|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tycker att min bil drar lite väl mycket mer än teknisk data. Ligger på 0,75-0,8 på uteslutande motorvägskörning (110km/tim), inge buskörning. Finns det något som kan bytas för att sänka förbrukningen, några filter eller dyligt. Hur mycket drar era? //Niclas | |
| Sänk farten till 90 så kommer du märka skillnad, tror inte det är något fel på din bil alls. Vad har du för fälgar? | |
|
Min 318i-02 drog exakt lika mycket som din. Motorn varvar varvar lite väl mycket i motorvägs fart, annars tycker jag motorn var kompetent. Länk |
|
|
Som sagt, låg utväxling/liten motor ger höga varvtal och hög förbrukning, i högre farter. Inga problem att åka snålare än det där med ett 330 pga det lägre varvtalet. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Tack för era svar. Har 16" orginalfälgar med 225/50-16 däck. Antar att siffrorna i teknisk data är grundade på 70km/h. Ligger något i vad du säger beträffande höga varv och liten motor. Hade en 328 för en tid sedan som jag körde på 0,68 på landsvägskörning. Kikade på några olika chipstrimms-leverantörer men de skrev bara ut effektökningen, inget om hur det påverkar förbrukningen. //Niclas |
|
|
Hade tidigare en 320iT -04, dvs 6-cylindrar 2.2-liter och 170hk. Precis som 318 är faktiskt 320 också väldigt lågt utväxlad, dvs den surrar på ca 3400rpm vid 120km/h på högsta växeln. Jag körde den också enbart motorväg, brukade hålla ca 130km/h med en hel del broms och gas dvs ingen eco-driving, och då drog den konstant 0.87L/mil mellan tankningarna. Det hade alltså säkert gått att pressa dessa siffror ned till ca 0.8 utan problem. Jag hade exakt samma däcksimensioner som dig, körde på Dunlop Sport 2000. Man tycker att din 318 borde dra betydligt mindre vid en dessutom lägre hastighet. Har du kollat däcktryck, däckfabrikat? Kan säga att när jag lade på mina odubbade Conti 810 gick förbrukningen upp med ca 0.5-1dL/mil, trots smalare bredd och högre profil (205-55-16). Annars är jag rädd för att det just är utväxlingen som är boven. Att chipstrimma är bara att slänga pengarna i sjön som jag ser det. Det lär inte ge någon större skillnad. Det är Inte så farligt fast med en 6:e växel hade den säkert tagit 0.5-1dL mindre per mil. |
|
| edit: Sista stycket var tänkt att ingå i stycke två :-) | |
|
Satte i superchips i min 318i-02. Felmarginalen visad förbrukning i färddstorn blev större med chippet. Men efter beräknad förbrukning så drog den ca.2cl/mil mindre med chippet. Eftersom chippet kostade 4000:- så blir det många mil innan chippet är betalt! Dock så tyckte jag att bilen blev lite piggare på mellan, högvarv, men bara marginellt. Länk |
|
|
318 kan inte anses som en liten motor, är ju trotsallt 2liter. Byter man olja och oljefilter lite oftar så drar den betydligt mindre soppa, för mig är fälgarna boven, 18" fälgar 8.5-9.0 blandat. 318 -02 |
|
| Har en 03a | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.