|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu har polarn lämnat in sin mE46 M3 -01 på insp 2 på Jarls bilservice i Helsingborg och bad dom även kolla ett oväsen från bakaxel. Dom kunde konstatera att bakaxeln är slut, var någon spole det var klapp i (är dålig på detta) Den är inte byt på garantin av den tidigare ägaren kunde man se på kåpan avläsa det gamla numret Vad göra nu??? Måste ju gå på garantin???Dock fick han inte med någon garanti hos säljaren, men konsumentköp lagen gäller ju fortfarande??? Hur ska man gå till väga? MVH Andreas Bilen är köp för ca 2.5 månad sedan hos Kalmar bilhus. | |
|
Enligt konsumentköplagen så räknar man att alla fel som uppkommer de första 3 mån räknas som att de fanns där vid köpet och således är bilfirman skyldiga att stå för kostnaden? // M.V.H. Daniel |
|
| Även om den var M-testad av säljaren??? | |
|
ja jag skulle tro det. Enligt konsumentköplagen. // M.V.H. Daniel |
|
|
6 månader är den gränsen för övrigt så länge det inte kan räknas som normalt slitage. Byta bakaxel kan inte räknas som normalt slitage. Däremot kommer firman säkert att sätta sig på tvären det är en annan sak men du har lagen på din sida. //Lövet |
|
|
som andras säger så har du/din kompis lagen på er sida. Ring och snacka med bilfirman, sätter de sig på tvären så kontakta ARN. // M.V.H. Daniel |
|
| Bara att försöka kämpa emot bilfirman. Tror tyvärr det kan bli en lång och seg förhandling om din polare någonsin kommer få den utbytt, de flesta handlare undviker varenda kostnad så länge det bara går. Klart kan ju gå smärtfritt men den risken är nog dessvärre minimal. Hade jag varit din polare som antagligen vill nyttja sin bil så får han nog surt slanta upp för nytt/begagnat innehåll i bakaxlen sålänge och via kvittona försöka få ersättning, annars kan nog bilen stå länge om inte firman visar sig från sin goda sida. | |
| Den firman som du köpte bilen av ska betala reparationen.Dock så har dom rätt att få göra jobbet själva eller anlita en firma som dom väljer. | |
|
Tack så mycket för allas åsikt och hjälp, ska berätta detta för min polare och så hoppas vi på det bästa! MVH Andreas |
|
|
Stopp och belägg ett tag. Du får inte som antyds ovan lämna in bilen till valfri verkstad och sedan kräva din handlare på pengar. Det du måste göra är att reklamera köpet hos handlaren och sedan kräva att de lagar bilen. Detta får de sedan göra på fackmannamässigt sätt, vare sig de gör det själva eller lämnar bort jobbet. //Lövet |
|
| Det var ju det jag skrev?? | |
| Bra inlägg där lövet det visste jag inte, trodde man själv kunde få det åtgärdat och sedan få ersättning. Men vid närmre eftertanke så borde handlaren få sin chans att via antingen egna verkstaden eller någon de kanske ha "kontrakt" med ordna upp det. | |
|
Nu såg jag i kvittot att det står säljes i befintligt skik och för kunds räkning? Ringer nog den lokala konsumenvägledaren och ber om råd och hör vad han säger om saken. Jarls sa också att man kanske ta detta med försäkringsbolaget eftersom detta är en trafik fara pga att dom hävdade att om vi kör bakaxeln varm så är risken stor att bakhjulen låser sig, i 110 är man nog lite körd om det skulle hända... |
|
|
andres: avsett vad som står på kvittot så är det konsumentköplagen som gäller, om det nu var bilfirman som förmedlade försäljningen . // M.V.H. Daniel |
|
|
Befintligt skick finns inte längre och för kunds räkning gäller inte heller som friskrivning. Eftersom handlaren sålt bilen åt privatkund så står alltid handlaren för ev. garantier. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Innan alla målar fan på väggen så titta om din handlare finns med här; Länk Om han gör det så önskar jag all lycka till! Om inte, så vid ev. motsättningar från handlaren så förklara vänligt men bestämt vad som gäller när det gäller lagar och regler för bilförmedling etc. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Hur långt har bilen gått? Borde du inte kunna ta det på maskin och drivlineförsäkringen annars om nu det skulle strula till sig helt och hållet? | |
| Maskinskadeförsäkring brukar gälla 5 år/8000 mil på svensksålda bilar. | |
| Har folksam och där är det 8år/10 000mil :) | |
| OK, varierar en del alltså ... :) | |
|
Alla bolag har olika gränser, så det är bara kolla med ditt bolag vad dom har när du kontaktar dom. Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.