 m20/b25. Problem som kan uppstå, är uttorkade slangar och i plasttankarna blir det ett svart pulver, troligen tanken som håller på att torka ut. Mitt råd är byt ut slangarna och montera till rör, ha riktiga filter och ha koll på tanken. När det gäller vintern så har jag inte märkt några problem än, kanske beror det på dom milda vintrerna. Ni som är intresserade kan läsa mera på etanol.nu. Länk |
|
|
alex452: På Zaab:en märks ingen direkt skillnad, på BMW:n så blir det en minimal skillnad - den känns inte lika ettrig som med enbart 98 oktan. Vid ca. 40-45% E85 så blev BMW:n märkbart slöare tyckte jag, efter det blev det 95 oktan och motorn började faktiskt knacka en aning - E85 ligger ju på 104 oktan. Är det inte så att 95 oktan egentligen skulle ligga på typ 94 oktan utan 5% etanol? Mvh |
|
Conan999 |
Dr Tinnitus: Kan vara så att den blir värre att starta senare i höst. Jag började mixa i somras så ännu har inga problem uppstått. Bilen går klockrent just nu åtminstone. Conan999 |
|
Etanol har motsvarande c:a 104 oktan, men E85 består av bensin 95 och etanol, oktanhalten stannar då vid c:a 102 oktan. Vanlig bensin 95 har som namnet säger 95 oktan. Låginblandning av etanol c:a 5% som startades för ett antal år sedan ger knappast nån märkbar oktanhöjning. Varför spekulera i att man utgår från 94-oktanig bensin, raffinaderierna producerar endast två bränslen, bensin 95 och 98, vilka sedan kan blandas ut med etanol osv. Frågan är varför många fixerar sig så starkt vid oktansiffran? Högre oktan innebär ingen högre energi i soppan, men om bilen har adaptiv motorstyrning med knacksensorer osv (vilket de flesta har sedan rätt många år tillbaka) så sker en konstant reglering av tändläge mm efter bränslets knackningsbeständighet. Högre oktanhalt kan då ge en marginell effekthöjning, alternativt sänkning av förbrukningen om man kör med lätt gasfot. Aldrig båda egenskaperna samtidigt vilket man läser ibland. E85 har runt 30% lägre energi än vanlig bensin vilket ger motsvarande höjning av förbrukningen om man vill plocka ut samma effekt som med bensin. FP |
|
|
Folke. Den adaptiva funktionen för tändningen kan bara adaptera sig mot det tändläge som biltillverkaren har anpassat/kalibrerat programmet för. Har biltillverkaren bara gjort programmet med 95 Oktan, så kan inte motorn (under normala körförhållanden) tillgodogöra sig några fördelar av 98 Oktan, därför att ingen reglering av tändläget över det som är satt för 95 Oktan kommer att ske. Samma sak om bilen är anpassad för 98 Oktan, då får man i inga fördelar av att köra 104 Oktan, av samma anledning. Alltså. Har motorlabbet satt exempelvis 18 grader förtändning som optimalt på en lastpunkt i tändningsmatrisen med 98 Oktan. Så kommer den tändpunkten antagligen att regleras ned en smula om man tankar 95 Oktan. Men den kan aldrig ökas över de 18 graderna om man tippar i 104 Oktan. Värdet som angivits i programmet är maxvärden, och dit men inte högre kan adaptionen reglera. Däremot kan det reglera ned om ev problem uppstår. Orsaken till detta är ju helt enkelt att motorlabben ju har kört motorerna i testcell där man har loggat en massa värden som t ex avgastemp och cylindertryck. Man vet alltså vilka värden man får under vissa förhållanden med en viss tändning och det bränsle man anpassat motorn för. Men man kan inte veta hur ökad tändning över dessa maxvärden, tillsammans med högre Oktan, påverkar avgastemp m.m. Därför är de satta värdena för tändning i programmen maxvärden. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jo jag vet. Denna tråden vill mera belysa olika blandningar mellan bensin och etanol osv. Du har skrivit detta flera gånger tidigare, men nämn gärna någon tillverkare som slutar reglera vid 95 oktan? FP |
|
|
folke & Dr Tinnitus: Ja så är det nog, hittade förresten minst sagt varierande oktanhalter på OKQ8:s produktblad: Länk Mvh |
|
|
Det verkar som de plockar bort MTBE på vintern ur E85? Det skulle förklara den (mycket) lägre oktanhalten. |
|
|
Man tar inte bort MTBE utan etanol under vintern, vilket möjligen teoretiskt kan sänka oktanhalten någon 10-del men vem kan märka detta? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.