AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
33.787

Bakaxel M3, slut!"

Sida 3 av 4
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
kakiis

"jag kan ju säga att den silvriga har fått gå lite här i kalmar :/ den har gått på ett par race.. Inte konstigt att bakaxeln är knas"..

ett par race? Det skal den vel klare av? Den er jo gjort for det..!?
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Eftersom allmänna reklamationnämden bara ger ett förslag för hur tvisten ska lösas så är det som tidigare nämnt väldigt många näringidkare som inte bryr sig om att följa nämndens råd. Men om utlåtandet ger dig rätt så tycker jag du ska stämma dem vid TR'n! :-) Eller det tycker jag att du ska göra i vilket fall (men du kommer ju få rätt). Lite kul och dem där bilskojarna ska inte få hålla på som dom gör. Eftersom du är konsument får du även stämma på din hemort och bilskojarna är ju som dem är så han kommer säkert inte komma till TR'n och då kan du yrka att tredskodom ska meddelas.

Skriv vad som händer så vi vet hur det går!
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
kakiis

"jag kan ju säga att den silvriga har fått gå lite här i kalmar :/ den har gått på ett par race.. Inte konstigt att bakaxeln är knas"..

OK, Tack för att jag fick all denna konkreta informationen från dig!!!

Att bakaxeln pajar på en M3 E46 som gått ca 8000mil, där en del gick vid 2000mil (pga ett konstruktionsfel) är väl inte så konstigt (Det är den gammla axeln som sitter på denna!)

Kul förresten att du visste precis vilken M3 Silvrig det är!?....

Självklar uppdaterar jag så fort det har hänt något konkret!

MVH

Less is More
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Stäm dem:-) Vinner du, vilket du kommer göra, så får bilfirman betala ansökningsavgift och ev. för en timems juridisk rådgivning om du utnyttjar det.

Och som någon sa tidigare så har du rätt att reklamera 6 månader från köpet, med bevisbördan placerad på bilfirman. Reklamationsrätt har man i 3 år men bevisbördan flyttas över på dig efter 6 mån och då blir det lite svårt. Från att man upptäcker felet krävs dock att man reklamerar inom skälig tid så det är ju bra att du kontaktat bilfirman och skickat ett brev!
ka
29
kakiiis
m3 smg -03
visst, den ska hålla för lite race.. men den har fått gå väldigt hårt.. tyvärr..
ka
29
kakiiis
m3 smg -03
antar att det är den silvriga vi snacka om?

Hoppas att det löser sej iaf!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

andreas_r: vad var det egentligen för symtom på felet? Har ni använt bilen nu efter? det har ju gått ett bra tag sen ni starta tråden!!!!
an
316
andreas_r
"peddan"
Bilen är avställd och kommer inte köras mer tills felet är åtgärdat!
Det knakar väldigt obehagligt i bakaxeln vid svängar i lägre farter.

"kakiis"
Hur kommer det sig att du vet vilken bil det är, det är ju inte direkt den enda silvriga i Kalmar, tror nog jag har hört talas om ungefär 2st olika här på forumet bara??? Bara undrar eftersom du vet ganska mycket om denna bilen?

Less is More
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Andreas_r: exakt det jag trodde!! Har ni provat o hälla i SPECIALOLJAN vid namn castrol fm-booster nr 83222282583???? Finns ENDAST hos Bmw, och enligt en service-bulletin så ska den oljan användas om kunden har ett knarrande ljud från bakaxelområdet vid kurvkörning i låg fart....ljudet kommer eftersom det blir en såkalladad Slip-Stick effekt i diffen...

Mvh Peter
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Bilen har ju vart inlämnad hos Jarls, de är ju inte direkt några amatörer på M bilar. Säger de att axeln är dålig/slut så borde den väl vara det??

MEN, en andra åsikt är ju aldrig fel. Om inte när man kan spara in +27k

M

ka
29
kakiiis
m3 smg -03
anledningen till att jag vet lite om bilen är att jag bor i kalmar, och som m3 ägare får man ju hålla koll på dom andra :) känner även ägarens bror (tror jag det är)

//kakiiis
an
316
andreas_r
Kakiis:
Ok då är jag med.

Peddan:
Stämer som Mats99 säger, och visst försvinner ljudet men inte problemet... Dom sa också att skulle bakaxeln gå varm så finns risk för att den låser sig helt= tvär stopp utan ABS... i 120 på motorvägen så är risken att det är slut

Less is More
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm jaha.... jo iofs....fast jag litar mer på BMW...som ju byggt bilen.....än på JARL:s hejdukar som självklart gärna byter en del för 27000kr...

Mvh Peter
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Har problemen löst sej ?

Mvh Peter
BMW CS #7097
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Va detta problem med bakaxeln ett fabrikationsfel?
Tror jag vet vad problemet är:
Länk

Min profil på AutoLife:
Länk
an
316
andreas_r
Miraculix: Tack! ARN beslutade precis att firman skall omelebart skära bort svetsen...

Nä skämt o sido fick jag precis ett SMS (snarare kl 13.51) från min gode vän att han hade fått ett brev från ARN (i dag) där dom rekomenderar Bilhuset i Kalmar att betala 27500:- (vad en ny bakaxel kostar på BMW+ montering...) med stöd av konsument köp lagen!
Vi får väl se vad som hände efter detta, för även bilhuset har ju fått ett brev...

Fortsättning följer....

MVH Andreas

Less is More
Martin E
Du har mitt 100% stöd, bilhandlar dräggen skall kölhalas och pryglas offentligt.
Jag tycker det vore en katastrof för konsumentsköpslagen om du inte får igenom dina helt rimliga krav.

ca
206
caddie
523i Touring 1997
LYCKA TILL !!!!

Hoppas det löser sej till er fördel.

Mvh Peter
BMW CS #7097
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Va.. nu har jag missat nåt.. svetsade firman ihop bakaxeln istället för att byta ut den? :P

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.