|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var på en bilsemester i Italien, närmare sagt i Bibione. Det ligger mellan Trieste och Venedig. Tror detta inträffade 14-15 Juli. Det var så varmt denna kväll så fönsterrutan var öppen. Mitt i natten så haglade ngt i hästväg, tänkte äsch inget o tänka på bilen klarar sig nog. Bilen var parkerad i 2 veckor så jag tänkte inte mer på det, utan bilen var så skitig att jag inte tänkte mer på det. Nu i söndags när solen sken på bilen så märkte jag fullt med hål på framhuv, tak, baklucka. Blev kallsvettig när jag såg detta, ringde till försäkringsbolaget och talade med dem om detta. Så fick jag åka till en verkstad, de fick ta bilder o skulle skicka in till f-bolaget. Bilen ska in 6/10 o få en ny framhuv, sedan om de ska spackla taket och bakluckan är jag lite osäker om. Men tänker hur de ska få till med lacken, är lite orolig för detta. Är det ngn av er som har råkat ut för samma sak? Skriv gärna ett par rader. | |
|
Attans, det där är ju en mardröm. Man är ju orolig varje gång det haglar och bilen står ute. |
|
|
Det är ju sällan vi har så extremt väder i Sverige att bilar skadas, men i USA är det relativt vanligt med hagelskadade bilar ('hail damage') när haglen når golfbolls-storlek. Vet inte hur det är i Italien, men tydligen har du råkat ut för hagel i amerikansk dimension..... I amerikanska bilannonser säljs ibland hagelskadade bilar som renoverings- eller reservdelsobjekt, eftersom skadorna är kostsamma att reparera. Gissar att du åker på vagnskade-självrisk för detta - håller tummarna för att resultatet av reparationen blir bra. Var bara noga med att inspektera jobbet, acceptera inget halvtaskigt resultat som sänker värdet på bilen! |
|
|
Finns det inte undantag i försäkringen som inte ger ersättning vid naturkatastrofer? Men hagerstorm kanske inte räknas in här? Å andra sidan fick jag själv ersättning i vintras när snö föll ner och krossade min framruta... ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För att det ska hamna under kvalificeringen naturkatastrof som måste "regeringen" eller nån statlig myndighet utlysa det i såfall inget som ett försäkringsbolag kan hänvisa till. Sist jag kommer ihåg någon bekant drabbades av hagelskador var på en spritt ny Volvo 145-71 den var kulhamrad på hela ovansidan. Själv sommarjobbade jag på VW i Kumla och blev utskickat för att köra in en bil i verkstaden, hörde inte att bubblan startade av haglandet som ökade hela tiden. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Programmer menar du force majeurie? Tur att man bara har 2000 kr i självrisk som täcker detta elände. Vågar knappt titta närmare på bilen, usch.... |
|
|
Jag har råkat ut för precis samma sak i sommar! Även jag på resa till Italien. Vi körde efter midsommarhelgen, första dagen på resan så blir det en rejäl hagelskur i Tyskland (golfbollsstorlek). Alla bilar stannar helt och kör in till väggrenen, väl på plats går det så snabbt så man reflekterar inte över lackskador osv, man hoppas mest på att rutorna ska hålla :) Vid nästa paus så stannar vi och upptäcker att bilen är full av små kratrar efter haglet, alla plastdetaljer och glas klarat sig dock. Hur som helst, vi visade bilen på skadeverkstad som vi fick tilldelad av försäkringsbolaget, fick tid och den är faktiskt där just nu. De ville ha den c:a två veckor och beräknas vara klar på fredag (5/9). Självrisk vagnskada, 4000kr i mitt fall. Återstår att se vad de byter, lackar, spacklar osv. Kan även tillägga att vi var två bilar, min kompis körde en Fiat Bravo (möjligen Brava). Bilen värd max 20k, men han fick det även på vagnskada och fick bytt motorhuv och spacklat+lackat taket. |
|
|
Hej! Trist med bilen. Om det inte är hål i plåten så bör en buckelknackare likt Länk ordna detta. Det har jag själv goda erfarenheter utav efter en golfboll träffade en bekants bil och golfspelaren fick träffa på mig:)) Mvh Asken |
|
|
Pratade med killen på skadeverksaden (BMW Malmö) om att trycka ut plåt och visst tillämpar även de metoden, men det beror mkt på åtkomligheten (som Askens länk även tar upp). Kan nämna att jag tillsammans med skaderegleraren hittade bucklor på i princip hela bilen efter hagelstormen. Huv, tak, bagagelucka, vänster framskärm, dörr, bakskärm, höger framskärm och bakskärm. Alltså bara höger dörr som klarade sig... samt allt glas och plastdetaljer då. |
|
|
Daer ser man, verkar vara Italien som aer boven i dramat!!!! Foer aeven jag kom just tillbaka fran en 2 veckors semester i Venedig-omradet, och vi satt fast i 2 timmars ovaeder inkl hagel och orkan-vindar. Naer man satt daer var man vael bara glad att man satt inne skyddad, men tankarna gick ju helt klart ocksa till hurvida bilen/lacken kommer att klara sig Kollade taket nu naer jag kommit hem och det verkar som om jag har 2-3 sma bulor i taket. Vet inte om detta aer sen innan (eftersom jag foerst nu tittat noga) eller om det aer hagel! I relation till att Alperna ligger sa naer Venedig tror jag att de har denna typ av vaeder oftare. AMET; Lycka till och hoppas att biler blir as-good-as-new! |
|
|
Lite kuriosa Hagelsvärm kommer från ett hagelgevär Hagelskur kanske är ett bättre ord om det ni råkat ut för Finns ganska ofta sådana skadade bilar även från Frankrike, Tyskland och Belgien som jag har sett Dom är svåra att få riktigt fina efteråt och säljs därför ofta i skadat skick av försäkringsbolagen till mindre nogräknade handlare i öst som spacklar till dom lite. Det blir ofta billigare för försäkringsbolagen än att fixa till dom på märkesverkstäder. Samma problem finns i USA eftersom det sedan står i Carfax-utdraget att dom varit "hail damage" och fixats till och då faller begagnatvärdet betydligt Inom husvagn/husbilsområdet är det mycket vanligt med sådant för där äs skalet extremt tunnt och mer lättskadat än på en bil och det är stora plana ytor Tänk på att klättra upp på sidan på husvagnen/husbilen och titta längs taket så det inte är en massa bulor |
|
|
Don Thomaso och marinuetter, hoppas allt löser sig för eran del med. Vi får hålla denna tråd levande för o se hur det löser sig för oss. Tror säkert det är fler som har blivit drabbade än oss tre. |
|
|
Tallviking, kom på mig själv imorse att jag skrev fel ord. Väntade på att ngn skulle skriva det o det blev du:)) |
|
|
Man behöver inte åka till Italien för att få bilen förstörd av hagel, det var en skur här i Norrbotten för några veckor sedan som förstörde mängder av bilar och plåttak på hus. Försäkringen verkar täcka. Länk |
|
|
fick tillbaka 328an idag, efter 18 dagar på verkstaden (normal tid var 14 för denna typen av skada, så lite över förväntad tid blev det). Tycker de har gjort ett fantastiskt jobb med utsidan! Ser inga skiftningar i färg mellan delarna, fin i lacken och ser nypolerad ut då den är klart mörkare än när jag lämnade in den. Lite smårost vid bakluckan och en framskärm som jag tänkt göra vid var fixat det med! Som sagt - väldigt nöjd med det utvändiga, de har åtgärdat allt som haglet orskade och lite till :) Invändigt var den lite småskitig (mer än när den lämnades in), men det vägs med råge upp av det fina jobbet på utsidan. Fick liten överraskning i form av BMW-godis och en pin som låg i bilen vid avhämtningen. Med tanke på att denna lagning bara kommer kosta 2200kr (4000kr och sen 100kr/dag i ersättning för man var utan bil) så har man fått ruskigt mkt för pengarna, även om man inte kan se det riktigt så vid ett försäkringsärende. |
|
|
Skönt att det löste sig för dig Din Thomaso, nu är det bara min tur o lämna in bilen. Har ett stort stenskott på huven, men huven ska bytas ut så det känns skönt o slippa fixa det. |
|
|
Jag råkade också ut för hagelskuren i Bibione natten mellan 14-15 juli. Touringen stod parkerad utomhus nedanför vår balkong när jag vaknade av att det rasslade hagel i rören till köksfläkten i lägenheten. Det smattrade så pass att larmet hade lösts ut och jag var lite orolig över hur bilen skulle se ut efter den natten. Haglet som föll var till storleken aningen större än stenkulor. Jag hade tur, bilen var helt oskadd. Hoppas de lyckas ordna till din bil AMET. |
|
| Då får man tacka för den infon RG, hade ingen aning hur stora hageln var. | |
|
ni får börja åka runt med ett täcke i bagaget som ni fort lägger över bilen med vid oväder :-) |
|
|
Nu är bilen inne på lagning. Får bilen troligtvis på fredag. Väntar med stor förväntan att bilen inte får ngn nyanskillnad på lacken. |
|
|
Fick bilen igår. Fick ny huv och taket o bakluckan blev spacklade. De hade visst hittat flera bulor på bilen som de hade fixat till. C-stolpen hade de visst lackat även huven, taket o luckan. Ser fin ut nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.