AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.771

Tips för el-hydraliska bakluckor

Di
20
Diezelmannen
530 DA Touring -01
Tja!
Tänkte bara berätta att jag bytte "gas-dämparna" till både baklucka och glaslucka. Blev markant skillnad. Handlade dom på Biltema ( baklucka 299:- glaslucka 179:-) Men tråkigt nog så orkar den inte upp från noll lixom. Oljan är påfylld men får hjälpa den 10-15 cm i början.

Har sett på olika trådar att fler har detta problem så tänkte starta en ny och försöka få fart på min och berätta under resans gång.

Nästa anhalt är en lokal hydralik firma, få se om dom kan mäta upp trycket och ev kanske ersätta den befintliga med en ny och bättre.

Mvh Danne
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag är nyfiken på vad du kommer fram till...Jag har haft min 530 nu i tre år och när jag köpte den så var funktionen dålig. Efter påfyllnad av olja så funkar den nästan bra...behöver också ge den lite hjälp ett par cm i början sedan öppnar den fint. Stängningen funkar också bra förutom att jag upplever att den landar lite för hårt och jag brukar bromsa upp den lite precis innan den är nere.

___
//Ulf
Di
20
Diezelmannen
530 DA Touring -01
Samma här. den är precis som du beskriver. Har inte monterat bort pumpen än men borde ju kunna använda samma ventilpaket. jaja jag ska rapportera vad som händer =)

//Danne
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Min funkar också bara sådär....Vill ha hjälp i början ibland, men funkar ibland. Kasst att bygga en bil med utrustning som inte funkar 14000 mil! Men det iofs inte radion heller....

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
me
14
metall-t
530tda 03:a
vart fylde du på hydral oljan till bakluckan?
Di
20
Diezelmannen
530 DA Touring -01
Det fyller du på i en plastkopp under ventilpaketet vid pumpen. Den sitter fast med en slangklämma. fyll på när luckan är fullt uppe, skruva tillbaka koppen, kör en gång ner och upp igen. Kolla och fyll på fullt igen om nivån minskat.

Mvh Danne
me
14
metall-t
530tda 03:a
Tack diselmannen ska pröva de
ra
6
ravedanne
525i touring - 01
vart sitter påfyllnadskopppen? är det i motorrummet eller nånstanns vid bakluckan?

sen undrar jag om stängningen på glasluckan inte funkar, det vill säga den drar inte igen, vad kan vara fel?

för det är väl hydralik även på stängningen för glasluckan?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hydralikenheten med påfyllnadskoppen sitter där bak. Om tänker att du står bakom bilen och tittar på reservhjulet så sitter hydralikpumpen ungefär "klockan 7". Du får lyfta ut mellangolv, reservhjul samt skruva loss någon av plastdelarna till vänster för att komma åt bättre. Själv hydralikpumpen skitter fastskruvad i karossen så om du lossar dessa skruva så kan du rotera den så att plastkoppen hamnar nedåt och sedan lossa slangklämman som håller fast den.

___
//Ulf
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Hehe, jag äger min första E39 nu, och har ju en knapp för att öppna bakluckan. Det klickar ju till och den öppnar sig, men den går inte upp eller liknande. Menar ni att luckan ska gå hela vägen upp när man öppnar med knappen på nyckeln?

Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lusselelle: att luckan låser upp och öppnar sig 1 cm eller så gör alla E39T men att luckan kan öppna och stänga hela vägen är extrautrustning. Om du har denna funktion så har du också en stängningsknapp som du ser på luckans underkant (höger sida) när den är helt öppen.

___
//Ulf
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Efter att jag läst detta förut galoperade jag ut och började gräva efter nånstans att fylla olja, och det fanns inget sånt. Så jag hade inte det. Det va lite tråkigt. :) Hade vart fränt att ha annars.

Erik N
Jag har lite svårt att dra nog slutsats i den här tråden. Min lucka funkar skapligt när det är varmt och inte så bra när det är kallt. Hjälper jag den lite i början går den alltid ända upp. Jag har fyllt på olja i burken, men det gick inte på mycket.

Är det nån idé att köpa en ny dämpare? Frågade idag på BMW och de kostar visst en dryg femhundring, vet inte om det var med eller utan moms dock...
Är det besvärligt att byta den?

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Er
216
Erik N
Nu kan jag svara mig själv lite....

När jag servade bilen häromveckan fick de även byta gastrycksdämparen, kostade knappt 1200 kr; men det var med 20% rabatt.
Först tyckte jag att det inte blev så mycket bättre, men det var rätt kallt då. Nu när det varit runt nollan funkar den riktigt bra, ibland får jag trycka två gånger på knappen innan luckan går hela vägen upp. Kommer nog att fungerar bra när det blir varmare. :-)

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Di
20
Diezelmannen
530 DA Touring -01
Hej igen alla.. Har ju varit lite seg på att uppdatera denna tråd men ska göra ett försök nu =)

Det som hänt sen sist är att jag har skruvat ur pumpen och lämnat in till Hydroscand. Väntar nu på besked om de är pumpen som tappar trycket, eller om det kan vara packningen i hydraul kolven. Han på hydroscand misstänkte nog att det va större risk att de va kolven, men skulle provtrycka pumpen ändå.
Fick även tipset om ett mirakel medel som skulle kunna vidga tätningarna i kolven och förhindra att oljan strömmade förbi. Kommer inte ihåg va medlet hette men såg att nån i en annan ganska gammal tråd hade provat utan sörre framgång.

Som läget är nu så väntar jag som sagt på svar om pumpen, och skulle den va OK så blir de nog att inhandla en ny kolv. Hitta den på www.realoem.com och har för mig att den kosta typ 2000 spänn.
Känns som att BMW borde ta sitt ansvar gällande det här problemet, då man hört om bilar som inte gått långt alls innan problem med bakluckan.

Hoppas på svar i veckan från Hydroscand, och kommer posta resultatet här direkt.

Mvh Danne ( Diesel luktar manligt)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.