AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.516

Nyköpt bil, problem med temperaturen 540 E39

p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
Hej
Köpte en 540 igår, Efter ett tags körande såg jag att temperaturen gick upp till sista strecket innan det röda, för att sen gå tillbaka till mitten igen.
Nu på morgonen tog jag bilen till jobbet, +14 grader. Bilen gick upp till normal temp ganska fort men det kommer ingen som helst värme från fläkten, Jag ställde den på +32 men den blåste bara kallt.
Jag körde max 10 min och precis innan jag parkerade på jobbet började mätaren krypa uppåt.
Jag hade Carsoft igång medans jag körde och tempen enligt den var 118 när nålen började gå upp.

Jag fick även felkod 140 i Carsoft, Activation Proportional Cooling.
Den jävliga är att jag såg den felkoden innan jag köpte bilen, men eftersom kylaren bytte förra året trodde jag det berodde på det. Eftersom det var varmt nä jag provkörde testade jag aldrig värmen heller.....
Jag nollade felkoderna innan jag körde till jobbet, Fel 140 fanns reggat innan också.

Jag tycker det verkar vara luft i systemet, hur luftar jag enklast, Är det bara att öppna luftskruven på kylaren när bilen är varm?
Nivån i expansionskärlet var lite låg, vissst ska pinnen sticka upp så högt det går när kylarvätskan är varm?

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Tror det sitter en luftsktuv på termostathuset prova att kolla det.
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Jag testade att låta fläkten gå och köra med maxvärme i 10 min, det verkar funka nu, körde några mil på lunchen och temperaturen stod stabil på mitten och fläkten blåste varmt.
dock kvarstår fel 140...ingen som vet vad det är?
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
Jag har hört att det ska vara riktigt svårt att lufta "V8:an" när man gjort kylarbyte etc. Görs det inte rätt får man de symtom trådskaparen beskriver.

Bilen ska tydligen var upphissad och vinklad på ett visst sätt och jag vet inte om man som "svennebanan" fixar de där utan målande beskrivning.

Hasso här på forumet har säkert en klockren förklaring hurvida man går tillväga...
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Det verkar som sagt ha löst sig, Idag fick jag värme i bilen när jag körde till jobbet. Innan jag startade bilen fyllde jag på ca 5dl vätska i kylaren, I går fick jag nog i minst en liter.
Sen körde jag mer igår, och temperaturmätaren stod rakt upp hela tiden
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Leta för all del efter läckage, det ska inte försvinna vatten.
Det är livsfarligt att köra om kring med ett oluftat system som du garanterat gör.
Gör en ordentligt luftning från kall (skiljer lite med luftningsskruvar från 528) kan ta nån timme enligt mektipset för vattenpumpsbyte/termsostatbyte och kör inte bilen förrän termostaten öppnar, du kan med fördel köra livedata med carsoft så ser du hur givare och ser när termostaten öppnar på givaren från utgående i kylaren. Samt överfyll inte expansionskärlet för nivån för kall motor, då kan den trycka ur sig vattnet i stället = börja om från början.
Sedan kan du få finjustera nivån i expansionskärlet om du får varning för låg nivå nån minut efter start från kall, är ju mycket vatten i systemet och volymen skiljer sig en del varmt o kallt. När du får varningen, så låt motorn gå vidare och öppna kylarlocket och fyll på lite grann så nivåpinnen kommer rätt.
Tempgivarna startar vid kall på ca 5V och går ned till Ca 0.5 V vid fullt flöde i systemet. Termostaten börja öppna vid ca 110C. men den stänger ganska snart igen så fort systemet kyls ned.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ok, jag får ta och lufta ordentligt då.
Det jag har gjort är:
kollade nivån, låg lågt.
Körde till jobbet, ingen värme samt hög temp
efter 4h, lät fläkten gå i 10 min med max värme
fyllde på kylarvätska till max, kanske en liter, svårt att säge eftersom jag fyllde med från en kran
körde bilen, bra värme och normal temp. Inga konstigheter
I morse, kollade kylarvätskenivån, lite låg, häller i 5 dl

Jag ska bevaka nivån och se om det sjunker.

Hasso, du har ingen aning vad felkod 140 i Carsoft, "Activation Proportional Cooling" kan betyda?
Det felet hade nämligen en annan 540 som jag tittade på.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är viktigt att du kör värmesystemet på maxvärme och lågfläkthastighet på tändningsläge i ca 10 minuter innan du startar bilen för att lufta ur värmesystemet. Värmeproblem uppstår så fort luften hamnar i termostathuset vilket det gör förr eller senare om det inte är ordentligt luftat.
Vattenpumpsproblem finns ju också där impellerhjulet lossnar från axeln vid vissa temperaturer och inte fer någon cirkulation.
För övrigt ska nivån i kylaren alltid kollas vid kall motor inget annat.
Att tempen stack vid 118C beror på att termostaten inte öppnar, ser du på utgående givare från kylaren och angiven temp.
Aktivering proportinell kylning felkod 140 (DME kod)
Carsoft ger "originalkoder" och enligt litstan
Pekar på elektrisk termostatkontrol slutsteg (vid kontoll av slutsteg) en digital utsignal (on/off) låg aktivitet. Slutsteget i DME i DME sätter en intern felkod när det är "kortis" till jord, kortis till batterispänning eller en isärkoppling(glapp tex) mellan den utgående transistorn och den anslutna givaren.
Så du kan även ha nått strul även här, DME kan öppna termostaten elektriskt så du kan ha skadad kablage, dålig anslutning på termostaten eller felaktigt termostat. tex. Men termostaten ska även öppna rent mekansikt av temperaturen, men måste ha kontakt med vatten och får du luft i huset så öppnar inte termostaten. (mätaren ska stå klockkrent rakt upp även om det är +37 grader ut och full AC.)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Visserligen en M54, men felet verkar likartat: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.