AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
558

518i e34 rasslar och klonkar

Jo
3
JonteBMW
518i -90
Hej, min 518i -90 har de senaste dagarna börjar rassla och knaka/klonka från höger bakhjul. Misstänker hjullager eller yttre drivknut då det låter därifrån. Knakar mest när man vrider hjulet bakåt och rasslar mest framåt. Lite glapp finns även, kan både yttre drivknut och hjullager havererat? Kan tillägga att damasken ser ut som ny, inga sprickor och ingen smuts.

Någon som har någon fundering?

Mvh Jonte

Fungerar handbromsen på det hjul som missljudet kommer från? Den tanke som slår mig är att något kan ha hänt med handbromsbackarna eller fästet för dessa.
När ett hjullager håller på att ge upp avger det vanligtvis ett malande ljud som tilltar under flera månader innan det blir totalras och det borde du ha hört.
I och med att du beskriver ett rasslande ljud när du vrider runt hjulet tycker jag inte att det verkar kunna vara en drivknut. En dålig drivknut borde framför allt ge kraftigt ljud ifrån sig vid acceleration men tystna vid jämn fart.
Mitt tips är att det är att det är bromsarna som är upphov till problemet, men jag kan ha fel för jag har haft fel förut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.