AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.028

lackera fronten med sprayburk

np
87
nplus
330i lim
Har skickat efter en använd front, till min svarta 328 coupe.. frågan är hur bästa lösningen o lackera, är det värt o köpa färgen på sprayburk o köra på.. vågar man det?
eller kan det va mer värt o lämna in den på nån lackfirma. kanske blir svindyrt då istället.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag har själv lackat stötfångarna till min 316i och det blev riktigt bra. Tyvärr håller inte enkomponentklarlacken som finns att köpa på sprayburk (jag använde Plastic padding klarlack som fö. är mycket bra).
Stenskott med mera nöter snabbt ner klarlacken, och den fina ytan man fick till ser inte allt för kul ut med följden att man måste slipa och lacka om.

Är det metallic eller solid lack?

Mitt tips, om du inte vill betala för ett helt lackjobb, är att lacka baskulören själv med sprayburk och sen lämna bort klarlacken till en lackerare som använder tvåkomponent för att få ett hållbart resultat.

Solida lacker på sprayburk har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om.
np
87
nplus
330i lim
tack för tipsen! det är metallic.

finns det nån risk att färgen släpper lätt om sprayar direkt på gamla lacken utan att slipa ner det (endast rengöra me thinner el liknande). ??
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Ja, då är risken stor att det kommer att flagna. Rugga upp ytan med slippapper med grovlek 800. Se till att vara noggrann så att du kommer åt överallt. Tvätta därefter med thinner.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
nplus... som du säkert känner till så kan man i dag få färgen blandad och fylld på sprayburk,i samma system finns också klarlack att få.

Dock rekomenderar jag att du ber om att får "riktig" klarlack på burk, dvs samma typ av klarlack som man normalt lägger med spruta.
Denna klarlack härdar mycket snabbt så du bör använda den inom några timmar, men i gengäld så blir ytan mycket starkare än den vanliga klarlacken.

Klarlack på vanliga burkar som finns tex hos Biltema osv, brukar ha en tendens att bli vita i kontakt med naturavfettning, nåt att tänka på.

Mvh
Skalman
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Det finns nu också 2-komp klar lack, primer och lack (inte metalic) på burk som du kan använda när du vill!!!

Vid användning vänder du på flaskan och trycker in en knapp o botten och härdaren blandas med färgen, lätt som en plätt och en bekant till mig som använt det säger att klarlacken är grymm....

Detta finns på Mekonomen som också blandar din kulör :)

Less is More
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
man får lära sig hela tiden!!! det här med två komp.sprayen verkar vara perfekt för ditt jobb, hade ingen aning om att det fanns, många drar sig för att lacka själv med enkla medel, och visst det kan nog gå snett, men å andra sidan sparas så mycket pengar så att en mellanslipning kanske inte är hela världen, jag menar om du är för rädd att lägga på, det är där problemet ligger, basfärgen är nog inga problem om du gjort underjobbet med slipning så den sitter ordentligt, det är när du lägger klarlacken som det kan bli lite apelsinskal om du inte lägger på tillräckligt flödigt så det flyter ut ordentligt MEN ta dessa ord med en nypa salt du kan lägga på FÖR mycket och då gäller bara att slipa ner rinningen och lägga om klarlacken, ett tips, prova på något så du ser hur lacken beter sig och vilken mängd du ska lägga på tills den flyter samman så ska du se att proffsresultatet är nära, jo en sak till: det tar ett tag innan lacken härdar något så dammkorn kan komma i, så var inomhus och vattna golvet och rör dig så lite som möjligt och gå därifrån då jobbet är klart, så tror jag du får ett kanonresultat
mvh Uffe/bildock
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Alldrig mekonomens färg igen. Gav dom kod och fick sen en mörgrön färg men i en helt annan nyans. Nä, åkte till BMW och fick dom sista burkarna som dom tar in för just min lack, sen så får man åka till Uppsala färg för att få rätt lack.

BMW
Först och främst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.