AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.394

BMW Diesel, Bra?, Dåligt?

Sida 1 av 2
HEJ!! jag har funderat på att köpa en bmw diesel bil, främst på en 320d -02 och framåt , då den fick 150hk. Är det en bra bil? Är det nån som vet om den har några fel? eller är jag helt på fel väg? jag skulle bli glad om jag fick några synpunkter, råd, förslag. TACK ALLA!!! //Dokkas kimmen.....
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hej dokkas

jag själv rekommenderar 320d 150hk, är mkt nöjd med min, sök på 320d så har du mycket läsning att se fram emot.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ang fel har du begagnatguiden till vänster.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Vevhusventilationen skall bytas till en uppgraderad. Inte dyrt eller svårt c:a 300kr. Kan orsaka turbohaveri annars.
Mycket trevlig bil annars som har bra vägegenskaper och knappt hörs att det är en diesel.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
min hörs jädrar i att det är en diesel :) men det gör bara att jag myser lite extra och tänker *spara* *spara* *spara*
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det är klart att lite hörs det men mest på tomgång och man känner det goa vridet som man har i en diesel också.
Jag jämför ju också med min 3-cylindriga Audi A2 diesel som låter som en traktor i jämförelse!
Och visst är den mycket tystare och otroligt mycket bekvämare och bättre vägegenskaper än både V50 2.0d och Avensis D4D (150) som vi har på jobbet.
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
Hej..Det märks enbart på tomgång att jag har en diesel..det är en mycket trevlig bil, me bra vrid för dom pengarna:)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sålde min 320dAT -03 förra året då den rullat 17' mil varav de sista 4' i min ägo. En helt ok bil men jag nådde aldrig ner till de siffror som BMW anger vilket var en lite besvikelse då förbrukningen var huvudanledningen till att jag köpte den. På tomgång och i stan så hörs det klart att det är en diesel medan den på landsväg och motorväg knappt låter mer än en bensinare. Ett härligt vridmoment i hop med automatlådan gjorde körningen komfortabel och avslappnad. Bra skjuts i motorn när man behövde det.

Kan dock tillägga att jag långt ifrån blev "frälst" av dieselkraften och det ska mycket till för att jag ska köpa en diesel igen.

___
//Ulf
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Efter drygt 40.000 mil med mina hittills tre dieslar kan jag inte annat än rekommendera den fyrcylindriga tvålitersdieseln.
Lite knatter på tomgång, särskilt med kall motor, får man stå ut med men i övrigt är ljudet både diskret och ganska trivsamt.
Förbrukningen är mycket mer beroende av körsätt och belastning än på en bensinare - går det 'tungt' (t ex mycket motvind, eller du har stort släp eller takbox) sticker förbrukningen iväg rejält, liksom om man är tung på gasfoten.
Har aldrig haft en automatväxlad diesel, men smådieslarna tycks ha svårt att dra runt en automatlåda utan att förbrukningen skjuter i höjden. Rekommenderar alltså en manuellt växlad, om förbrukningen är viktig.
Själv har jag legat på siffror runt 5,5-5,7 l/100km för det mesta, med övervägande rask landsvägs- och motorvägskörning. Håller man fartgränserna och utnyttjar vridmomentet till att växla tidigt går bilarna otroligt snålt (jag har vid några tillfällen varit en god bit under 5 l/100km).

I och med 150-hästaren som kom -02 fick motorerna Common Rail-insprutning, vilket också innebär att de enkelt låter sig 'justeras' till lite högre effekt - med en effektbox (jag har en från www.mehrleistung.com) blir maskinen markant mer alert, utan att förbrukningen drabbas negativt.

Jag står förresten just i begrepp att beställa min fjärde diesel - det blir en tvåliters E92 med 177-hästaren, manuell såklart.
HEJ!!!

Tack för alla råd och tips.....
Men har 320d ovanligt mycket problem med turbo ras??
Eller ska jag köpa en 330d istället??
Den är ju ösigare förstås, men håller turbon bättre??

TACK!!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det beror ju på om du vill ha mer ös eller om du ute efter ekonomi men inte vill ha allt för tråkig bil.
330d går nog betydligt bättre fart på.

Har hört om en del turboras på 320d. Enligt BMW var det inte bara 320d som hade problem med turbon. 330 har nog sina problem också. Sök på här på forumet så hittar du nog en del info.
Sköter man turbon som den ska så ska det nog inte var värre än andra modeller. Byt olja och filter mellan servicarna. Låt motorn bli varm innan du gasar på för mycket och kör lungnt innan du stannar motorn.

Välj manuell låd så blir det lite roligare också.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
turboras är nog lika frekvent oavsett vilken dieselmodell du väljer.
om man gör som pew rekommenderar ovan samt byter olja lite oftare (jag byter var 1000mil) så håller turbon betydligt bättre.
Att en manuell skulle bli roligare håller jag inte med om dock.
men smaken är ju delad.

Lite förbrukningssiffror från igår:
320d 150hk -02 Automat, 17" 225/45, Touring

extremt planerande ecodriving landsväg 70/90 skyltfart: 0,39-0,41
full toffla på favoritvägen: 0,80 som mest
motorväg farthållare 120km/h: 0.58
blandat sedan inköp: 0.62
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
HFR,

är det där siffror från färddatorn, eller är det 'riktigt' uppmätta siffror?
Färddatorn brukar kunna vara lite väl optimistisk ibland, men får du de siffrorna ärligt med automat och de däcken har du ett extremt snålt exemplar.
Själv ligger jag på ca 0,56 i blandad körning (mellan tankningar) med min 320d E90 -07, 163 hk manuell och 205/55-16. Då kör jag övervägande landsväg, varav kanske hälften motorväg, med 'samvetspåslag' på fartgränsen och farthållare så snart trafiken medger.
Dina siffror visar dock samma sak som jag konstaterat tidigare i tråden, att körsätt och hastighet har väldigt stor inverkan på förbrukningen. 320d går att köra otroligt snålt om man vill, men kan också sörpla i sig ganska mycket soppa om man piskar den lite.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Min 320dAT verkar ha varit ett törstigt exemplar då den ofta låg på mellan 0,70-0,75 blandad körning och dom gånger vi körde på semester med mestadels lugn motorvägskörning (ca. 120 med farthållare) så var det svårt att komma under 0,6. Dessa siffror är uppmätta med tankning/trippmätare. Färddatorn visade alltig betydligt trevligare siffror.

Körde också på 225/45-17 på sommaren och 205/55-16 på vintern.

___
//Ulf
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
gunnare

siffrorna är från datorn, dock har jag kunnat verifiera mot verkliog förbr mellan tankningarna i fallet 120km/h motorväg och där diffade det ca 0,02lit/mil.
så verklig blandad förbr sedan inköp borde vara ca 0,64.
vilket kan stämma rätt bra jämfört med din E90 som ju bevisligen ska vara snålare med sina 0,57.

0,39 på 70 väg är som sagt riktig ecodriving :)

0,8 vid full toffla tycker jag är riktigt bra faktiskt, då sparas det inte på krutet.
M5 e39 tog 2,2-2,3 vid samma runda som aningen inaktuell jämförelse.
ErikJ
du har powerpost

//erik
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
nått jag märkte var att förbrukningen sjönk aningen efter byte till ´fräsch´ katalysator = mindre mottryck.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
HFR:

Går bilen som den ska nu? Turbon laddar bra? Grattis i så fall!

320d har haft lite problem med VNT-styrningen av turbon, LMM/MAF som lägger av och igensatta kattar tydligen.

330d har förutom ovanstående även ett annat allvarligare fel, men det verkar inte vara så många som drabbats, 320d verkar inte ha de rangliga brickorna i insuget?: Länk Länk

Mvh
Säg vad ni vill, det är säkert bra bilar, men diesel! För Guds skull - djävulens bränsle! I en BMW dessutom :)
my
85
myr81
330dA -01
Kan bara rekommendera 330dA. min har nu gått 23000 mil och jag märker inga effektförluster efter dessa mil.
Men som sagt förbrukningen är kanske lite hög. Blandad körning 0.9 l/mil (uppmätt), färddatorn säger 0.75. Landsväg 0.7-0.8 (uppmätt) det blir lätt att man trampar till lite när man ligger och kör långt.
Mina erfarenheter av bränsleförbrukning är att en diesel inte på långa vägar är lika känslig för körsätt/belastning som en bensinare.

För att köra riktigt snålt, pratas ofta under 0.5, så är det "ägget" som gäller. Oavsett bilmodell eller bränsle. De flesta kör väl lite mera "normalt" drar släp ibland osv och då ökar genast förbrukningen någon dl.

Den stora skillnaden kommer när man belastar rejält, då ökar dieselbilen någon dl till medans en bensinare ökar en liter eller mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.