AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.615

Är Jaguar helt "dött" som varumärke?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Äldre Jaguar har alltid varit speciella för många. det är verkligen
en speciell bill. V12:an med dubbla tankar är riktigt tuff.

Men nyare modeller? Kombi-modellen?
Dom bilarna känns inte längre ett dugg intressanta,inte direkt så att man
Jag tycket att många av modellerna är fula. Speciellt den kombi-modellen. Inredningen ser ut att vara tagen från en billig bil.

Dom verkar ha uselt andrahandsvärde om man tittar på blocket och ryktena
går att bilarna är på samma kvalitets & byggnivå som
Ford Modeo? Och nu är märket sålt till Indien har jag hört?
vad kommer nästa modell att likna ? en riskokare kanske ?

Synd att det blev såhär med ett bilmärke som en gång i tiden var = LYX
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Instämmer med att Jaguar helt har tappat sin charm.
Är idag nästan som vilken Ford, Opel, Volvo..... som helst.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Jaguar är idag en högkvalitativ produkt. X-Tyåe och XJ har betydligt färre fel än medelbilen.

Och hur många hade märkt släktskapet med Ford om man inte läst det i tidningarna...? Det här med plattformar går inte in hos somliga.
En kusin till mig har en X-type 3,0 01:a Den tycker jag är mycket bra ur många aspekter. Den kritik jag har emot den är att inredningen är bitvis lite plastig och att 4wdsystemet är samma känsliga som finns på volvo fram till 01.

Specen är annars förvillande lik en 330ix...231hk, lite sedan, 4wd. Dock har jaggan endast 280NM....

Finns det någon bil idag som inte ser ut som ett PVC lager?

Ett par reflektioner:

-Släktskapet X-type-Mondeo? klart överdrivet i pressen då Jaguar varit lite "heligt", att en Chrysler delar chassi med Mercedes är det ingen som bryr sig om men att X-typen har en del i hjulupphängningen gemensamt med Mondeo är tydligen världens grej... Mer än så är det inte, X-type är inte en Mondeo med annat skal utan en egen produkt, extremt få delar går att använda rakt över mellan de två bilarna.

-Uselt andrahandsvärde? Vad har trådskaparen fått det ifrån? En S-type -00 kostar från c:a 70´med höga mil, en BMW 528 från samma år med samma mil var dyrare som ny men kostar ny från 50´. Vilket märket har dåligt andrahandsvärde, Kamel2? Precis samma sak med XJ/7-serien från sent 90-tal. Jämför en 740 med en XJ 4.0, Jaguaren kostar från 80-90´ men en BMW 740 kostar ganska mycket mindre, trots ett högre nybilspris.

Jaguar fick i Teknikens värld utmärkelsen "bäst andrahandsvärde" i lyxklassen med sin XJ-serie. Varifrån fick du att märket skulle ha ett lågt andrahandsvärde?

-Dålig kvalitet? I Tyska och amerikanska undersökningar är Jaguar i princip ständigt i topp sedan tio år tillbaka, före BMW.

"Jaguar has topped the JD Power Survey for customer satisfaction with new car sales for the third year running."
Källor;
Länk
Länk
Länk

-Indien? De flesta som kör Jaguar är mycket nöjda med att indierna har tagit över. Ratan Tata som kör Tata-group verkar ha mycket stor förståelse för varumärket Jaguar och hans pappa köpte en ny XK120 när det begav sig. Man har även uttalat att man nu skall satsa på dyrare modeller, färre bilar men mer exklusiva. Kan bli kanonbra, i synnerhet med tanke på att indierna har hur mycket pengar som helst att gräva ned i företaget. Att Ford sålde Jaguar var ju egentligen inte ett "eget" beslut, ekonomiskt var det just nu man skulle börja skörda frukterna av allt man investerat men då moderbolaget har kass ekonomi var man tvungen att göra något och Volvo gick inte att sälja... då fick man kränga av Jaguar och LR/RR hur gärna man än ville behålla.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Om det är något Jaguar fortfarande har kvar så är det magin i varumärket. Bilen väcker massor med känslor, huvudsakligen positiva. Visserligen är min Katt i gott skick, men jag är säker på att jag inte hade fått samma uppmärksamhet för en åtta år gammal BMW med 14 500 mil på mätaren. Och det trevliga är att man bemöts med vördnad av folk vars Volvo eller Saab kostar tre gånger så mycket...

Jag tror, precis som Jabbal är inne på, att de indiska ägarna, är en fullträff för Jag. Man kommer att skala upp märket statusmässigt, tillvarata potentialen i Daimler-märket och det skulle inte förvåna mig om man snart avvecklar X-type. Inte för att det är en dålig bil, utan för att Fords strategi att göra Jaguar till en volymtillverkare var en återvändsgränd.

Sedan ska man komma i håg att Tata är Indiens svar på familjen Wallenberg. Man äger världens största stålproducent. Man dominerar näringslivet i ett land med en miljard invånare. Det är ingen sketen cykelverkstad i Bomay, utan där finns resurser. Jag är optimist.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.