|
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmwförare. Har efter många års fanatiskt Audi användande tänk prova på en -00 320touring. Ska iväg i kika på den imorgon o skulle vara glad om jag kunde få lite tips på vad jag ska hålla ögonen öppna efter (vanliga problem). Skulle gärna vilja veta vad mjoo står för o även om det e kamkedja eller rem på dom? Va tycker ni om den modellen överhuvudtaget? MVH | |
|
Jag är skulle nog kolla efter rosten, man kanske inte tror de, men E46an är en mästare på rosta även fast det är relativt ny bil. Det är Kamkjedja på 320n. 6a på 150hk helt ok. Hör efter Glonk ljud och sånt, antar att den bilen du ska kolla på har gått lite över 10k, Glonk ljud är inte direkt ovanligt på BMWn, kan hända att de e dax för lite byte av bussningar. Växelådan, avgassystemet osv bör ju vara bra. Öppna motorhuven med motorn på slagen, så hör du om ventilerna tickar, vissa säger att det är normalt, men de får nån annan svara på. |
|
|
Hej och välkommen till BMW-världen! "mjoo" är nog en felskrivning av MJ 00 (ModellJahr 00 = modellår -00). Den årsmodellen av 320i är den sista med 2-litersmotorn på 150 hk, i 01:orna sitter 2,2-litersmaskinen på 170 hk. Inget större fel på 150-hästaren, men 170-hästaren är både piggare och snålare - det ska avspegla sig i priset, som bör vara väsentligt lägre för en 00:a. Båda motorerna har kedjedriven kamaxel och är allmänt mycket slitstarka och pålitliga - är bara servicen skött håller maskinerna i allmänhet mycket länge. En sak att se upp med på de här bilarna är yttre spindellederna. En mindre lyckad konstruktion/materialval orsakar förr eller senare att tätningarna spricker, och smuts kommer in i spindelleden som snabbt blir sliten och glapp. Farligt fel, i värsta fall kan leden gå isär och framhjulet vika sig! Framvagnen måste lyftas för att kolla säkert, med framhjulet i luften upptäcker man glapp med att 'ruska' på hjulet. Hela länkarmen måste bytas om spindelleden glappar, kostar 2-3.000 kr/sida (då får man ett nytt, bättre utförande). Övrigt som bör kollas är det vanliga - bromsar, koppling, hjul, ev. oljeläckage från motor/växellåda/slutväxel, kaross och elektriska komponenter. På det stora hela är det slitstarka och pålitliga bilar - dock skulle jag själv hellre titta på en bil av årsmodell -01 eller nyare om plånboken tillåter, eftersom det kom en hel del förbättringar just det året. Och glöm inte att det finns många bilar till salu - det är köparens marknad, så välj bil med omsorg och köp inte första bästa. Lycka till med BMW-letandet! |
|
| Satsa på en -01'a alt -02'a (facelift) är mitt tips om inte, som gunnare säger, priset är väsentligt lägre. | |
|
Tackar för svaren! Bilen är en firmabil som gått ca 15k och regelbundet servad. Jag får loss för inbytesvärdet på bmw. Det här med spindelleden lät inte kul. Jag kommer heller förmodligen inte ha tid att lyfta bilen då jag kommer ha ganska så kort tid. Oljeläkage, v.låda, rost, överdriven slitage på inredning m.m. är standard vid varje bilköp så det kommer att kontrolleras. Fick även tips av en vän som tyckte att jag skulle göra en ganska hård motorbroms för att se om trean hoppar ur. Jag kommer titta in här en sista gång innan avfärd så spruta ut förslag =) MVH |
|
| Ps. | |
|
Hur är bränsleekonomin på den bilen? Givetvis hänger det lite på tygnden på högerfoten lite men vad har ni med samma motor i snitt? ds |
|
|
antar du redan kollat begagnatguiden? Om inte kolla här Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Som jag sa tidigare, så är 2-literssexan inte den snålaste av bmw:S motorer. Den är väl inte direkt törstig heller, men ska man få lite fart på den krävs att man håller varvet uppe och det drabbar förbrukningen. Beroende på körsätt brukar väl de flesta ha en snittförbrukning på 0,8-1 l/mil. Går du upp till en 2,2-liters (alltså -01 eller senare), eller till en 323/325 spar du nog i praktiken bortåt en deciliter/mil. För en -00 med 15.000 mil ska du inte betala mer än max 55-60k. Du kan få en fin 01-02 för 70-80k. Var inte överdrivet rädd för länkarmarna, men kolla om dom är bytta - är dom inte det är det sannolikt dags, och du ska dra av den kostnaden på priset. |
|
|
Tack för alla tips! Nu bär det av. Håll tummarna att e som den ska. MVH |
|
|
Hej! Vad trevligt att en otrogen nu får åka kvalitetsbil!:) Jag tycker det är en balanserad instegsmodell för att njuta utav kvaliteterna av en föraroptimerad bil. Småfel går att reparera och det kan vara lite kul att ha att göra längs vägen. Verkstäder skola också leva. Lycka till! Asken |
|
|
Aha då var man bmw ägare då =) slog till idag m.a.o.. Ett par saker jag reagerade på. 1. Ett mycket ljust pipande ljud på ett visst läge på gaspedalen. Spelar ingen roll vilken växel, rpm eller hastiget.???? 2. låter som att nått slår i ibland när jag kopplar. Låter väldigt lågt "dunk dunk" o bara ibland. 3. service intervaller. den är mycket jämnt servad fram till 10k sen har den inte servats sedan dess.? på kombiinstrumentet står det att det är ca 700mil kvar till nästa service o oljebute visas inte alls.? Longlife 5000mil???? 4. Låter det mycket ur era luftfilterburkar? När jag lyssna på motorn på tomgången lät det lite väl mycket från luftburken tyckte jag? Kanske ska vara så? Annars ba bilen i mycket bra skick och kändes bra! Wish me luck! |
|
|
HAHAHAHA kolla vad man hittar om man använder ögonen.... Länk Antar att det högfrekventa pipet o ljudet från luftburken beror på detta. |
|
|
1. Garanterat (vanligt fel!) det som avhandlas i följande tråd: Länk Ganska lång tråd - om du vill ha lösningen direkt gå till de tre sista sidorna... 2. Ett lätt dovt klonk hörs ibland även i friska bilar - en egenhet växellådan/diffen har, särskilt när man skall lägga i backen eller går från back till framåtdrift... Om det inte är väldigt högt/ofta är det troligen inte något fel! 3. Serviceintervallerna är ca 2500 mil. Kan vara att man glömt föra in servicen i boken eller har man helt enkelt bara nollställt serviceindikatorn...försök att få förra ägaren att svara på detta! 4. Har jag aldrig tänkt på! Vilken form av ljud menar du? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Hitta precis tråden =) Ang. kopplingen får man anstränga sig riktigt noga om man ska höre det. Så jag tror det inte är någon fara. Ska byta olja o filter det första jag gör imorgon när jag kommer hem. Iom att det varit firmabil har jag svårt att tro att de bara nollställt den (bolaget har en omsättning på ca 100 m :- / år), men man vet aldrig.... | |
|
Johan B: Som jag fattade det rätt så tror jag att Basiri menar så att när han växlar händer ibland eller ofta att det hörs glonk ljud, mer eller mindre. Och du Johan menar väl att man hör ett litet ljud som kommer när man i själva stunden petar i växellådan vilket naturligtvis är normalt. För annars så är Glonk ljudet långt ifrån vanligt i andra bilar än just bmw. Basiri du känner kanske att det stundtals hörs lite om man anstränger sig, men vänta när du fått cirkus 1000-2000mil bakom ratten för då kommer du kunna höra och känna allt i bilen utan att du anstränger dig iomed att du då förmodligen känner bilen såpass. Förövrigt är BMW E46 en mycket skön bil att både köra. Bra comfort och och en mycket pålitlig vagn. |
|
|
Grattis till förvärvet! Kombinationen BMW, Autopower och BMW CS gör nog att du knappast kommer att byta bilmärke :-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Tackar för ett varmt mottagande! Fick börja med reparationerna redan idag =) Var på väg hem så small motorstyrningslampan till.... Antar att det är luftbälgen detta beror på de de två "stora" slangarna var spruckna. Grejerna kommer på mån. Vet iof inte om jag behöver nolla varningen eller om det slutar efter rep. om det är detta det beror på.? | |
| Om motorlampan lyser på grund av tjuvluften så kommer den att slockna ganska snart när du har fixat det. Du kan väl göra en fusklagning med tejp över helgen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.