|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Instämmer med Backard. Körde en hel del släp i fredags em. i enbart stadstrafik genom stan. 4 vändor med kraftig uppförsbacke på hemvägen med drygt 1000 kg last marksten / grus. nollställde färddatorn innan och kom aldrig över 0.9 (c:a 0.85 slutade snittet på). Har kollat att färddatorn stämmer. Ligger annars runt 0.7 blandad körning och runt 0.6 motorväg. |
|
|
Backard och pew, ni glömmer att det inte är den absoluta skillnaden i förbrukning som är väsentlig, utan den relativa. Om en diesel normalt drar 0,6 l/mil och vid belastning ökar till 0,9 l/mil, är det en ökning med 50%. Om en bensinare, som normalt drar 0,9 l/mil ökar till 1,2 l/mil är det bara 25% ökning. Jag hävdar fortfarande att körsätt och körförhållanden drabbar en diesel hårdare än en bensinare - dock har ni rätt i att den vid extrema belastningar på moderat varvtal (fullgas med tungt släp t ex) är effektivare än en bensinare. Om ni däremot provar fullgaskörning på tysk Autobahn med lite varv på dieselspisen, kommer ni att upptäcka en rejäl bränsletörst.... Likaså ger t ex en takbox mycket större relativ ökning av förbrukningen på en diesel än på en bensinare, givet att tempot är detsamma med och utan box. Det jag dock främst syftar på, är att förbrukningen varierar mer på en diesel än på en bensinare vid hyfsat normala körförhållanden. Motvind på motorväg kan få förbrukningen att öka 20%, liksom det kostar ordentligt att höja motorvägsfarten med säg 10 km/h. Analogt finns det mycket att spara på att medvetet 'snålköra', t ex genom att hålla ett öga på momentanförbrukningsmätaren och lätta en aning på gasen när den sticker iväg. En bensinare är inte alls lika lätt att 'snålköra'! |
|
|
Jasko76: Har du provkört en modern BMW-diesel? Om inte, kanske du ska bita huvudet av skam och smyga till en BMW-handlare för en provtur i t ex en ny 320d med 177 hästar - djävulens bränsle eller inte, så väntar en positiv överraskning, lag lovar! Som en jämförelse levererar just den motorn ungefär samma effekt- och vridmomentkurva som en klassisk jänke-V8 med mer än dubbla slagvolymen. |
|
| Korrigerar mig själv innan nån annan gör det: Skillnaden mellan 0,9 och 1,2 l/mil är 33% och inte 25 som jag skrev i hastigheten. | |
| För mig är det ändå den absoluta förbrukningen som är väsentlig. Visst, en motor som går att köra extremt snålt har också lättare att få en rejäl höjning relativt sett. Men när jag till slut står där vid pumpen och fyller upp tanken är det liter jag tankar, inte procent. | |
|
Borås-sälen tor 0.56 med skidbox med min 320d. Tror inte jag kommit under 0.5 utan boxen 12% isåfall. Men det är klart, det var sällan över 100km/h vilket har en del påverkan på luftmotståndet. Men å andra sidan får man väl väga det mot hur ofta man är nere på autbahn och kör. Där är ändå bara massa köer och vägarbeten ;) Bodde ett tag i tyskland och hade då en Saab 9000 turbo 190hk. Med fyra skidor i fodral på taket och snittfart på runt 150 låg den på c:a 1.4liter. Utan taklast runt litern. |
|
|
Hej och Tack för alla synpunkter!! Vad tror ni om en VAG 1,9 tdi? Är det nåt att tänka på? De är ju förstås också snåla i förbrukningen. Om det är nån som har nå erfarenhet av dem? |
|
|
Ja om det stannar vid att tänka. Kvalité stavas BMW. Skämt åsido. Provkör lite olika bilar och bilda dig en EGEN uppfattning om vilken bil som passar dig. |
|
| Rob > Tack, den går jättefint nu!, njuter av att köra igen :) | |
|
HFR: Va bra! =) _________________________________ dokkas kimmen: V.A.G.´s gamla 130Hk 1,9TDi har tillräckligt bra bett och är snål men samtidigt ganska högljudd om man jämför med BMW´s 150Hk... Senaste Passaten ska tydligen ha ryckt upp sig, inte alls lika mycket småfel som på gamla modellen läste jag i ViBilägare, en begagnad -06 med den senaste 170Hk TDi:n börjar komma ner en aning i pris, en ny kostade över 300.000:-... Länk Mvh |
|
|
@gunnare - Bhöver inte gå till BMW. Morsan och styvfarsan har en 520d med samma motor. Den är OK i jämn och fin fart, då märks det bara på varvräknaren att det är en oljebränanre. Vid tomgång och gaspådrag är det ingen tvekan om saken. Tur att den har automatlåda, med tanke på dieselns smala power band. Jag kan direkt jämföra med deras "gamla" 6-växlade 520i - jag tyckte mer om den gamla bilen. Jag erkänner rakt av - jag hatar dieslar och skulle aldrig vilja äga en. Oavsett kraften vid låga varv - jag stortrivs vid 6000 rpm då och då. Ekonomin - inga problem där tack och lov. Jag pendlar inte, det längsta jag kör är Kristianstad-Malmö när jag ska ut. Kör mellan 5000-6000 km varje sommar, Sverige-Bosnien-Kroatien-snurrar runt-tillbaka till Sverige. Och sen har vi det där med motor ljudet! En M54 som i min 325a, eller dieslestonket? Oj, nu blev det en bok här! |
|
|
Jasko76, kul att vi tycker olika, det är därför BMW har så många motorer att välja mellan! Jag är själv svårt förtjust i raka BMW-sexor (särskilt M-maskinerna), och har ägt ganska många genom åren. På senare år har dieslarna dock blivit så kvicka och trevliga, att motsvarande bensinare har svårt att hänga med. Jämför du 4-cyl bensin och diesel, är det ingen tvekan om vilken motor som har bäst prestanda och ekonomi. Poängen här är, att man kan få BÅDE ekonomi och prestanda i samma 'paket' - med bensin är det lite att välja det ena eller det andra. Bensinsexorna är kvicka och härliga, men om man kör mycket och är mån om plånboken (jag själv kör ca 7000 mil/år) blir det lite kostsamt. Bensinfyrorna är skittrista jämfört med dieslarna, utan att för den skull ha bättre ekonomi. Och när man vant sig vid dieselns karaktär, åker man både snabbt, avspänt och soppasnålt, i alla fall med manuell låda. Med automat gör sig 'smådieslarna' lite sämre, särskilt i en så stor och tung bil som 520d. |
|
| Håller med fullständigt att dieslarna har utvecklats enormt de sista åren. Det är väl bara jag som inte kan riktigt acceptera sanningen och inse fördelarna med diesel power. Och jag har nog större erfarenhet av dieslar än de flesta här. Jag hade taxi som extraknäck medan jag pluggade - fick köra allt - Saab 9-5 (den sämsta dieseln nånsin), S70 (både 2,4 och 2,5 - gott om kraft, men en elefant på vägen), Audi A6 1.9 TDI (bästa taxibilen jag kört), Opel Vectra (herregud!) Sharan, Renault bussar, Ford Trans(vest)it.... Wow.... Det är kanske därför jag hatar dieslar så mycket?!? | |
|
gunnare sätter huvet på spiken med sitt inlägg ovan! behållningen med 4cyl diesel är att du kan sänka kostnaderna samtidigt som du har ordentligt vridmoment att tillgå vid behov. motsvarande bensin-4a är mer än måttligt tunn. om jag hade valt fritt mellan en mullig 3liters bensin-6a och min diesel-4a utan att ta hänsyn till kostnader är det självklart att jag hade valt bensin-6an. men med dielsel-4an sjunker mina kostnader dramatiskt när bilen rullar 3-4000mil per år, för att åtnjuta samma kostnader på bensinsidan skulle jag behöva gå på 4cyl bensin och jag även delar gunnares uppfattning att de är skittråkiga. |
|
| Av resonemanget att döma så är 320D att föredra jämte 320i, iaf. om vi pratar E90/E91? | |
|
Tomas, korrekt slutsats. Det absolut enda som talar för 320i i den jämförelsen är inköpspriset. |
|
|
Trodde aldrig jag skulle skaffa en diesel, men jag stormtrivs i min nya 320D, hade en 330 bensinare innan och det säger en del, jag har till och med börjat gilla ljudet. För mig har dieselljudet blivit synonymt med rå kraft. Och för att inte tala om komforten i E91:an, tyckte E46:an var bra, men denna är ju helt ljuvlig, jag är lyrisk :-) Att min gamla bil var lite till åren (med diverse rattvibrationer som följd) kanske förklarar en del i och för sig men ändå... |
|
|
jag har haft en 320 d och den gått bra, bra disesl bil. rekomenderas. [url=Länk |
|
|
Jag har en 320D och ogillar knattret på tomgång men mitt ogillande överträffas ändå av nöjet att se på färddatorn att man kan köra över 100 mil till nästa tankning. I motorvägsfart på 6ans växel hörs motorn överhuvudtaget inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.