AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.141

Hur nollar man E46

Tja!
Spänt ena lambdan på bilen och nu dricker den mycke mer och har lite ogämn tomgång.

Nollar man genom att ta av minus 30min som vanligt eller nåt speciellt med bmw?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad menar du med "spänt"?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Du lossar ju minuskabeln innan du påbörjar bytet,sen när bytet är klart sätter du ju tillbaka den igen,klart!
Undrar som erik vad du menar med "spänt" lambdan?
Alltså den var något lös, så jag spände åt den ordentligt.

Antog att man nollade på samma sätt som andra bilar och tog bort minus. Saken är att nu har instrumenteringen fått eget liv!

Genomsnittshastigheten fortsätter "räkna ner" när jag står still.
Bensinförbrukningen åker upp när jag står still.

Sen är även nålen lite seg ibland, det går inte ner helt utan går först upp en bit och sen ner, kanske är vanligt? Haft det tidigare också iaf.

Varför har den nu flippat ut så?
Se
56
Seattle
325CiA -01
325iA -10
Att nålen går upp först en bit och sen helt ner är helt i sin ordning.

----------
Sluta köra in snävt framför efter omkörning! Jag vill inte ha stenskott!
Jo men resterande digitala mätare?
Jag menar genomsnittsförbrukningen och genomsnittshastigheten ska verkligen inte räkna upp i förbrukning och ner i hastighet när man står stilla. :(

Någon som kan veta vad som hänt?
Ska testa ta bort minus ännu en gång och se om det kanske hjälper.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Står du på tomgång och förbrukningen ökar och medelhastigheten sjunker är väl allt i sin ordning? Så gör min iaf...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bilen räknar helt rätt...

Se till att läs av felkoderna i bilen, istället för att gissa på allt. Blir lättare, snabbare och billigare i längden.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hur räknar bilen rätt? Jag menar om man står STILLA dricker ju inte bilen låååångt över vad den dricker när man kör, gasar o.s.v.
Fick för mig att den räknar på sträckan man kört? Så har den iaf gjort innan och det ger ju mig en mycket klarare bild på förbrukning.
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Första gången du startade bilen efter att batteriet var urkopplat fick du garanterat inget värde alls på förbrukningen förrän du började köra och medelhastigheten var 0km/h. Ju långsammare du rullar på tomgång desto högre förbrukning har du och när du står still blir förbrukningen oändligt med liter per mil eftersom milen är 0.

Innan nollningen hade du så många liter och mil att några minuters stillastående inte gjorde någon skillnad, men nu när siffrorna är mindre märks det mer. Ju längre du kör, desto mindre kommer förbrukningen och medelhastigheten att påverkas av stillastående.

mvh
Tomas
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Jag kanske var lite otydlig eller omständig, så jag försöker förklara lite tydligare.

Du kör en mil i 100 km/h och det går åt en liter bränsle. Medelhastigheten är 100km/h och förbrukningen är 1liter/mil.

1l/1mil = 1l/mil
10km/6min = 10km/0,1h = 100km/h.

Sen står du still på tomgång tills det gått åt en liter till. Förbrukningen är nu 2liter/mil.

2l/1mil = 2l/mil

Om det tagit 24 minuter på tomgång för att göra av med den sista litern bränsle så är medelhastigheten nu 20km/h.

10km/30min = 10km/0,5h = 20km/h

Vill du inte att förbrukning och medelhastighet ska påverkas när bilen står still, får du helt enkelt stänga av motorn. BMW har tänkt på det till en del av de nyare modellerna.

mvh
Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.